523i 2007 , Stationair slecht lopen ?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
BMWE602007

523i 2007 , Stationair slecht lopen ?

Bericht door BMWE602007 » 16 jun 2016, 15:09

Hallo,

Ik heb een BMW 523i uit 2007,en deze loopt soms onregelmatig als ik hem net start. Alsof hij bijna uitvalt soms.
Ook na stuk gereden te hebben ,en dan bij een stoplicht sta, wil hij het soms ook wel eens doen. Soms gaat het motor storing lampje branden.

Na een aantal keer in de garage gestaan te hebben,dachten ze eerst aan bobine,dat was het niet,toen dachten ze aan injector,maar ook dat was het niet. Maar De storing bleef op dezelfde cilinder schijnbaar. Maar gaf niet duidelijk aan wat voor storing.

Nu denken ze dat de zuiger kleppen vuil zijn,en moet de cilinderkop eraf.

Mijn vraag : Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen/ hebben gehad ? Want ben toch wel benieuwd wat de oplossing dan kan zijn. De cilinderkop eraf is toch ook wel weer een ingrijpende actie. :amen:

Met vriendelijke greeetz.

Marcel

thijsvanzwam

Re: 523i 2007 , Stationair slecht lopen ?

Bericht door thijsvanzwam » 16 jun 2016, 15:25

bij vervuilde kleppen hoeft de kop er niet perse vanaf. Er bestaat zoiets als walnut blasting waarbij de kleppen worden gereinigd zonder deze te demonteren. is speciaal ontwikkeld voor direct ingespoten motoren.
Ook de verbrandingsruimte is te reinigen zonder de kop te demonteren, er zijn verschillende bedrijven die dit voor je kunnen uitvoeren. Hierbij wordt er een speciale reiniger in de motor ingespoten tijdens het lopen waarmee vuilaanslag oplost.

Voor je dit doet controleer eerst eens of bijvoorbeeld de EGR klep wel goed sluit. Bij stationair moet deze dicht staan, door vervuiling kan deze open blijven staan en het stationair toerental behoorlijk beïnvloeden.

Merk je met rijden dat er vermogensverlies of iets dergelijks is? als een klep niet in orde is dan zou je dat niet alleen met het stationair moeten merken...

Als een cilinder niet meedoet is dat vaak ook aan de bougie te zien, deze is dan duidelijk viezer dan de rest. En als je dan een specifieke cilinder verdenkt zou ik eerst met een endoscoop eens binnenin kijken of een lektest uitvoeren voordat de hele kop er af gaat...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

BMWE602007

Re: 523i 2007 , Stationair slecht lopen ?

Bericht door BMWE602007 » 17 jun 2016, 12:59

Aha oke....ik ga dat eens voorleggen. Bedankt...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”