Bedankt voor de uitleg. Ik heb deze test ook een keer gedaan (vrouw langzaam laten gas geven terwijl ik met m'n oor onder de motorkap zocht naar geluiden), maar niks vreemds kunnen horen.
In mijn geval is de VANOS er dus nog niet zo ver dat hij ratelt. Maar volgens wat ik heb gelezen kunnen de seals makkelijk lekken zonder dat hij ratelt (dat gebeurd pas als de metalen ring versleten is als ik me niet vergis). Als mijn kennis hierover een beetje deugd, dan zal een lekkende seal ervoor kunnen zorgen dat de zuiger niet meer goed gestuurd wordt, met als gevolg zo'n beetje alle symptomen die ik heb (denk ik)...
Ik heb een volledig lijkende onderhoudshistorie van de auto, met een hele stapel historische facturen. Er staat nergens dat er iets aan de VANOS is gedaan. Ik vrees dat bij mij dus nog de originele seals in zitten...
Ik begin het te snappen: mijn VANOS is aan de beurt
Heeft blijkbaar geen haast, want de auto is nog prima te rijden. Weet iemand of het kwaad kan om dit uit te stellen?
Ik wil eerst de draagarmen en stuurstangen van mijn E36 Cabrio vervangen. Dan moet ik de remme van de E36 doen. Daarna pas komt de E46 weer aan de beurt. De grote vraag voor de VANOS seals: zelf doen, of bij Patrick laten doen? Ik houd ervan om nieuwe dingen te leren, en zelf doen spreekt mij zeker aan... iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Heb zomaar het vermoeden dat dit bij de E36 ook een goed plan is om te doen... dan is zelf kunnen dus dubbel belangrijk