Ik ben eigenaar van een bmw 535d station van 2005. Ik rijd er nu ongeveer 3 jaar in. De kilometerstand is rond de 260.000km. In het verleden heb ik altijd een 530d gereden maar vanwege meer pk's ben ik een echte fan geworden van de 535d waar ik nu ook op eerlijk gezegd leeg op loop.
Afgelopen jaar heb ik het nodige al aan laten vervangen maar nu juist een paar dagen voor mijn vakantie heb ik het volgende probleem waar ik en de garage er niet over uitkomen.
Bij de verstuivers hoor ik een zacht getik en alsof er iets suist verder rookt de auto zwarte rook, vooral bij het optrekken. Ik merk niet dat er vermogensverlies is. Eerst dacht ik dat er een verstuiver kapot was. Ik heb via autocom een soepele werkmeting verricht en bij cilinder 1 gaf hij een waarde aan van +5,5 (toegestaan +4).
Nu heb ik verstuiver 1 vervangen met verstuiver 3, geluid blijft. Bij de soepele werkmeting gaf hij nu uitwijkende waardes aan bij cilinder 1 en 2 van +5,5 tot +5,9. Hiermee blijkt denk ik dat de verstuiver niet kapot is. Maar misschien de zuiger? Maar omdat ik 2,5 jaar terug de inlaatspruitstuk vervangen en ook de swirl flaps verwijdert ben ik zeker dat die flaps niet de oorzaak zijn. En bij een kapotte zuiger is het getik veel harder en kan je er eigenlijk niet mee doorrijden.
heeft iemand hier dit eerder meegemaakt?
Ik zit te denken dat de koppakking tussen cilinder 1 en 2 misschien kapot is...
geen verbruik van koelvloeistof of olie. Door een bmwspecialist is mij verteld dat een uitlaatklep in de kop de oorzaak is???
Alvast bedankt voor jullie hulp en het meedenken.

