Plotseling geen Radio FM/AM ontvangst (Opgelost)

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
pnbmw

Plotseling geen Radio FM/AM ontvangst (Opgelost)

Bericht door pnbmw » 25 apr 2015, 16:58

Wellicht kan iemand mij helpen of advies geven over het onderstaande.

In mijn BMWS E39 touring zit een standaard radio met CD wisselaar. Alles is verder in originele staat. Ik was altijd zeer tevreden over mijn radio ontvangst. Plotseling heeft mijn radio geen FM/AM ontvangst meer (nihil). Bij het afspelen van CD is het geluid verder goed, dus echt een Radio ontvangst probleem, Alleen ruis en soms minimaal ontvangst (geluid). Het maakt hierbij niet uit of de achterruit verwarming aan of uit staat.

Ik heb de antenne kabels aan de radio zijde gecontroleerd. Dat ziet er verder goed uit. Ik heb de kabels aan de module in de D stijl (Touring) gecontroleerd. Dat ziet er ook goed uit. Daarna de coax kabel in de scharnier van de achterklep gecontroleerd. Daar zaten twee scheuren in de mantel. Ik heb een nieuw kabel gemonteerd ter vervanging van deze kabel. Ontvangst is echter nog steeds even slecht. In het achterruitje (Onder kap remlicht) zit een antenne versterker met een kabel naar de antenne in de achterruit. Die kabel heb ik ook doorgemeten maar maakt goed contact met de ruit.

Wat mij betreft is de antenne versterker verdacht die in het achterruitje zit. Zie eerste en tweede foto. Ik wil liever niet alles zomaar vervangen.
Mijn vraag is of iemand ditzelfde heeft gehad en hoe die dat heeft opgelost. En of iemand voor mij tips heeft hoe ik dit het beste op kan lossen of dingen uit kan sluiten. Mijn dank voor alle tips.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door pnbmw op 29 mei 2015, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

pnbmw

Re: Plotseling geen Radio FM/AM ontvangst standaard OEM radi

Bericht door pnbmw » 22 mei 2015, 10:21

Ben er inmiddels achter dat als ik de massadraad van de antennekabel wel aansluit dat ik geen ontvangst heb. Als ik de mantel massa van de antennekabel bij de radio los haal heb ik wel ontvangst. Niet heel goed ontvangst en niet alle zenders maar er is ontvangst. Ik heb begrepen dat het er op duid dat de antenne defect is. De antenne kabel in de auto wordt dan als antenne gebruikt. Ik heb beide onderdelen die boven op de foto staan, gebruikt besteld om ze uit te wisselen. Wellicht is het daarmee opgelost.

Als iemand nog aanvullende tips heeft graag, wordt vervolgd.

pnbmw

Re: Plotseling geen Radio FM/AM ontvangst (Opgelost)

Bericht door pnbmw » 29 mei 2015, 14:05

Zoals het hoort hierbij de terug koppeling. Inmiddels beide vervangende onderdelen ontvangen van Dparts. Ik heb eerst de antenne versterker vervangen die achter de zwarte kap boven in het kleine achterruitje zit (foto 1 en 2). Daarmee was het probleem niet opgelost. Daarna de grote antenne versterker / verdeler links achter in de D-stijl vervangen (foto 3). Massa van de antenne kabel aan de radio zijde weer aangesloten en we hebben weer perfecte ontvangst. Gelukkig, dat is mooi weer opgelost. Voor de grote antenne versterker heb ik € 25,00 betaald en voor de kleine antenne versterker € 10,00.

pnbmw

Re: Plotseling geen Radio FM/AM ontvangst, nog een keer opge

Bericht door pnbmw » 29 apr 2016, 18:36

Opgelost….nee nog steeds niet. Een aantal weken heeft alles goed gewerkt. Toen plotseling het exacte zelfde probleem, geen ontvangst. Waarschijnlijk was deze 2e diversity module al niet goed. Even geen zin om het direct op te lossen. Na een tijdje toch maar een ander diversity module gekocht, weer gemonteerd en het werkte weer… voor een tijdje. Toen was hij weer kapot.

Dan toch maar eens goed gaan zoeken naar de oorzaak. Van de diverstity module loopt er naar de antenne versterker, die in het midden onder een kapje in de achterruit loopt, een antennekabel. De mantel van de antenne kabel bleek door.

Dat was in het binnen scharnier recht achter waar ook de slang voor de achterruitsproeier door loopt. Door deze antenne kabel blijkt ook stroom te lopen om de antenneversterker te voeden. Als het regent kan er water bij komen, je krijgt daarna kortsluiting en de diversity module wordt opgeblazen.

Goed, nieuwe kabel gekocht. Deze van de antenneversterker in de achterruit door het scharnier naar ruimte boven de rechter box getrokken. Daar de oude en de nieuwe kabel aan elkaar laten monteren. Een andere 3e diversity module gemonteerd en het werkt weer. Het gaat nu al een tijdje goed. Dus leek het mij handig de definitieve oplossing te melden. :duimen:
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolink verwijderd

FrankB

Bericht door FrankB » 30 apr 2016, 01:42

Jammer dat je nooit reactie hebt gehad op je probleem.
Dergelijke problemen zijn inderdaad vaak te wijten aan kabelbreuken of beschadigingen in de mantels met kortsluitingen tot gevolg. Zoiets simpels zorgt er dan voor dat je kostbare modules moet gaan vervangen. Gelukkig zijn die tweedehands goed te vinden.

Prettig dat je de oplossing ook vermeldt !
BMW E39 528ia Cosmosschwarz

pnbmw

Bericht door pnbmw » 30 apr 2016, 10:06

Graag gedaan FrankB. Een terugkoppeling geven als iets is opgelost doe je anderen soms een groot plezier mee. Ik had niet verwacht dat er door een atennekabel stroom zou gaan, anders had ik er eerder naar zo iets gezocht. Ik heb voor de modules gemiddel € 20,00 betaald. Ik heb er zelfs nog 1 op voorraad liggen, voor als Het toch mis zou gaan. Maar voolopig gaat het goed. :gekdoen: :gekdoen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Audio en navigatie”