Juiste krik voor M onderstel

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
yope

Juiste krik voor M onderstel

Bericht door yope » 01 jun 2016, 06:19

Hallo allemaal,

Ik heb twee autos met een M-onderstel (E36 en E46), en ben op zoek naar een krik, waarmee ik deze wagens makkelijk op assensteunen kan zetten. Er zijn zat zogenaamde "lage" modellen krik te vinden, maar zoals iedereen die al een keer een E46 op assensteunen heeft gezet weet, is dat niet voldoende. Om het krik-punt onder de voorste dwarsbalk te bereiken, moet de krik namelijk helemaal onder de auto passen. Laat staan het krikpunt onder de diff-ophanging... :gek:
Over de totale hoogte van de krik (op zijn laagste stand) wordt vaak niet zo veel gezegd, en daar komt het volgens mij op neer.
Kent hier iemand een model krik waarmee dat lukt bij een M-onderstel?
Of heeft iemand suggesties of tips hoe deze klus op een andere manier veilig te doen is?
Met vriendelijke groet,

struikie

Re: Juiste krik voor M onderstel

Bericht door struikie » 01 jun 2016, 06:47

ik heb een Sonic... minimale hoogte is 80mm...

http://www.sonic-equipment.com/default/ ... zontalTab3

JW
| '07 E91 335d M sport | Wagner IC | Z-turbo.at turbo's | VVT tuned 385pk 740Nm met DPF|

yope

Bericht door yope » 01 jun 2016, 07:06

Bedankt voor de link... de maatvoeringen zijn erg handig. Lukt het jouw om hem onder de auto te krijgen (bij het krik-punt onder de motor)?

struikie

Bericht door struikie » 01 jun 2016, 07:06

geen idee!
zijkanten gaat met gemak...

JW
| '07 E91 335d M sport | Wagner IC | Z-turbo.at turbo's | VVT tuned 385pk 740Nm met DPF|

yope

Bericht door yope » 02 jun 2016, 19:04

Zo, heb even wat metingen gedaan:
Vanaf de voorbumper is het krik-punt onder de dwarsbalk op ca. 75cm afstand. De ruimte onder de voorbumper is ongeveer 14 cm hoog. Met andere woorden, of de krik is zo lang, dat hij tot 75cm onder de auto kan, of zijn totale hoogte is minder dan 14cm (inclusief ruimte om de stang te bewegen).
Als compromis zal men de auto ook op planken van een paar cm dik kunnen rijden, zodat de ruimte wat hoger wordt.

Blijkbaar schijnt de perfecte krik trouwens wel te bestaan:

https://www.gereedschapland.nl/product/ ... n-verlengd

En hier een video clip die hem met een Z4 demonstreert:

Helaas is deze krik veel te duur voor mij :bang:
Maar... hierna ben ik dus op zoek (nu nog een met een betaalbare prijs zien te vinden). :'(

yope

Bericht door yope » 14 jun 2016, 19:29

Zo, heb uiteindelijk de volgende krik gekocht:

http://www.autogereedschap.com/a-397598 ... ton-460mm/

Deze krik is op zijn laagste stand 100mm hoog, en kan dus prima worden gebruikt voor sportonderstellen van BMW's, althans op de standaard krik-punten langs de zijkant.
Het aluminium chassis van de krik is ca 150mm hoog, en zo net een beetje te hoog om onder de voorbumper door te kunnen. De oplossing voor mij: Eerst een kant opkrikken (gaat heel makkelijk en snel met deze krik), stapel van 3 stuks 18mm MDF plaat onder het voorwiel schuiven. Herhaal voor de andere kant, en dan past deze krik prima onder de auto om bij het krik-punt onder het subframe te komen.
Deze krik is inderdaad erg groot en stevig. Niet te vergelijken met lichtere modellen die op de foto net zo groot uit zien.... De stang is lang en geeft goede houvast. Alleen het laten zakken (draaibeweging stang) kan af en toe een beetje ongecontroleerd gaan omdat de "kraan" met een lichte "ruk" loskomt. Kwestie van voorzichtig zijn... :roll:
Tot nu toe best tevreden, en zeker een aanrader voor deze prijs.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”