Stuur trilt bij hoge snelheid (~120km/u)
Stuur trilt bij hoge snelheid (~120km/u)
Hallo allemaal,
Mijn stuur trilt bij hoge snelheid (tussen de 110 en 140 km/u).
Wat heb ik inmiddels gedaan:
- Banden rondom vervangen
- Draagarm rubbers voor vervangen (2 per kant)
Iemand tips?
Groeten,
Rob
Mijn stuur trilt bij hoge snelheid (tussen de 110 en 140 km/u).
Wat heb ik inmiddels gedaan:
- Banden rondom vervangen
- Draagarm rubbers voor vervangen (2 per kant)
Iemand tips?
Groeten,
Rob
Re: Stuur trilt bij hoge snelheid (~120km/u)
De wielen laten balanceren op de assen
dan rijden een karretje tegen je wiel
dan rijden een karretje tegen je wiel
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.
Als je draagarm rubbers hebt vervangen is het zeker raadzaam om de auto opnieuw uit te lijnen. Als je budget hebt niet bij een padvinders club als de Kwik fit maar bij de dealer bijvoorbeeld. Kost je wel €191,- maar het is wel goed met garantie.
Bedankt voor de reacties. Ik heb zojuist de banden verwisseld. Van voor naar achter aan beide kanten. Trillen is nu weg. Ik ga ze toch opnieuw uit laten balanceren. Ik twijfel over super balanceren of gewoon balanceren. Of inderdaad aan de auto laten balanceren. Ik wist niet dat het vervangen van draagarm rubbers zo'n effect heeft op het rij gedrag.
Ik heb trouwens (met dank aan mijn vader) een eigen pers gebouwd met een pot krik. Werkt super!
Ik heb trouwens (met dank aan mijn vader) een eigen pers gebouwd met een pot krik. Werkt super!
Even een korte update. Ik heb afgelopen zaterdag de banden laten super balanceren (balanceren+) door middel van de machine van Hunter. Blijkt dat van mijn 4 nieuwe banden een band een behoorlijke slag heeft (170N). Ter informatie BMW geeft een maximum van 80N aan. Deze slag zit niet in de velg. Komt blijkbaar zo nu en dan voor bij nieuwe banden. En dat voor gloednieuwe Pirelli banden. Ik ga volgende week bellen met de leverancier. Die band moet vervangen worden...
Wordt vervolgd....
Wordt vervolgd....
Ik had ook problemen met mijn nieuwe Kumho banden. Prima rubber, alleen vinden ze het blijkbaar moeilijk om mooi ronde banden te maken. Volgende banden worden Michelins, geen budget banden meer, dat getril word je achterlijk van.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Ja, dat trillen is niet acceptabel. Nadat ik een hele discussie heb gehad met de leverancier van de banden krijg ik eindelijk vandaag een nieuwe band geleverd. Ik moest wel per mail bevestigen dat ik de band betaal wanneer het geen productiefout blijkt te zijn. Bandenmerk is trouwens Pirelli. Zaterdag morgen laat ik de band vervangen, wederom super balanceren. Wordt vervolgt.
Volgens een bandenboer waar ik kwam schijnt dit nogal eens voor te komen bij Pirelli, maar ook bij andere merken.
Daarom koop ik mijn banden alleen bij een bedrijf dat ook beschikt over een Hunter balanceer machine.....
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Bizar hoe sommige problemen hebben met trillingen.
ik heb nog nooit trillingen ervaren, zelfs niet met mijn wintervelg waar aan de binnenkant een deuk inzat door een gat in het wegdek. OK ik heb 17inch velgen maar die deuk was met RFT banden die ook niet veel filteren.
ik heb nog nooit trillingen ervaren, zelfs niet met mijn wintervelg waar aan de binnenkant een deuk inzat door een gat in het wegdek. OK ik heb 17inch velgen maar die deuk was met RFT banden die ook niet veel filteren.
525d E61 2007 pre-LCI
17 inch scheelt wel een stuk.
De 17 inch die er bij mij bij aankoop onder zaten waren ook niet echt goed gebalanceerd, maar voelde ik niets van, met de 19 inch had ik het meteen.
De 17 inch die er bij mij bij aankoop onder zaten waren ook niet echt goed gebalanceerd, maar voelde ik niets van, met de 19 inch had ik het meteen.
Wederom een korte update. Alle banden zijn nu in orde. Ik heb twee velgen met minimale slag. Volgens de banden expert zou dit niet voelbaar moeten zijn.
Wat is de status? Op dit moment voel ik bij exact 120 km/u nog een zeer lichte trilling. Ik ben aan het denken wat ik ermee ga doen. Ik kan de velgen met lichte slag natuurlijk achter leggen en de velgen zonder slag voor. Wellicht moet ik daarmee beginnen... Iemand anders nog ideeën?
Wat is de status? Op dit moment voel ik bij exact 120 km/u nog een zeer lichte trilling. Ik ben aan het denken wat ik ermee ga doen. Ik kan de velgen met lichte slag natuurlijk achter leggen en de velgen zonder slag voor. Wellicht moet ik daarmee beginnen... Iemand anders nog ideeën?
Mijn ervaring is dat trillingen die van de achteras komen vervelender zijn dan die van de vooras komen.
Trillingen vanuit de achteras merk je continu in je stoel en je ziet de passagierstoel ook trillen als er niemand op zit.
Ik had trilling aan de achteras. De boosdoener is toen naar voren gewisseld en nu heb ik een lichte trilling in het stuur, maar dat vind ik lang niet zo irritant als een constant trillende stoel.
Ik kan me echter goed voorstellen dat iedereen daar anders in is.
Trillingen vanuit de achteras merk je continu in je stoel en je ziet de passagierstoel ook trillen als er niemand op zit.
Ik had trilling aan de achteras. De boosdoener is toen naar voren gewisseld en nu heb ik een lichte trilling in het stuur, maar dat vind ik lang niet zo irritant als een constant trillende stoel.
Ik kan me echter goed voorstellen dat iedereen daar anders in is.
Showroom:
Hey Degids,
Hoe ga je daar mee om? Heb je daar verder niks meer aan laten doen? Wat is het probleem precies?
Ik ga dit weekend wat langere afstanden maken. Ik heb het idee dat het ook sterk afhankelijk is van het wegdek. Bepaalde delen snelweg lijkt het trillen helemaal niet aanwezig te zijn.
Hoe ga je daar mee om? Heb je daar verder niks meer aan laten doen? Wat is het probleem precies?
Ik ga dit weekend wat langere afstanden maken. Ik heb het idee dat het ook sterk afhankelijk is van het wegdek. Bepaalde delen snelweg lijkt het trillen helemaal niet aanwezig te zijn.
Hoe ga ik daar mee om...
Ik heb mijn wielen laten balanceren bij een bedrijfje met een Hunter balanceer machine om zodoende de afwijkingen van de banden (mijn velgen bleken super te zijn) echt zoveel mogelijk weg te werken. Hierbij is ook de band met de vervelendste afwijking (band had een zij-slag..
) naar voren gezet.
Met de overgebleven trilling moet ik leren leven helaas. Ik heb er geen geld voor over om twee nieuwe banden te kopen terwijl m'n huidige banden nog zat profiel hebben.
Ik ga in elk geval geen goedkopere middenmoot banden meer kopen! Kumho's hebben echt prima rubber, bakken met grip, maar ze vinden het blijkbaar heel moeilijk om een goed gevormde band te maken.
Volgende banden zullen Michelin's zijn.
Ik heb mijn wielen laten balanceren bij een bedrijfje met een Hunter balanceer machine om zodoende de afwijkingen van de banden (mijn velgen bleken super te zijn) echt zoveel mogelijk weg te werken. Hierbij is ook de band met de vervelendste afwijking (band had een zij-slag..
Met de overgebleven trilling moet ik leren leven helaas. Ik heb er geen geld voor over om twee nieuwe banden te kopen terwijl m'n huidige banden nog zat profiel hebben.
Ik ga in elk geval geen goedkopere middenmoot banden meer kopen! Kumho's hebben echt prima rubber, bakken met grip, maar ze vinden het blijkbaar heel moeilijk om een goed gevormde band te maken.
Volgende banden zullen Michelin's zijn.
Showroom: