E91 nox sensor short circuit + lopen op 3 cilinders

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
retroruud

E91 nox sensor short circuit + lopen op 3 cilinders

Bericht door retroruud » 26 apr 2016, 13:08

Een aantal weken geleden begon mijn E91 318i (sept 2008, km stand 139k) automaat regelmatig te stotteren in de lage toeren, bijvoorbeeld als ik weer gas ging geven na het aanremmen voor een bocht. Ook heeft de auto eenmaal op drie cilinders gelopen met knipperend motormanagement lampje. Bij het repareren van mijn iDrive is de auto uitgelezen en kwam naar voren dat de nox sensor kortsluiting heeft gemaakt en vervangen diende te worden. Dit heb ik nog niet gedaan en het stotteren is sindsdien erger geworden en de auto gaat steeds vaker op 3 cilinders lopen. Het motormanagement lampje brandt nu continue.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen bij mijn vragen. Ik heb heel veel topics gelezen over deze motor en de problemen maar kom er toch niet helemaal uit.

- Is de kans groot dat de klachten verband houden met de defecte nox sensor? De monteur vertelde me dat alleen het brandstofverbruik omhoog gaat maar ik lees hier en daar ook dat het wel degelijk effect heeft op het gedrag van de motor.
- Als de kans inderdaad groot is dat het aan de nox sensor ligt, is het gezien de leeftijd van de auto niet beter om deze te laten 'uitprogrammeren'? Heeft iemand hier ervaring mee en een tip waar ik dit eventueel zou kunnen laten doen?
- Wat zouden eventueel andere logische oorzaken kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de hulp! :duim:

bmwmobiel
Contacteer:

Re: E91 nox sensor short circuit + lopen op 3 cilinders

Bericht door bmwmobiel » 26 apr 2016, 13:16

ik wist niet wat dat voor sensor was en ben even gaan zoeken, heb je hier iets aan?
http://noxsensor.nl/wat-is-een-nox-sensor

marc.

Re: E91 nox sensor short circuit + lopen op 3 cilinders

Bericht door marc. » 10 mei 2016, 11:01

De NOX-Sensor in mijn auto (E92) was ook kapot. Voor €300,- een nieuwe in Duitsland besteld via Ebay, daarna voor 5 tientjes in 2 uurtjes tijd erop laten monteren. Storing weg! Verbruik ligt weer iets lager nadat die gemaakt is, auto rijdt over het algemeen ietsje soepeler voor mn gevoel.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”