Aankoopadvies E6X of E91

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
CDO_squared

Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door CDO_squared » 11 mei 2016, 20:19

Beste allemaal

Ik heb sinds een paar maanden besloten dat ik een auto ga kopen. Dacht eerst dat ik hem niet nodig heb (wat wellicht ook nog steeds zo is), echter het plezier dat ik eraan ga ontlenen overstijgt hopelijk en waarschijnlijk alle praktische tegenargumenten. Ben mijn hele leven al een BMW fan, waarschijnlijk doordat mijn opa en vader er ook altijd een hadden. En er komt wat betreft een auto voor dagelijks gebruik mijns inziens niets in de buurt van een BMW qua uiterlijke schoonheid, sportiviteit/prestaties en uitstraling. Dus het gaat een BMW worden (met 6-cilinder en hoe dan ook M-pakket). Mijn idee is dat ik de auto koop en er minimaal 5 jaar mee ga rijden, heb een vriendin, geen kinderen maar wil wel graag ruimte voor op zijn minst een skivakantie en wellicht met het oog op de toekomst ook kinderen. Woon in Amsterdam (redelijk centrale plek maar kan wel parkeervergunning krijgen). Dagelijks woon-werk verkeer is 30km (80% autosnelweg) en verwachte jaarlijkse km zijn 15.000-20.000. Heb alles nagerekend en diesel of benzine is eigenlijk tientjes-werk per maand, dus niet echt een overweging. Ik wil de keuze maken puur op basis van rijplezier en uiterlijk van de auto. Lees dit forum al redelijke tijd met veel plezier en wil graag jullie mening horen.

Mijn budget is EUR 20.000 (met een kleine uitloop naar boven tot EUR 22.000 maar liever niet). Dus o.b.v. bovenstaande moet het dan een 130i, 330i/d, 335i/d, 530i/d of 535d worden. Gezien het budget en de wensenlijst gaat het een auto van 7-11 jaar oud worden die ik ga ‘oprijden’. Restwaarde is minder belangrijk zo niet onbelangrijk dus.

Mijn allereerste ‘gutfeeling’ zei me dat het een E60/61 moest worden, omdat ik altijd al een beetje verliefd op die auto ben geweest, qua looks (met M-pakket wel te verstaan). Echter na lezen op internet toch wat huiverig geworden ivm swirlflaps, panoramadak, niveauregeling etc. Toen eigenlijk 5-serie afgeschreven.

Verder gaan zoeken en gekeken naar 1-serie (F20) 116i/118i. Redelijk nieuw en ook mooi, maar erg duur voor wat je ervoor krijgt vind ik (EUR 20.000+). Ook E87 130i bekeken, mooie auto met goede motor voor goede prijs (< EUR 15.000), echter het harde onderstel bij het M-pakket schrikt me af als ik de auto vijf jaar wil rijden en ook dagelijks wil gebruiken.

Toen ben ik terecht gekomen bij de E91 LCI (E90 vind ik meestal lelijk, uitzonderingen daargelaten). Ik vind dit een supermooie auto (alleen LCI) en voor EUR 20.000 of iets meer kan ik een hele mooie versie vinden met ca. 150.000km en alle opties die ik wil. Ben gaan rijden met een 325i maar vond dit niet echt snel genoeg (kan chippen naar 265pk omdat het identieke motor aan 330i LCI is).

Toen eigenlijk toch weer terug gekomen bij de E60 of E61 (heb geen voorkeur eigenlijk, als de achterbank maar omlaag kan). Na zoeken tot de conclusie gekomen dat ik voor minder dan EUR 15.000 een super mooie versie kan kopen, zowel diesel als benzine. Voorkeur zou dan wellicht naar diesel gaan i.v.m. koppel op de snelweg en in dagelijks verkeer. Ik ben niet bang voor veel kilometers dus alles minder dan 250.000km vind ik prima. Hoewel ik hier graag jullie mening over hoor.

Mijn afweging is dus de volgende: Moet ik een E91 kopen van EUR 20.000 omdat ik hier minder onderhoud en iets lagere maandelijkse kosten aan zal hebben, of moet ik een E60/61 (graag motivering welke van de twee jullie zouden kiezen) kopen voor < EUR 15.000 en die > EUR 5.000 die ik overhoud reserveren voor onderhoud. Is dit dan voldoende? Ik kan eventueel extra onderhoud ook opvangen maar heb hier niet zo heel veel zin in. Kan ik ervan uitgaan dat wanneer swirlflaps/lekkende pano dak/niveauregeling/roetfilter reeds vervangen/hersteld zijn dat de problemen zich dan niet meer voordoen? Dus met andere woorden waar moet ik met name op letten bij aankoop qua uitgevoerd onderhoud?

Er zit tussen de goedkoopste E91 (325i) die mijn interese heeft en de duurste E61 (535d) een maandelijks verschil in kosten van minder dan EUR 100 (wegenbelasting, verzekering, brandstofverbruik) dus de grote onbekende factor is onderhoud. Heb ik dan aan EUR 5.000 die ik in mijn pocket overhoudt bij aankoop van E6X genoeg om een aantal jaren te overleven? Maakt het dan nog uit of ik een benzine (530i) of diesel (bijv. 530d of 535d) neem?

Wellicht een vrij lange openingspost maar ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.

Bij voorbaat alvast veel dank!

Mikkie

Re: Aankoopadvies E6X of E91

Bericht door Mikkie » 11 mei 2016, 20:44

Aangezien je duidelijk zegt dat de auto ook voor de fun is, zou ik wel op je gut feeling af gaan. Maar vraag je ook af wat je in een auto wel. Een E6x is een heel ander soort auto dan een E91 (comfort vs sportief), dus dat is wel een relevant verschil lijkt me.

Los daarvan, zou ik sowieso niet m'n max budget stukslaan op een auto. Een nette E6x kun je ook wel voor 10-15k kopen, zelfs met reparaties aan het panoramadak en de vering al gedaan. Dan heb je nog wat achter de hand voor tegenvallers. Een E91 LCI kun je ook kopen, is weer wat jaartjes frisser, maar ook een ander soort auto. Dan loop je wel kans op meer afschrijving, omdat de aanschafprijs voor een nette versie mogelijk wat hoger is (al weet ik de marktwaarde van LCI's ook niet helemaal).

Heb je al eens met beide proefgereden? Dan heb je mogelijk ook meer een idee wat bij je past. Een 5 is nou eenmaal wel een serieuze, fullsize auto met bijbehorende kosten.

CDO_squared

Bericht door CDO_squared » 11 mei 2016, 21:04

Dank voor je reactie en goede input!

Heb proefgereden in 325i E91. Was precies de uitvoering hoe ik hem wilde qua opties en looks (193M velgen o.a.). Prijs was EUR 20.600 en dan zou ik hem nog moeten laten chippen, want er ontbrak echt wat pit.

Heb nog niet gereden in een E60 met M-onderstel, heb begrepen dat dit ook vrij sportief zou moeten zijn. Wel gereden in E61 525i zonder sportonderstel, dit was me niet sportief genoeg om eerlijk te zijn.

Zoals ik eerder zei, afschrijving is een minder issue. Echter als ik kan kiezen tussen meer of minder afschrijving dan moge het duidelijk zijn waar mijn voorkeur naar uitgaat.. ;)

Qua budget: Zelfs al zou ik EUR 22K uitgeven, dan heb ik nog genoeg achter de hand. Het is dus niet een kwestie van niet meer kunnen betalen (ook qua onderhoud), meer een kwestie van niet meer willen betalen..

Welk onderhoud zou je zeggen dat ik vooral moet natrekken of er al is uitgezocht of niet (m.a.w. de grootste kostenposten)?

Dank en fijne avond gewenst!

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 11 mei 2016, 21:10

Zo te lezen heb je er in ieder geval al goed over nagedacht :duim:

Ik rij momenteel een E61 (M-uitvoering) uit 2006, 1,5jr geleden gekocht voor net onder de 15K euries met 218K kilometers bij een BMW garage (de BMW's komen bij de dealer vandaan en zijn altijd dealer onderhouden geweest). Nu 1,5jr later staat er 282K op, ik rij dus wel aardig wat km's ;).

Ik heb bewust gekozen voor geen panoDramadak! Als je daar problemen mee hebt kan het zijn dat je er aardig op leegloopt. Swirlflaps heb ik gelijk laten vervangen na aankoop, nieuwe accu erin (was de originele en als die slechter is kun je ook gekke storingen krijgen). 2 maandjes later is de roetfilter eruit gegaan, EGR dicht en gechipt (combipakket).

Naast het normale onderhoud nog geen noemenswaardige problemen gehad, altijd starten en gaan! Hiervoor had ik een E46 320D Touring (ook M-uitvoering) maar daar heb ik serieus meer kosten aan gehad qua onderhoud en reed ook nog eens onzuiniger!

Ik probeer nu trouwens niet de E61 te verkopen maar je moet je niet laten afschrikken door de bekende problemen want dat geldt niet voor elke E61 ;). Als je het maar goed aanpakt!

Wat Mikkie zegt is wel heel terecht: de E91 is wel een stuk sportiever qua rijden, alhoewel ik met m'n M-onderstel en 275pk ook goed vooruit en door de bochten kom :D.

Zelf heb ik 2 jonge kinderen en dus ook wel de ruimte nodig. Ik weet niet of er binnen de 5jr kids gaan komen maar zo wel dan zou ik wel voor een Touring gaan. Anders voor de E60 (E90 vind ik ook lelijk :P).

Succes met kiezen en als je een auto op het oog hebt dan laat maar weten :duim:

Jonaserv

Bericht door Jonaserv » 11 mei 2016, 21:25

De meeste onderhoudsrisico's de je noemt kun je uitsluiten door een e60 (geen luchtvering, geen panoramadak) in benzine te kopen. Die benzine blokken zijn betrouwbaar, geen roetfilter, geen swirl flaps. Dan blijft nog een zwikkie bekende kwaaltjes over hoor, maar die zijn manageable.

Alleen denk ik dat je de benzines te langzaam gaat vinden :). Want ik vind een 325i e91 lci en een 530i (258 pk) E61 qua gevoel ongeveer even snel... De 530 is iets sneller, maar de snelheidsbeleving in de 325i is veel leuker. Dus als je een 325i te langzaam vindt, ga je een 530i ook niet heel spannend vinden... Maar qua onderhoudsrisico zou het wel een goede keus zijn, als ik je verhaal zo lees.

CDO_squared

Bericht door CDO_squared » 11 mei 2016, 22:02

@Quadrantz: Kijk dat zijn de betere berichten! Wellicht dat je met name de horror verhalen op internet leest... Wat betreft je ingrepen na aankoop. Lijkt me een goed idee, al zou ik verwachten dat deze al door een vorige eigenaar verholpen waren bij een 9 jaar oude met 200k+ km op de teller?? Roetfilter hoeft alleen maar verwijderd te worden, niet vervangen? Kids waarschijnlijk over 5 jaar dus dat is van minder belang ;)

@Jonaserv: Ik denk dat je gelijk hebt, een diesel gaat mij meer 'snelheidsgevoel' opleveren. Echter in principe is 258/272 (LCI) pk toch ook echt wel genoeg, en alles went natuurlijk. Ik heb er nog niet in gereden, maar een 530i met 272pk in ca. 1550kg heeft toch meer dan 50pk meer dan een 325i die ongeveer even zwaar is?? Met name onderin de toeren vond ik 325i niet erg snel voelen, hoe vergelijkt zich dat met 530i? Wel goed om te lezen dat ik meerdere problemen kan omzeilen met een E60 benzine!

CDO_squared

Bericht door CDO_squared » 12 mei 2016, 05:54

@quadrantz: hoeveel was je kwijt voor bovenstaande ingrepen bij aanvang (swirlflaps, roetfilter, accu, EGR)?

Dit zijn twee voorbeelden die ik op het oog heb (al ga ik pas na de zomer kopen in verband met lange en verre vliegvakantie):

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=288813976 Super mooie looks met vind ik denk ik de mooiste velgen

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=288423233 Wellicht de verstandigere optie! Ook echt heel erg mooi

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 12 mei 2016, 08:37

Als de auto alleen dealer onderhouden is en de eigenaar heeft er verder weinig kaas van gegeten (zoals in mijn geval) dan zijn de modificaties van swirlflaps en roetfilter nog niet uitgevoerd, de dealer doet dit namelijk niet ;).

Roetfilter hoeft inderdaad alleen verwijderd te worden, ik zou wel even goed informeren of het nu verstandig is omdat de overheid bezig is dit aan te pakken.

Voor Roetfilter eruit, EGR dicht en tuning was ik 550 kwijt (is een combipakket). Voor swirlflaps verwijderen en accu gok ik zo rond de 350 euro.

1e auto: Erg mooi! Toevallig ga ik vandaag dezelfde velgen ophalen uit het werk dus dan lijkt het een kopie van die van mij :). Let wel even op of het panoramadak goed werkt en er is een MOD om de modules in je kofferbak hoger te plaatsen voor als het panoramadak toch gaat lekken. Het is een import dus even goed checken of de kmstand klopt!

2e auto: Ook erg mooi! Nieuwere automaat ivm facelift model. Persoonlijk zou ik eerder voor deze gaan omdat auto 1 een panoDramadak heeft en pre-facelift. Deze is ook geïmporteerd zo te zien dus wederom kmstand goed checken.

Succes :duim:

frazz

Bericht door frazz » 12 mei 2016, 10:22

Hallo CDO_squared

Momenteel rijd ik in een E60 LCI 2007 automaat, ik heb 235PK en 520NM koppel.
Hiervoor had ik een E60 520D pre-LCI (die was 177PK, weet niet meer hoeveel koppel die had).
De 6 cylinder 530D is een droom. Heerlijk, prachtig een perfecte balance tussen comfort/elegantie en sportief/stoer.
Het weegt zo een +- 1500 kilo, maar als je halverwege de gaspedaal trapt voelt het als een lichtgewicht, en dat nog niet eens in de sport stand.

Mijn advies, ga voor LCI! Mensen vergissen zich vaak, maar er is zo een groot verschil tussen pre- en LCI in de interieur.
De cockpit zit wat dichterbij, je hebt meer het gevoel dat de auto om je heen is gebouwd, je stapt er niet in, maar de auto trekt je er in. Met de pre-LCI heb je dat niet. De achter lichten op de LCI zijn prachtig, deze zijn het mooist met een donkere lak, ik heb Monaco Blue.

Wat betreft opties heb je dan HUD, ACC met Stop & Go en bocht-verlichting, Dynamic Drive, deze vind ik erg ideaal, daarnaast heb ik comfort access, inklapbare spiegels, grootlichtassistent en night vision.

Dynamic Drive wat is dat? Het is heerlijk, als je veel weerstand krijg aan een kant van de wagen (in een bocht bijvoorbeeld) wordt deze geminimaliseerd door de hangende kant te verstijven, zie:

https://www.youtube.com/watch?v=NSkXL4ulByQ

En inderdaad de koppel van een diesel geeft veel meer indruk.

tom_il

Bericht door tom_il » 12 mei 2016, 12:20

frazz schreef: De cockpit zit wat dichterbij
Cockpit zit dichterbij ? LCI is mooier maar zoveel verschil is nu ook weer niet tussen.
Andere deurpanelen, airco module + deel eronder en schifter en je hebt zowat gehad.
Ik zou ook voor LCI opteren, daar niet van. Maar hemelsbreed is het niet.
525d E61 2007 pre-LCI

frazz

Bericht door frazz » 12 mei 2016, 13:25

tom_il schreef:
frazz schreef: De cockpit zit wat dichterbij
Cockpit zit dichterbij ? LCI is mooier maar zoveel verschil is nu ook weer niet tussen.
Andere deurpanelen, airco module + deel eronder en schifter en je hebt zowat gehad.
Ik zou ook voor LCI opteren, daar niet van. Maar hemelsbreed is het niet.
Het eerste dat mij opviel toen ik van de 2006 pre-LCI ging naar de 2007 LCI was de cockpit, die niet plat was maar meer gebogen, het voelt alsof alles beter bereikbaar is, misschien is het niet in de afmetingen, nu moet ik wel zeggen dat ik shadowline interieur heb, misschien scheelt dat.

tom_il

Bericht door tom_il » 12 mei 2016, 14:34

Cockpit afmetingen zijn 100% hetzelfde en onafhankelijk van de uitvoering.
525d E61 2007 pre-LCI

CDO_squared

Bericht door CDO_squared » 12 mei 2016, 17:19

@quadrantz: Dank voor je input! Al met al nog redelijk te behappen bedragen.. Hoe zie je zo snel dat ze geïmporteerd zijn? EDIT: aan de nummerplaat natuurlijk :) En hoe zou je bij import de km's controleren?

@frazz: dank voor je bericht en de prettige beschrijving van de 530d! Voorkeur gaat uit naar LCI, echter het aanbod in met name 530i is echt erg klein daarin. Maar ik heb de tijd dus dat is mooi meegenomen. Vooral de binnenkant deuren en automaat versnellingspook ziet er veel mooier uit. Hard drive zou ik echt een top optie vinden.

Maar ik schrijf pre LCI zeker niet zomaar af, aan de buitenkant zie je het eigenlijk tenzij je een echte kenner bent..

Ik heb tot nu toe in ieder geval opgestoken dat als ik mijn huiswerk goed doe, ik zeker niet bang hoef te zijn voor E60 en in principe ook niet voor E61!

Dank daarvoor :)

frazz

Bericht door frazz » 12 mei 2016, 19:33

tom_il schreef:Cockpit afmetingen zijn 100% hetzelfde en onafhankelijk van de uitvoering.
Nou dan ligt het aan de donker interieur wat ik heb. :gek:

Afbeelding

pre-LCI en LCI zijn moeilijk te onderscheiden inderdaad, vaak zie ik het aan de koplampen (Die zijn net wat anders)
Maar anders zie je het niet.
Waarom kijk je niet op mobile.de? Die van mij heb ik zo gevonden en uit Duitsland gehaald.
Ik heb geleerd dat de gemiddelde Duitser met veel meer respect met zijn auto omgaat dan ergens anders, erg vaak worden bimmers dealer onderhouden.
Laat je niet afschrikken door invoeren, keuren en BPM, dat heb ik helemaal zelf geregeld.
In Duitsland zijn ze relatief goedkopen en beter uitgerust.

Als je besluit het uit Duitsland te halen mag je me altijd vragen stellen.

Ik hoop dat je een mooierd te pakken krijgt :)

PaulHeynen
Contacteer:

Bericht door PaulHeynen » 12 mei 2016, 19:59

Ik begrijp niet helemaal hoe een diesel meer snelheidsgevoel moet geven. Ja, de 535d die ik nu heb is snel en trekt eigenlijk op alle toeren, maar wat mij nog wel eens ontbreekt is het gevoel dat je snel gaat. Je trapt het pedaal in en het ding gaat, gaat, gaat, blijft gaan en pas rond de 230 merk je dat het wat minder wordt. De versnelling is zeer lineair. Het gebeurt vrij vaak dat ik pas merk hoe hard je eigenlijk rijdt wanneer je op de teller staart. Die E61 is vast meer comfortabel dan de E91, maar echt comfortabel vind ik ook wat ver gaan (comfortabel=S-klasse met AirMatic, jaja vloeken). Wat ik persoonlijk geniaal vind, is dat die enorm zware en grote kar kan bewegen als een veel kleinere auto. De auto die ik nu heb, is mijn eerste BMW avontuur. Daarom heb ik min of meer bewust gekozen voor een bodem van de markt exemplaar met een flinke reserve voor reparaties. In het ergste geval had ik mijn verlies genomen en was ik terug gegaan naar Toyota.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”