Aankoopadvies E6X of E91
-
CDO_squared
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 19:25
Re: Aankoopadvies E6X of E91
Het viel mij idd al op dat alle X-Drive hoger op de poten staan. Kan je ze dan niet gewoon verlagen? Ziet er stukken beter uit namelijk...
Zijn ster banden van een bepaald merk en zo ja, welk merk? Zijn deze banden veel duurder?
Zijn ster banden van een bepaald merk en zo ja, welk merk? Zijn deze banden veel duurder?
Re: Aankoopadvies E6X of E91
Verlagen kan idd.
Bmw heeft ster banden in verschillende merken.
x-drive voegt complexiteit toe die als het druk gaat je een bundel kost.
Ook word het rijgedrag er niet beter op, je krijgt er onderstuur door.
Weinig 4x4 wagens rijden zo goed als een rwd, tenzij ze zo zijn ingesteld dat bij al het vermogen naar achter gaat en af en toe naar voor krijg je het onderstuur.
Bmw heeft ster banden in verschillende merken.
x-drive voegt complexiteit toe die als het druk gaat je een bundel kost.
Ook word het rijgedrag er niet beter op, je krijgt er onderstuur door.
Weinig 4x4 wagens rijden zo goed als een rwd, tenzij ze zo zijn ingesteld dat bij al het vermogen naar achter gaat en af en toe naar voor krijg je het onderstuur.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Aankoopadvies E6X of E91
Hieronder mijn ervaringen met mijn Xdrive op mijn X3.
Xdrive is een erg mooi systeem maar er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden. De olie van de tussenbak is volgens BMW lifetime, maar dat is zeker niet het geval. Ik zou deze persoonlijk elke 50.000km laten vervangen, of gewoon elk jaar. De kosten zijn het niet, rond de 20 euro per liter. en er gaat rond de 0,7liter in de bak. Het laten zitten van te oude olie kan erin resulteren dat je de tussenbak met een bonk/klap hoort inschakelen met het nemen van langzame bochten. Dit behoort volledig soepel en geruisloos te gaan. Zelf heb ik dus het probleem gehad met het bonken. Na olie verversing is dat volledig weg.
Banden met een ster zijn de door BMW aanbevolen (lees:verplichte) banden voor auto's met Xdrive. Zelf ben ik afgestapt van de Pirelli STR Scorpion met ster en naar Uniroyal Rainsport SUV welke geen ster heeft op mijn X3. Wereld van verschil wat mij betreft qua geluid en rijden. Meer comfort mede ook door het minder stuggere rubber/wangen. Reden van deze overstap is dat de X3 standaard enorm hard geveerd is. Dus een ster op de band hoeft dus niet, alleen wel van te voren goed uitzoeken wat de beste band voor jouw type auto is.
Profieldiepte moet bij alle banden ongeveer hetzelfde zijn met een marge van maximaal 2mm. Is er een groter verschil dan heb je de kans dat je Xdrive kapot gaat. Je merkt dat aan het bonken in de langzame bochten. Dus altijd 4 dezelfde merk en type banden monteren. Is er 1 band onherstelbaar kapot dan zul je dus 4 nieuwe banden moeten plaatsen en kun je dus niet af met alleen 2 nieuwe banden op de betreffende as, of alleen als er maximaal een verschil is van 2mm met de banden op de andere as. De banden op een Xdrive moeten min of meer gelijkmatig op alle assen slijten. Check dit altijd met de aankoop van een auto.
Overigens slechte banden of verkeerde banden op een Xdrive kunnen ook de Xdrive laten bonken. Hierbij wordt dan ook vaak een verkeerde diagnose gegeven dat het probleem in de Xdrive zit terwijl het de banden zijn.
Is er dan ook iets goed aan Xdrive? Jawel, 4 wiel aangedreven, meer grip in natte/winterse omstandigheden en uiteraard ook op droog wegdek.
Even kort door de bocht: Kostentechnisch is alleen achterwiel aandrijving goedkoper. Je hebt het gezeur met de banden en de tussenbak niet. Dus mocht het een geldkwestie zijn dan kun je beter een auto kopen zonder Xdrive. Daarnaast zou ik zeker als er een auto te koop staat met Xdrive eens proefrijden om het verschil te ervaren met 4 wielaandrijving en met alleen achterwiel aandrijving. Maar zoals al gezegd, in ons klimaat heb je het in principe niet nodig of je moet met regelmaat in bergachtig terrein bevinden.
Xdrive is een erg mooi systeem maar er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden. De olie van de tussenbak is volgens BMW lifetime, maar dat is zeker niet het geval. Ik zou deze persoonlijk elke 50.000km laten vervangen, of gewoon elk jaar. De kosten zijn het niet, rond de 20 euro per liter. en er gaat rond de 0,7liter in de bak. Het laten zitten van te oude olie kan erin resulteren dat je de tussenbak met een bonk/klap hoort inschakelen met het nemen van langzame bochten. Dit behoort volledig soepel en geruisloos te gaan. Zelf heb ik dus het probleem gehad met het bonken. Na olie verversing is dat volledig weg.
Banden met een ster zijn de door BMW aanbevolen (lees:verplichte) banden voor auto's met Xdrive. Zelf ben ik afgestapt van de Pirelli STR Scorpion met ster en naar Uniroyal Rainsport SUV welke geen ster heeft op mijn X3. Wereld van verschil wat mij betreft qua geluid en rijden. Meer comfort mede ook door het minder stuggere rubber/wangen. Reden van deze overstap is dat de X3 standaard enorm hard geveerd is. Dus een ster op de band hoeft dus niet, alleen wel van te voren goed uitzoeken wat de beste band voor jouw type auto is.
Profieldiepte moet bij alle banden ongeveer hetzelfde zijn met een marge van maximaal 2mm. Is er een groter verschil dan heb je de kans dat je Xdrive kapot gaat. Je merkt dat aan het bonken in de langzame bochten. Dus altijd 4 dezelfde merk en type banden monteren. Is er 1 band onherstelbaar kapot dan zul je dus 4 nieuwe banden moeten plaatsen en kun je dus niet af met alleen 2 nieuwe banden op de betreffende as, of alleen als er maximaal een verschil is van 2mm met de banden op de andere as. De banden op een Xdrive moeten min of meer gelijkmatig op alle assen slijten. Check dit altijd met de aankoop van een auto.
Overigens slechte banden of verkeerde banden op een Xdrive kunnen ook de Xdrive laten bonken. Hierbij wordt dan ook vaak een verkeerde diagnose gegeven dat het probleem in de Xdrive zit terwijl het de banden zijn.
Is er dan ook iets goed aan Xdrive? Jawel, 4 wiel aangedreven, meer grip in natte/winterse omstandigheden en uiteraard ook op droog wegdek.
Even kort door de bocht: Kostentechnisch is alleen achterwiel aandrijving goedkoper. Je hebt het gezeur met de banden en de tussenbak niet. Dus mocht het een geldkwestie zijn dan kun je beter een auto kopen zonder Xdrive. Daarnaast zou ik zeker als er een auto te koop staat met Xdrive eens proefrijden om het verschil te ervaren met 4 wielaandrijving en met alleen achterwiel aandrijving. Maar zoals al gezegd, in ons klimaat heb je het in principe niet nodig of je moet met regelmaat in bergachtig terrein bevinden.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Aankoopadvies E6X of E91
Mooie text heb geen persoonlijke ervaring, maar komt overeen met wat ik lees op de fora met andere
Ster of niet, daar zijn veel discussies over gevoerd. Volgens mij komt het er op neer op tolerantie verschillen. Bij een ster zijn deze gegarandeerd, bij een niet ster kan je geluk of pech hebben met de banden die gekocht hebt.
Ster of niet, daar zijn veel discussies over gevoerd. Volgens mij komt het er op neer op tolerantie verschillen. Bij een ster zijn deze gegarandeerd, bij een niet ster kan je geluk of pech hebben met de banden die gekocht hebt.
525d E61 2007 pre-LCI
-
CDO_squared
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 19:25
Re: Aankoopadvies E6X of E91
Helaas werkt deze link bij mij niet..tom_il schreef:Bmw banden. Ze voldoen aan de eisen van bmw. Voor x-drive niet onbelangrijk.
De premium merken hebben allemaal hun banden, wat nu de verschillen zijn is niet bekend. Maar voor een x-drive zal de dealer altijd ster banden aanraden, niet geheel on terecht.
https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... YhxzAU2hHw
Ik kan me voorstellen dat het kostbaarder is dan een achterwielaangedreven. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een achterwielaangedreven 530i Touring. Echter zoals gezegd deze zijn niet veel te vinden en al helemaal niet als je een bepaald eisenpakket hebt (M-pakket, grote navi, (liefst) geen panodak, etc etc). Omdat ik het vergelijk met een diesel, waar zoals ik lees meer aan kapot kan gaan cq. waar ik meer aanvangskosten heb (dpf verwijderen, EGR dicht/weg, turbo die kapot kan, swirlflaps etc), vroeg ik mij af of de extra kosten die Xdrive bij de 530i in potentie met zich meebrengen wellicht nog steeds lager zijn dan de kosten die ik bij de 530d sowieso zal hebben?tom_il schreef:x-drive voegt complexiteit toe die als het druk gaat je een bundel kost.
@h3b Dank voor de zeer uitgebreide toelichting. Ik zal inderdaad zeker eens gaan proefrijden. Er staat er nu eentje in Haarlem voor EUR 13k. Overigens ga ik twee keer per jaar op skivakantie, dus daar zou 4wd wel degelijk van pas komen.
Een andere vraag. Ik lees vaak dat diesels meer km's aankunnen. Bij hoeveel km begint het bij een benzine dan kritisch te worden? Ik ben na veel lezen op fora te weten gekomen dat ik niet direct bang hoef te zijn voor een diesel met 250k km op de teller. Geldt dit ook voor een benzine?
Wederom alvast dank voor jullie zeer informatieve input!
Re: Aankoopadvies E6X of E91
Check je downloads. Link downloads een pdf.CDO_squared schreef: Helaas werkt deze link bij mij niet..
525d E61 2007 pre-LCI
-
CDO_squared
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 19:25
Re: Aankoopadvies E6X of E91
Dank! De link werkt nu wel.tom_il schreef:Check je downloads. Link downloads een pdf.CDO_squared schreef: Helaas werkt deze link bij mij niet..
Echter is de 'ster' benaming iets uit België? Want als ik zoek op Google kom ik enkel op Belgische sites. Hoe kan ik uitvinden welke banden in NL geschikt zijn voor X-Drive?
-
CDO_squared
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 19:25
Re: Aankoopadvies E6X of E91
Ik heb deze gezien:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/29 ... parkdeck=1
Wat vinden jullie hiervan? Iemand bekend met de verkoper? Hoe kan ik het VIN nummer achterhalen?
Ik vind hem erg mooi, zou eventueel overwegen om hem nu al te kopen als alles in orde is...
http://ww3.autoscout24.nl/classified/29 ... parkdeck=1
Wat vinden jullie hiervan? Iemand bekend met de verkoper? Hoe kan ik het VIN nummer achterhalen?
Ik vind hem erg mooi, zou eventueel overwegen om hem nu al te kopen als alles in orde is...
Re: Aankoopadvies E6X of E91
Voor het VIN-nummer zou je natuurlijk kunnen mailen.
Hij ziet er netjes uit, maar ik zou ook zeker de historie goed nagaan. Lekker in de opties, maar heeft ie ook een aantal essentiële zaken al gehad (luchtvering, panodak etc)?
Hij ziet er netjes uit, maar ik zou ook zeker de historie goed nagaan. Lekker in de opties, maar heeft ie ook een aantal essentiële zaken al gehad (luchtvering, panodak etc)?
Re: Aankoopadvies E6X of E91
Ik ben benieuwd wat je verstaat onder "lekker in de opties" Mikkie, want ik vind hem tamelijk karig uitgevoerd
De auto komt uit Duitsland of als het een origineel Nederlandse auto is is het geen High executive zover ik kan zien. De zonnerollo's in de achterportieren zitten er niet in zo te zien op de foto's en dat is bij een origineel Nederlandse High executive wel zo.
@topic starter: ga rijden en rij ook een vergelijkbare andere. Kan je beetje vergelijken. Daarna aankoopkeuring bij de dealer (kost€150,-) als je de auto echt wilt kopen. Onderhoudsboekje checken en that's it.
Meer kan je niet doen, het blijft altijd een niet nieuwe auto
De auto komt uit Duitsland of als het een origineel Nederlandse auto is is het geen High executive zover ik kan zien. De zonnerollo's in de achterportieren zitten er niet in zo te zien op de foto's en dat is bij een origineel Nederlandse High executive wel zo.
@topic starter: ga rijden en rij ook een vergelijkbare andere. Kan je beetje vergelijken. Daarna aankoopkeuring bij de dealer (kost€150,-) als je de auto echt wilt kopen. Onderhoudsboekje checken en that's it.
Meer kan je niet doen, het blijft altijd een niet nieuwe auto
Laatst gewijzigd door Vintiem op 20 jun 2016, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
CDO_squared
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 19:25
Re: Aankoopadvies E6X of E91
Panoramadak heeft hij niet als ik het goed zie, dat is een groot pluspunt voor mij. Luchtvering zal ik zeker navragen, alsook vele andere zaken.Mikkie schreef:Voor het VIN-nummer zou je natuurlijk kunnen mailen.
Hij ziet er netjes uit, maar ik zou ook zeker de historie goed nagaan. Lekker in de opties, maar heeft ie ook een aantal essentiële zaken al gehad (luchtvering, panodak etc)?
Welke belangrijke opties ontbreken volgens jou? Ik wil graag MP3 kunnen afspelen, maar voor de rest zit het meeste wat ik wil er wel in/op: grote navi, geen panodak, M-pakket, Xenon, comfort stoelen, Carbon Schwarz en zwart leer..Mikkie schreef:SORRY IK PROBEERDE VINTIEM TE QUOTEN
Welke dingen zouden jullie in het onderhoud met name nazoeken? Als ik het boekje goed zie dan is hij in onderhoud geweest bij Cabrioland in Den Haag.
En hoe kan ik in de iDrive zien wat er zit aan te komen? (welke menu optie moet ik kiezen)
Aankoopkeuring ga ik hoe dan ook laten uitvoeren, hoop dat ze dat toestaan. Auto is ooit geimporteerd dus km-stand is al niet meer te verifieren..
Re: Aankoopadvies E6X of E91
Opties die ontbreken zijn altijd persoonlijk hè.
Ik vind een panoramadak juist wel een must have. Daarnaast geen HUD (head up display), geen actieve stoelen (ventilatie/active seats/massage). Geen elektrische achterklep, geen night vision, geen active cruise control, geen automatisch dimmende buitenspiegels. Geen lichtpakket zover ik kan zien.
Kortom, dit soort zaken maakt voor mij een auto dik in de opties of niet.
Maar nogmaals: als ie alles heeft wat jij belangrijk vind dan is het toch helemaal een auto voor jou.
Km-stand is vanaf moment dat ie in Nederland rondrijdt wel na te gaan. Maar als dat nog maar net is, ga dan even logisch kijken. Hoeveel km werd er per jaar afgelegd. Als daarineens een heel grote afwijking in komt zou ik me daar even op richten. Vertrouw je het niet dan niet doen. Aankoopkeuring moeten ze gewoon toestaan. Doen ze dat niet dan wist ik het wel. Maar ook dat is weer persoonlijk
Ik vind een panoramadak juist wel een must have. Daarnaast geen HUD (head up display), geen actieve stoelen (ventilatie/active seats/massage). Geen elektrische achterklep, geen night vision, geen active cruise control, geen automatisch dimmende buitenspiegels. Geen lichtpakket zover ik kan zien.
Kortom, dit soort zaken maakt voor mij een auto dik in de opties of niet.
Maar nogmaals: als ie alles heeft wat jij belangrijk vind dan is het toch helemaal een auto voor jou.
Km-stand is vanaf moment dat ie in Nederland rondrijdt wel na te gaan. Maar als dat nog maar net is, ga dan even logisch kijken. Hoeveel km werd er per jaar afgelegd. Als daarineens een heel grote afwijking in komt zou ik me daar even op richten. Vertrouw je het niet dan niet doen. Aankoopkeuring moeten ze gewoon toestaan. Doen ze dat niet dan wist ik het wel. Maar ook dat is weer persoonlijk
-
CDO_squared
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 19:25
Re: Aankoopadvies E6X of E91
In de advertentie staat 'vision pakket'. Weet niet wat ze hiermee bedoelen maar heb ook al ergens gelezen dat deze handelaar het soms niet te nauw neemt met de teksten op hun website.Vintiem schreef:geen night vision
Auto is van 2006 en vanaf 2009 in NL.. Dus dat is op zich wel geruststellend.
Re: Aankoopadvies E6X of E91
Opties zijn idd persoonlijk! Toch zou hij voor mij ook zeker aardig perfect zijn 
Ik wil namelijk ook geen panoDramadak en het heeft me zeker een tijd gekost om een leuke 530D te vinden zonder panodramadak en met: Professionele navigatie (= groot scherm), M-pakket, sportstoelen of comfortstoelen. Leuk extratje is automatische achterklep, grootlicht assistent en Hifi audio
Aankoopkeuring zou ik ook altijd laten doen, ik was 50 euro kwijt bij een BMW specialist.
Ik vind het een mooie auto alleen de X-drive zou mij tegenhouden. Succes met beslissen
Ik wil namelijk ook geen panoDramadak en het heeft me zeker een tijd gekost om een leuke 530D te vinden zonder panodramadak en met: Professionele navigatie (= groot scherm), M-pakket, sportstoelen of comfortstoelen. Leuk extratje is automatische achterklep, grootlicht assistent en Hifi audio
Aankoopkeuring zou ik ook altijd laten doen, ik was 50 euro kwijt bij een BMW specialist.
Ik vind het een mooie auto alleen de X-drive zou mij tegenhouden. Succes met beslissen
-
CDO_squared
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 19:25
Re: Aankoopadvies E6X of E91
Dank voor de reactie! Iemand een tip voor een goede specialist in de regio amsterdam? Die ik ken heeft een wachtlijst van bijna 3 weken...Quadrantz schreef:Opties zijn idd persoonlijk! Toch zou hij voor mij ook zeker aardig perfect zijn
Ik wil namelijk ook geen panoDramadak en het heeft me zeker een tijd gekost om een leuke 530D te vinden zonder panodramadak en met: Professionele navigatie (= groot scherm), M-pakket, sportstoelen of comfortstoelen. Leuk extratje is automatische achterklep, grootlicht assistent en Hifi audio
Aankoopkeuring zou ik ook altijd laten doen, ik was 50 euro kwijt bij een BMW specialist.
Ik vind het een mooie auto alleen de X-drive zou mij tegenhouden. Succes met beslissen
Hifi audio is ook een echte bonus, had niet gezien dat die erin zit. Zie je dat aan de foto's of aan optielijst? Kan dat ik erlangs gelezen heb..
