Ervaring met Filtermaster-dpf.nl? --> UPDATE eigen ervaring!
Ervaring met Filtermaster-dpf.nl? --> UPDATE eigen ervaring!
Mijn 525d heeft op dit moment 175.000 op de teller. Volgens iDrive is mijn roetfilter over 33.000km aan de beurt. Vandaag merkte ik echter dat het vermogen behoorlijk tekort schoot. Met moeite kwam ik op de 140 en een inhaalmanoeuvre vanaf 100 ging echt moeizaam.
Mijn vermoeden is dat het roetfilter wellicht te vol zit. Aangezien ik de auto net 2 weekjes heb, dacht ik dat ik dan net zo goed meteen het roetfilter kan laten reinigen ipv over een half haar/jaartje.
Ik kwam een aanbieding van http://www.filtermaster-dpf.nl tegen (in 's Heerenberg). Tijdelijk 195,- voor reiniging (niet met vloeistof of iets dergelijks). Ben benieuwd of dit een bekende toko is bij jullie. Heb veel topics over DPF gelezen maar was deze nog niet tegengekomen.
Filter verwijderen ben ik een beetje huiverig voor gezien de discussies over evt maatregelen van de overheid.
Mijn vermoeden is dat het roetfilter wellicht te vol zit. Aangezien ik de auto net 2 weekjes heb, dacht ik dat ik dan net zo goed meteen het roetfilter kan laten reinigen ipv over een half haar/jaartje.
Ik kwam een aanbieding van http://www.filtermaster-dpf.nl tegen (in 's Heerenberg). Tijdelijk 195,- voor reiniging (niet met vloeistof of iets dergelijks). Ben benieuwd of dit een bekende toko is bij jullie. Heb veel topics over DPF gelezen maar was deze nog niet tegengekomen.
Filter verwijderen ben ik een beetje huiverig voor gezien de discussies over evt maatregelen van de overheid.
Laatst gewijzigd door kenza750 op 27 jun 2016, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ervaring met Filtermaster-dpf.nl?
Heb er geen ervaring mee (die van mij is verwijderd) maar 195 klinkt wel erg goedkoop. En hoe lang gaat hij daarna weer mee? Een nieuwe kost in ieder geval rond de 2K en kun je er weer 2ton tegen 
Re: Ervaring met Filtermaster-dpf.nl?
Geen idee hoelang hij weer meegaat na reiniging. Een nieuwe vind ik te duur, dan haal ik hem er liever tussenuit en neem het risico mbt onze draaikonterige regering op de koop toe.
Op de site staat een prijs van 295,- genoemd, maar in een advertentie stond actieprijs 195,- (tot 30-06)
Op de site staat een prijs van 295,- genoemd, maar in een advertentie stond actieprijs 195,- (tot 30-06)
Re: Ervaring met Filtermaster-dpf.nl?
Dat zou ik dan toch wel even vragen...als je na 6mnd weer een reiniging nodig hebt schiet het niet zo op 
Re: Ervaring met Filtermaster-dpf.nl?
Ik heb ze net even gebeld en volgens hen reinigen ze tot ongeveer 95% ten opzichte van een nieuwe (dus blijkbaar blijft er altijd een kleine 5% vuil achter). Dat zou betekenen dat het filter weer een 150.000-200.000km mee zou moeten kunnen gaan. Ervan uitgaande dat het filter natuurlijk intern niet naar de haaien gaat.....
Denk dat ik er volgende week gewoon even langs ga met m'n filter. Moet hem wel even demonteren want anders is de wachttijd weer langer.
Reinigen duurt in totaal een uur of 3,5.
Denk dat ik er volgende week gewoon even langs ga met m'n filter. Moet hem wel even demonteren want anders is de wachttijd weer langer.
Reinigen duurt in totaal een uur of 3,5.
Re: Ervaring met Filtermaster-dpf.nl? --> UPDATE eigen ervar
Even een update van mijn kant.
Vorige week dus besloten om (als eerste van dit forum??) mijn roetfilter te laten reinigen door Filtermaster-DPF. Bij deze mijn ervaring met dit bedrijf.
De reden dat ik besloten heb om mijn filter te laten reinigen is het volgende:
a. km-stand is nu 175.000; redelijk in de buurt van een reguliere vervanging/reiniging
b. thermostaat bleek niet helemaal goed geweest te zijn toen ik de auto kocht. Ik weet dus niet hoelang de vorige eigenaar met een "te koude" motor heeft rondgereden.
c. ik heb nog een origineel filter onder de auto zitten. Aangezien OEM filters voorzien zijn van edelmetalen en niet alleen bestaan uit een stalen honinggraat zoals vaak bij goedkope imitatie het geval is, vond ik het zonde om deze te slopen en leeg te halen.
d. er zijn wat rumoeren rondom de regelgeving. Zal je net zien dat als ik een roetfilter leeghaal, dat ik dan volgend jaar alsnog een filter kan aanschaffen omdat de apk regelgeving dan aangepast is
Anyways: het bedrijf waar het hier dus om gaat Enviro-ICS te 's Heerenberg. Enviro is een dochteronderneming van Tunex en zit daar dus ook om de hoek. Ze maken gebruik van een geavanceerd systeem om roetfilters te reinigen.
Ik heb mijn roetfilter zelf gedemonteerd en ben daarmee naar Enviro gegaan. In de ochtend (rond 10:00 uur) afgegeven. Er werd mij helder uitgelegd wat de reinigingsprocedure inhoudt en ik heb zelfs mee mogen kijken in de hal (foto volgt).
1. als eerste wordt het filter gewogen en wordt de tegendruk bepaald. Na reiniging wordt deze procedure herhaald om te bepalen hoeveel rommel eruit is gehaald (verschil in gewicht) en wat de tegendruk na reiniging is.
2. filter wordt in een reinigingsmachine compleet intern gereinigd met een speciale vloeistof die heen en weer door het filter wordt geschud.
3. Na reiniging met de vloeistof gaat het filter voor een uur of 3,5-4 in een speciale oven waar hij intern volledig gedroogd wordt op een temperatuur van 490 graden. Er mag namelijk geen vocht achterblijven aangezien de reinigingsvloeistof dan kristalliseert.
4. Na droging en afkoelen wordt het gewicht weer bepaald en wordt een tegendrukmeting verricht. Hiervan ontvang je een testrapport.
De resultaten:
Rond 15:00 had ik mijn filter weer terug. Uit het testrapport bleek dat mijn filter 84gr. lichter is geworden. M.a.w: 84gr. as/roet is door reiniging verwijderd. Lijkt weinig, maar gezien de zeer fijne structuur van het honinggraat-filter, kan dit voor behoorlijke verstopping zorgen.
De tegendruk was enorm gedaald! Voor reiniging ruim 300 m3/h; na reiniging: 118 m3/h. Dit was best een grote afname van de tegendruk; bij Enviro was men dus ook goed tevreden over het resultaat
Klinkt alsof ik mijn turbo heb gered van een vroegtijdige dood
Meteen het filter gemonteerd en een stuk gereden natuurlijk. Ik merk een enorm verschil in trekkracht, met name vanaf 100-120km/u. Vóór reiniging merkt ik dat de auto soms met vrij veel moeite wilde doortrekken. Nu ging ik met gemak en een vrij constante duw in de rug door naar de 180km/u. Ben toen maar gestopt
Conclusie:
Ik heb het idee dat de reinigingsmethode zijn werk goed heeft gedaan. Gezien de apparatuur die gebruikt wordt voor reiniging heb ik er wel vertrouwen in. Het is duidelijk geen opstelling van even met de hand een filter schoonblazen en klaar is kees.
Filter zag er optisch schoon uit (voor zover je kunt zien natuurlijk) en met name het enorme verschil in tegendruk gaf mij goede hoop. iDrive heb ik na montage van het filter gereset, dus de komende 150.000-200.000km hoop ik geen omkijk meer te hebben (ik rij alleen vrij grote stukken).
In het midden is de reinigingsmachine te zien. Links staat een vat met reinigingsvloeistof (helder) en daarnaast de vloeistof met het afval erin (zwart). Aan de rechterkant is de oven te zien die het filter een drogingsbeurt geeft.
Ik heb het testrapportje even niet bij de hand, maar zal deze een dezer dagen ook uploaden.
Vorige week dus besloten om (als eerste van dit forum??) mijn roetfilter te laten reinigen door Filtermaster-DPF. Bij deze mijn ervaring met dit bedrijf.
De reden dat ik besloten heb om mijn filter te laten reinigen is het volgende:
a. km-stand is nu 175.000; redelijk in de buurt van een reguliere vervanging/reiniging
b. thermostaat bleek niet helemaal goed geweest te zijn toen ik de auto kocht. Ik weet dus niet hoelang de vorige eigenaar met een "te koude" motor heeft rondgereden.
c. ik heb nog een origineel filter onder de auto zitten. Aangezien OEM filters voorzien zijn van edelmetalen en niet alleen bestaan uit een stalen honinggraat zoals vaak bij goedkope imitatie het geval is, vond ik het zonde om deze te slopen en leeg te halen.
d. er zijn wat rumoeren rondom de regelgeving. Zal je net zien dat als ik een roetfilter leeghaal, dat ik dan volgend jaar alsnog een filter kan aanschaffen omdat de apk regelgeving dan aangepast is
Anyways: het bedrijf waar het hier dus om gaat Enviro-ICS te 's Heerenberg. Enviro is een dochteronderneming van Tunex en zit daar dus ook om de hoek. Ze maken gebruik van een geavanceerd systeem om roetfilters te reinigen.
Ik heb mijn roetfilter zelf gedemonteerd en ben daarmee naar Enviro gegaan. In de ochtend (rond 10:00 uur) afgegeven. Er werd mij helder uitgelegd wat de reinigingsprocedure inhoudt en ik heb zelfs mee mogen kijken in de hal (foto volgt).
1. als eerste wordt het filter gewogen en wordt de tegendruk bepaald. Na reiniging wordt deze procedure herhaald om te bepalen hoeveel rommel eruit is gehaald (verschil in gewicht) en wat de tegendruk na reiniging is.
2. filter wordt in een reinigingsmachine compleet intern gereinigd met een speciale vloeistof die heen en weer door het filter wordt geschud.
3. Na reiniging met de vloeistof gaat het filter voor een uur of 3,5-4 in een speciale oven waar hij intern volledig gedroogd wordt op een temperatuur van 490 graden. Er mag namelijk geen vocht achterblijven aangezien de reinigingsvloeistof dan kristalliseert.
4. Na droging en afkoelen wordt het gewicht weer bepaald en wordt een tegendrukmeting verricht. Hiervan ontvang je een testrapport.
De resultaten:
Rond 15:00 had ik mijn filter weer terug. Uit het testrapport bleek dat mijn filter 84gr. lichter is geworden. M.a.w: 84gr. as/roet is door reiniging verwijderd. Lijkt weinig, maar gezien de zeer fijne structuur van het honinggraat-filter, kan dit voor behoorlijke verstopping zorgen.
De tegendruk was enorm gedaald! Voor reiniging ruim 300 m3/h; na reiniging: 118 m3/h. Dit was best een grote afname van de tegendruk; bij Enviro was men dus ook goed tevreden over het resultaat
Klinkt alsof ik mijn turbo heb gered van een vroegtijdige dood
Meteen het filter gemonteerd en een stuk gereden natuurlijk. Ik merk een enorm verschil in trekkracht, met name vanaf 100-120km/u. Vóór reiniging merkt ik dat de auto soms met vrij veel moeite wilde doortrekken. Nu ging ik met gemak en een vrij constante duw in de rug door naar de 180km/u. Ben toen maar gestopt
Conclusie:
Ik heb het idee dat de reinigingsmethode zijn werk goed heeft gedaan. Gezien de apparatuur die gebruikt wordt voor reiniging heb ik er wel vertrouwen in. Het is duidelijk geen opstelling van even met de hand een filter schoonblazen en klaar is kees.
Filter zag er optisch schoon uit (voor zover je kunt zien natuurlijk) en met name het enorme verschil in tegendruk gaf mij goede hoop. iDrive heb ik na montage van het filter gereset, dus de komende 150.000-200.000km hoop ik geen omkijk meer te hebben (ik rij alleen vrij grote stukken).
In het midden is de reinigingsmachine te zien. Links staat een vat met reinigingsvloeistof (helder) en daarnaast de vloeistof met het afval erin (zwart). Aan de rechterkant is de oven te zien die het filter een drogingsbeurt geeft.
Ik heb het testrapportje even niet bij de hand, maar zal deze een dezer dagen ook uploaden.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Re: Ervaring met Filtermaster-dpf.nl? --> UPDATE eigen ervar
Bij stationair draaien mag druk tussen 0-50 zitten. Bij 3000 toeren maximaal 150 dacht ik. Ben benieuwd hoe zij meten. Is die 118 bij max vermogen a la 3000 (of meer) toeren in de auto?
Dat je verschil merkt is heel mooi, maar zou hem toch nog eens aan een testkast hangen
Ben trouwens wel nieuwsgierig wat deze beurt nu echt gekost heeft, €300,-??
Dat je verschil merkt is heel mooi, maar zou hem toch nog eens aan een testkast hangen
Ben trouwens wel nieuwsgierig wat deze beurt nu echt gekost heeft, €300,-??
Re: Ervaring met Filtermaster-dpf.nl? --> UPDATE eigen ervar
Hi Kenza,
Ben erg benieuwd naar het testrapport! Klinkt in ieder geval hoopgevend, zeker voor een bedrag van 195 euro!
Al zou je er vervolgens maar tussen de 50 en 100k mee kunnen rijden is dit nog altijd een flink stuk goedkoper dan vervangen met een nieuwe OEM DPF.
Was het demonteren goed te doen? Van welk jaar is jouw auto?
Grtz. Wilfred
Ben erg benieuwd naar het testrapport! Klinkt in ieder geval hoopgevend, zeker voor een bedrag van 195 euro!
Al zou je er vervolgens maar tussen de 50 en 100k mee kunnen rijden is dit nog altijd een flink stuk goedkoper dan vervangen met een nieuwe OEM DPF.
Was het demonteren goed te doen? Van welk jaar is jouw auto?
Grtz. Wilfred
Re: Ervaring met Filtermaster-dpf.nl? --> UPDATE eigen ervar
Hoe het precies zit met de waardes van de drukmeting weet ik niet precies. Er wordt in ieder geval een flinke bekende hoeveelheid lucht het filter ingeblazen en er wordt gemeten hoeveel er doorheen gaat en hoeveel niet (tegendruk).
De beurt kostte 195,- (intro prijs, normaal 295,-).
Het demonteren van het filter heeft me ontiegelijk veel tijd gekost vanwege compleet verroeste en vaste bouten. Uiteindelijk met een slijptol en een 1mm dunne schijf de bouten gewoon doorgeslepen tussen de aansluiting waar de pakking zit. Dat was binnen 10min gebeurd. Vervolgens de achtergebleven stukken bout eruitgeslagen (zit namelijk geen schroefdraad in de flenzen.
Achteraf gezien had ik gewoon meteen de slijptol moeten pakken, dan was ik met n uurtje klaar.
Monteren ging eenvoudig met nieuwe bouten en pakkingen (totaal 22,- bij de dealer).
Auto is overigens van 02-2007 (nog net preLCI) met een apart roetfilter in het midden vd auto. Kat zit dichter tegen het motorblok aan, apart van het roetfilter.
De beurt kostte 195,- (intro prijs, normaal 295,-).
Het demonteren van het filter heeft me ontiegelijk veel tijd gekost vanwege compleet verroeste en vaste bouten. Uiteindelijk met een slijptol en een 1mm dunne schijf de bouten gewoon doorgeslepen tussen de aansluiting waar de pakking zit. Dat was binnen 10min gebeurd. Vervolgens de achtergebleven stukken bout eruitgeslagen (zit namelijk geen schroefdraad in de flenzen.
Achteraf gezien had ik gewoon meteen de slijptol moeten pakken, dan was ik met n uurtje klaar.
Monteren ging eenvoudig met nieuwe bouten en pakkingen (totaal 22,- bij de dealer).
Auto is overigens van 02-2007 (nog net preLCI) met een apart roetfilter in het midden vd auto. Kat zit dichter tegen het motorblok aan, apart van het roetfilter.
Re: Ervaring met Filtermaster-dpf.nl? --> UPDATE eigen ervar
@Vintiem: wat bedoel je met testkast? Uitlezen?
Zit nog op m'n OBD kabel te wachten dus kan nog niet uitlezen.
Zit nog op m'n OBD kabel te wachten dus kan nog niet uitlezen.
Re: Ervaring met Filtermaster-dpf.nl? --> UPDATE eigen ervar
Ja uitlezen. Alleen dan een stap verder daar bij activiteiten de tegendruk te gaan meten. Automatisch programma die zelf de toeren regelt en daarbij de tegendrukken gemeten worden
Re: Ervaring met Filtermaster-dpf.nl? --> UPDATE eigen ervar
mmmm, dat wordt al snel te moeilijk voor mij 

