Aankoopadvies E6X of E91

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
CDO_squared
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2016, 19:25

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door CDO_squared » 13 mei 2016, 15:25

tom_il schreef:Een LCI 530d zou ik veruit opteren over een pre-LCI 535d.
535d is sowieso storinggevoeliger als een 530d en daarboven is het een jongere wagen die dan nog eens een LCI is.
No brainer als je het mij vraagt.
Denk dat hem dat ook gaat worden, of een 530i. Deze twee tot nu toe geschikt (al heb ik liever een donkere kleur)

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=280529671

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=288620116

Import vanuit Duitsland hoop ik voor 2.000-2.500 geregeld te hebben. Hebben alle LCI's een harde schijf? Dat zou echt een bonus zijn.

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door Quadrantz » 13 mei 2016, 15:55

CDO_squared schreef: Dank!

Gezien ik 15-20k km ga rijden per jaar vind ik dit aanmerlijke beter te behappen kosten. En gedeelte was preventief ook nog. Ik neem aan dat een specialist ook die ingrepen kan doen die jij bij de chiptuning hebt laten uitvoeren (DFP off, EGR dicht)? Wat bedoel je precies met DPF off?

PS goed dat je alles in excel bijhoudt, doe ik ook met alles ;)
DPF off = roetfilter verwijderen :). Ik heb gelukkig ook geen last van m'n geweten door het roetfilter te verwijderen + ik heb meerdere verhalen gehoord/gelezen dat het qua uitstoot nagenoeg niks uitmaakt.

Wel interessant om te lezen wat anderen aan onderhoud kwijt zijn met een vergelijkbare auto, zou wellicht iets zijn voor een nieuw topic :duim:

Maargoed je moet ook wel wat geluk hebben, uiteraard kun je een aantal zaken voorkomen zoals ik beschreven heb maar een aantal problemen die PaulHeynen gehad heeft is ook pure pech (naja bijna al zijn problemen eigenlijk op het roetfilter\thermostaten na).

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door Quadrantz » 13 mei 2016, 16:04

CDO_squared schreef:
tom_il schreef:Een LCI 530d zou ik veruit opteren over een pre-LCI 535d.
535d is sowieso storinggevoeliger als een 530d en daarboven is het een jongere wagen die dan nog eens een LCI is.
No brainer als je het mij vraagt.
Denk dat hem dat ook gaat worden, of een 530i. Deze twee tot nu toe geschikt (al heb ik liever een donkere kleur)

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=280529671

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=288620116

Import vanuit Duitsland hoop ik voor 2.000-2.500 geregeld te hebben. Hebben alle LCI's een harde schijf? Dat zou echt een bonus zijn.
Alleen als je navigatiesysteem CIC hebt dan heb je een hardeschijf (volgens mij ook nog een verschil tussen Professional en Business net als bij CCC), zo uit m'n hoofd zijn ze medio 2009 geïntroduceerd in de E6x en vaak zijn die auto's net weer wat duurder ;)

CDO_squared
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2016, 19:25

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door CDO_squared » 13 mei 2016, 16:18

Die roetfilter gaat er gewoon uit dan, ga ik niet eens meer over nadenken.

Als de hard drive pas vanaf 2009 beschikbaar is dan gaat deze buiten budget voor een 5 serie vallen. Ik was eerder in de veronderstelling dat ccc bij pre-LCI was en dat alle LCI derhalve een harde schijf hadden. Het gaat me eigenlijk vooral om het afspelen van mp3 van een cd of dvd. Liever nog Bluetooth vanaf iPhone maar dat gaat geen deal breaker worden, daar heb ik geloof ik USB voorbereiding voor nodig en zit er niet vaak in...
Laatst gewijzigd door Jeremy op 16 jun 2016, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quoten van voorgaand bericht niet toegestaan, zie forumregels.

CDO_squared
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2016, 19:25

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door CDO_squared » 14 jun 2016, 15:32

Een goede middag allemaal,

Mijn zoektocht naar een mooie 5-serie gaat onverminderd voort, ook al moet ik nog even wachten met kopen tot na de zomer.

Zoals eerder aangegeven maakt het qua kosten niet veel uit of ik een 530d of 530i neem, een 530i is marginaal goedkoper qua verzekering, wegenbelasting en benzine gecombineerd (twee tientjes per maand zoiets). Echter mijn lichte voorkeur gaat uit naar een 530i in verband met het geluid en een hopelijk kleinere kans op relatief dure defecten/preventieve ingrepen als gevolg van de ongeblazen benzinemotor.

Nu heb ik al gemerkt dat het zoeken naar een speld in een hooiberg is om een 530i touring te vinden. Volgens mij ben ik er nog geen enkele tegen gekomen in de afgelopen 3 maanden.

Wat ik gisteren wel tegenkwam is een 530xi, dus de vierwielaangedreven. Hoewel ik als ik mocht kiezen zeker zou gaan voor een achterwielaangedreven 5-serie, ben ik toch wel erg benieuwd naar de meningen over 4wd in de E61?

Alle input wordt gewaardeerd!

Vriendelijk dank en groet.

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door frazz » 15 jun 2016, 16:04

Hallo!

Excuses, ik had je vraag helemaal niet gezien! Alsnog antwoord gezien je nog zoekende bent.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Als je toch
CDO_squared schreef:Mag ik vragen wat je buiten de BPM aan kosten hebt gehad?
Dat mag! Ik heb, icl. taxatie rapport, 1350 euro betaald voor een vol optie BMW 530D, 2007-07, met cataloguswaarde van 85.000 euro.
CDO_squared schreef:En hoe heb je het praktisch aangepakt, ben je ook in Duitsland blijven overnachten?
Ik heb eerst onderzoek gedaan, de do's en dont's, na telefonisch contact met de verkoper heb ik zijn whatsapp nummer gevraagd en zijn we verder gaan whatsappen en heb ik zo ook nog eens fotootjes gevraagd voor een beter idee voor dat je al die km's gaat rijden.
Ik ben erg vroeg, (3 uur s'nachts, het was 5 uur rijden) vertrokken samen met zwager en oom van mijn zwager.
We kwamen er rond 9 uur aan, en mochten bij de lieve mensen ook nog eens ontbijten!
Verder zie je hieronder wat je allemaal moet doen.
We waren voor 14:00 uur al klaar (veel geklets).

Dan hier de lijst van dingen waar je aan moet denken;

1) Een auto zoeken
2) Contact opnemen met de verkoper en de volgende vragen stellen.
a - Is de TUV/AU nog geldig?
b - Wat is de technische staat van de auto?
c - Wat is de cosmetische staat van de auto?
d - Zijn er enige gebreken waar ik op moet letten (Duitsers zijn hele redelijke mensen, die alles niet pesoonlijk nemen)
e - Kan je een optielijst opvragen vanuit de VIN nummer en op sturen of de VIN nummer opsturen
3) Onderhandelen over de prijs (Ik kreeg er 900 euro er van af, pak het slim aan en zeg dat je BPM kosten hebt, etc.)
4) Als alles bevalt, er naar toe rijden en de auto bekijken en proefrijden, check motorkap,
Zorg ervoor dat je daar voor op een werkdag voor 09:00 aankomt, dit i.v.m. de openingstijden van het Strassenverkehrsamt (De Duitse RDW), die zijn van 8:30 tot 12:00 open en tussen 14:00 tot 16:30, daar moet de verkoper zijn auto afmelden, als hij dat heeft gedaan kan je samen met de verkoper naar de platenmaker (vaak aan de overkant van de Strassenverkehrsamt) en aan de overkant de export platen laten drukken voor zo een 95 euro, deze komt met een 30-daagse verzekering (verzekering heet Dopperlkarte), je moet een exportkenteken hebben met een rode balk rechts op de kenteken.

Als je dat allemaal gedaan hebt moet je de volgende meekrijgen van de verkoper:

- UV/AU keuringsbewijs (die mag je, indien nog geldig, overnemen van de RDW als je APK)
- De autopapieren (Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein of Zulassungsbescheinigung Teil I und Teil II)
- Exportkenteken (wit met rood vlak met uiterste geldigheidsdatum)
- Aankoopbon (indien controle douane, aantonen dag van aankoop)

Dan kan je naar Nederland rijden.
Daarna maak je een afspraak voor de keuring bij het RDW station, die keuren alles en voeren meteen APK keuring uit, indien je de UV/AUV NIET overneemt, ik heb het overgenomen.
Als dat alles goed is, doe je BPM aangifte, laat het iemand voor je dien die het op de voordeligste manier kan doen, ik heb wel een leuk bedrijfje.
Dat bedrijfje kon a.d.h.v. van mijn auto gegevens telefonisch alles invoeren, en iets later kreeg ik een mooi PDFje in mijn mail met als inhoud, het taxatie rapport en ingevulde belastingformulieren, die je beide in het envelop moet stoppen, dat je van het keuringsstation meekrijgt naar het BPM Team van de belastingdienst.


Als je hulp nodig hebt, moet je het laten weten. Ik zou zelfs mee kunnen! ;)
en na betalen van BPM krijg je kentekencard thuis, met deze kan je dan platen laten drukken, auto verzekeren en je bent klaar.

PS: De auto's in Duitsland worden over het algemeen goed onderhouden

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door frazz » 15 jun 2016, 16:26

Dit is een mooie:

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... ommend_DES

Waarom?

- CIC
- Dynamic Drive
- HUD
- Grootlichtassistent
-
Jammer dat er geen Active Cruise Control op zit met Stop & Go.

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door frazz » 15 jun 2016, 16:36

Deze ook erg mooi

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... ommend_DES

- Comfort Access, Keyless Go (Erg prettig! Batterijen zijn vervangbaar, van die platte batterijtjes)
- Soft Close voor automatische deuren (werkt goed!)
- Edition Sport, M Sport Package
- M aerodynamica pakket
- Lederen interieur dakota zwart
- M lederen stuurwiel met multifunctionele
- Grootlichtassistent (werkt super op boerenwegen)
- Head Up Display
- ACC met Stop & Go (A2... SUPER!)
- BMW Night Vision (Het is geinig, gebruikt het weinig in NL)
- Comfortpakket (Hierbij heb je ook dat je de voorstuk van je stoel kan uitschuiven voor je knieholtes, en luchtzakjes heb bij je onderrug, kan je oppompen voor onderrug ondersteuning, heerlijk)
- Innovatie pakket
- Sportzetels vooraan
- GSM-voorbereiding met Bluetooth (Handig)
- Adaptive Headlights
- Individual hoogglans Shadow Line (Is prachtig! Maakt het interieur erg strak en mooi glanzend)
- Individuele bescherming tegen de zon beglazing (Heb ik ook, prettig)
- BMW Assist

EDIT: Had de KM stand (350K) niet gezien, laat het bericht wel staan vanwege de tips :)

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door Degids » 16 jun 2016, 12:03

Ik snap die km-stand wel... man wat een mooie opties! Dat is gewoon op vakantie in eigen auto!
Feest om in te rijden, nooit meer uit willen stappen! :driving:

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door tom_il » 16 jun 2016, 12:35

frazz schreef:Deze ook erg mooi

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... ommend_DES

- Comfort Access, Keyless Go (Erg prettig! Batterijen zijn vervangbaar, van die platte batterijtjes)
- Soft Close voor automatische deuren (werkt goed!)
- Edition Sport, M Sport Package
- M aerodynamica pakket
- Lederen interieur dakota zwart
- M lederen stuurwiel met multifunctionele
- Grootlichtassistent (werkt super op boerenwegen)
- Head Up Display
- ACC met Stop & Go (A2... SUPER!)
- BMW Night Vision (Het is geinig, gebruikt het weinig in NL)
- Comfortpakket (Hierbij heb je ook dat je de voorstuk van je stoel kan uitschuiven voor je knieholtes, en luchtzakjes heb bij je onderrug, kan je oppompen voor onderrug ondersteuning, heerlijk)
- Innovatie pakket
- Sportzetels vooraan
- GSM-voorbereiding met Bluetooth (Handig)
- Adaptive Headlights
- Individual hoogglans Shadow Line (Is prachtig! Maakt het interieur erg strak en mooi glanzend)
- Individuele bescherming tegen de zon beglazing (Heb ik ook, prettig)
- BMW Assist

EDIT: Had de KM stand (350K) niet gezien, laat het bericht wel staan vanwege de tips :)
Zeer mooie wagen, zelf zou ik hem niet kopen met deze km stand.
Je vermeld de sportzetel, dit zijn niet de comfortzetels die je erboven beschrijft. Deze wagen heeft electrische sportzetels zonder de luchtkussens in de onderrug.
525d E61 2007 pre-LCI

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door Vintiem » 16 jun 2016, 14:29

En een starre leuning. Comfortstoelen hebben in de rugleuning een verstelbaar bovendeel. Deze niet.

CDO_squared
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2016, 19:25

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door CDO_squared » 16 jun 2016, 15:36

Dank voor de reacties!

Als ik voor import kies zal ik zeker de uitgebreide beschrijving van Frazz erbij houden. Top gewoon!

Ik zou liefst voor de Touring gaan, met comfortstoelen en M-pakket. Laatste is een absolute must.

Kan iemand me nog wat vertellen over X-drive in 5-series? Hoe rijdt het? Zou je het aan-/afraden?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door tom_il » 16 jun 2016, 16:01

X-Drive. Zit standaard hoger, heeft andere ET waardes. Bandenmaat/types is veel kritischer.
Het middendif durft stuk gaan als de 4 banden niet hetzelfde zijn, er word daarom sterk aangeraden om de 4 banden tegelijk te wisselen alsmede ster banden te nemen.
Ik zou het niet nemen in ons klimaat.
525d E61 2007 pre-LCI

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door Vintiem » 16 jun 2016, 16:25

Wat zijn Ster banden??

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door tom_il » 16 jun 2016, 18:20

Bmw banden. Ze voldoen aan de eisen van bmw. Voor x-drive niet onbelangrijk.
De premium merken hebben allemaal hun banden, wat nu de verschillen zijn is niet bekend. Maar voor een x-drive zal de dealer altijd ster banden aanraden, niet geheel on terecht.

https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... YhxzAU2hHw
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”