Hij loopt nu idd niet lekker stationair, wel 700tpm maar rommelig, zogezegd. Foutcodes zijn; P0102, P1342, P1344 en P1346. Met accelereren vol gas houdt ie in, ga ik langzaam van het gas dan trekt ie ineens als een lier. Heb dit nooit eerder gehad, denk dat deze laatste koude periode bepaalde slangetjes het begeven hebben. Volgende week woensdag naar Patrick, dan zal het probleem aan het licht komen. En de oplossing eenvoudig, hoop ik.yope schreef:De klachten passen bij meerdere oorzaken, en aangezien de CV klep vervangen is...
Vermogensverlies en rauw klinken is een ding, maar krijg je er ook foutmeldingen bij? En welke precies?
Hoe loopt hij stationair?
Code P0102 kan zijn ontstaan toen je de LMM loskoppelde. Probeer even te verifieren dat deze code met aangesloten LMM ook echt niet terug komt.
De onbekende code over mengsel bank 1 is interessant om te weten wanneer deze terug komt. Dat kan veel zeggen over de oorzaak van je symptomen.
Een vacuum lek (zoals bij een kapotte CV) veroorzaakt over het algemeen alleen stationair problemen en foutcodes, maar geen vermogensverlies...
Vermogensverschil
-
Martin280967
Re: Vermogensverschil
P0102: LMM spanning te laag. Meestal betekend dat dat de sensor niet meer goed is of dat het kabel eraf is geweest (slecht contact). Kwam deze code terug na wissen zonder dat je opnieuw de LMM eraf had?
P1342, P1344 en P1346 betekend misfire (detonatie) cilinders 1, 2 en 3 respectievelijk bij start.
Is je katalysator van bank 1 nog wel goed? Een verstopte cat op bank 1 zou je symptomen kunnen verklaren volgens mij.
Anders zou brandstofdruk nagekeken kunnen worden. Hoe oud is je brandstoffilter?
Wat doen de waardes van "O2 sensor voltage bank 1"? Gaan deze bij normaal rijden en ook bij stationair draaien regelmatig op en neer zo als het hoort? Vergeleken met die van bank 2?
Maak er eens wat grafiekjes van terwijl je rijdt....
Je hebt waarschijnlijk geen vaccum lek, anders zou je niet dat vermogensverlies hebben. Bij een lek rijdt je auto lekker, maar hapert/detoneert tijdens stationair, en dat is niet jouw geval.
P1342, P1344 en P1346 betekend misfire (detonatie) cilinders 1, 2 en 3 respectievelijk bij start.
Is je katalysator van bank 1 nog wel goed? Een verstopte cat op bank 1 zou je symptomen kunnen verklaren volgens mij.
Anders zou brandstofdruk nagekeken kunnen worden. Hoe oud is je brandstoffilter?
Wat doen de waardes van "O2 sensor voltage bank 1"? Gaan deze bij normaal rijden en ook bij stationair draaien regelmatig op en neer zo als het hoort? Vergeleken met die van bank 2?
Je hebt waarschijnlijk geen vaccum lek, anders zou je niet dat vermogensverlies hebben. Bij een lek rijdt je auto lekker, maar hapert/detoneert tijdens stationair, en dat is niet jouw geval.
-
Martin280967
Nu haal je wat dingen aan waar idd vraagtekens bij gezet worden, brandstoffilter heb ik geen flauw benul van wanneer die voor het laatst vervangen is, als het überhaupt al ooit gebeurd is. De storing is teruggekomen zonder dat ik de LMM afgesloten had, behalve tijdens het rijden, dan geeft hij geen storing meer aan na reset van Torque. De cat zou zo maar eens dicht kunnen zitten na al die jaren en het behoorlijke olieverbruik, dat volgens mij ook daar debet aan is. De uitlaat is denk ik, nog steeds de eerste van de fabriek af, het begint nu ook te rammelen in de middendemper. Maar dat mag eigenlijk dan ook wel na dik 3 ton op de teller.yope schreef:P0102: LMM spanning te laag. Meestal betekend dat dat de sensor niet meer goed is of dat het kabel eraf is geweest (slecht contact). Kwam deze code terug na wissen zonder dat je opnieuw de LMM eraf had?
Oei... Olieverbruik in het verleden, rammelen in de uitlaat (echt binnen, of alleen de ophanging?), inhouden bij volgas, detonatie 1, 2 en 3, maar niet 4, 5 en 6, klinkt allemaal naar katalysator 1! Olieverbruik tast trouwens ook de O2 sensoren aan, maar als deze een spanning geven die netjes op en neer gaat, zijn ze nog goed (test dit even met torque).
Laat wel even weten wat het uiteindelijk was
-
Martin280967
Ik was er al bang voor, maar zat er eigenlijk ook wel aan te komen. Was al van plan om een andere uitlaat + cats te kopen, ben er nog niet uit of ik weer voor origineel ga of toch iets sportiefs. De O2 sensoren reageren nog wel voor zover ik kon zien, want ik reed op de snelweg dus moest ik er wel even bijblijven. Wat ik ook sinds vandaag voor het eerst heb, niet in 1 keer aanslaan met starten, nu pas bij de 2e keer. Ik heb begrepen dat als een cat helemaal dicht zit de motor niet eens aan wilt slaan, dat wil ik wel voor zijn. Volgende week weet ik alles zeker, dan meld ik hier wat er aan de hand was. Mocht ik tot die tijd nog meer problemen krijgen dan meld ik dat ook, hopelijk houdt ie t nog even uit tot volgende week. Oja, het rammelen komt echt uit m'n middendemper, alsof er kiezelstenen in liggen.yope schreef:Oei... Olieverbruik in het verleden, rammelen in de uitlaat (echt binnen, of alleen de ophanging?), inhouden bij volgas, detonatie 1, 2 en 3, maar niet 4, 5 en 6, klinkt allemaal naar katalysator 1! Olieverbruik tast trouwens ook de O2 sensoren aan, maar als deze een spanning geven die netjes op en neer gaat, zijn ze nog goed (test dit even met torque).