Ik ben nog een showroom schuldig, deze komt, beloof ik
Maar eerst heb ik jullie hulp nodig om het volgende probleem op te lossen. Het gaat om een 325i touring uit 1/2001 met M54 motor, welke ik kort geleden heb gekocht. Bij aankoop heb ik een aankoopkeuring laten doen en zijn er een aantal gebreken geconstateerd, welke ik ter plekke heb laten maken: Carterventilatie, kleppendekselpakking, inlaatslang en LMM onder andere. Auto opgehaald en ca. 180km naar huis gereden zonder problemen. Enkele dagen later kwam ik echter met warme motor in een file terecht, en begon eerst het storingslampje te branden, even later sloeg hij af bij stationair. Hij startte wel weer meteen maar sloeg steeds af bij stationair lopen. Ik was bijna thuis, en ben ook thuis gekomen, maar met 4 of 5 cylinders. Heb daarna meteen een OBD2 kabel en de Carly app van ivini-tech gekocht (voor Android) om de DME uit te lezen. Op dat moment had ik de volgenden (BMW) foutcodes:
- 0xE3: (227) Mixture Deviation Bank 1
- 0xCA: (202) Lambda Regulation Bank 1 Post Cat
- 0xEE: (238) Misfire Cyl 1
- 0xEF: (239) Misfire Cyl 2
- 0xF0: (240) Misfire Cyl 3
Volgens de symptomen dacht ik eerst dat ik gewoon nog ergens een vacuumlek moest hebben, en ben op zoektocht gegaan. Hierbij kwam ik erachter dat de brandstoffilter nog de originele uit 2001 was
Volgende kandidaat was de DISA klep. Deze leek nog heel, maar hij deed zijn werking niet meer, en hield ook niet meer goed het vacuum (volgens de vingertest). Dus voor de zekerheid ook de DISA vervangen. De DISA doet het weer maar het stationair probleem is er nog steeds
Intussen heb ik ook nog OBD Fusion aangeschaft en een Bluetooth OBD2 (ELM327) interface. Hiermee kan ik OBD2 codes uitlezen en OBD2 PID's bekijken en grafiekjes maken
OBD fusion laat maximaal 4 variabelen gelijktijdig plotten. Ik heb nu STFT bank 1 en STFT bank 2 geselecteerd, en daarnaast de uitgangsspanning van de lambda sensoren 1 van bank 1 en bank 2 (pre-cat). Wat ik zie is opmerkelijk. Nou is het zo dat OBD fusion blijbaar iets fout doet, maar STFT bank 1 is altijd 0, en dat kan niet kloppen. Met Carly zie ik idd dat STFT bank 1 flink oploopt en blijft hangen bij 28%.
Wat ik kan zien in de grafiekjes:
- Bij koude motor, stationair draaien, nadat hij in closed-loop regeling gaat, klimmen STFT-1 en STFT-2 op. STFT-1 maxed uit bij 28% en STFT-2 blijft rond 25% op en neer fluctueren. O2 sensor van bank 1 is flatlined op laag niveau (arm mengsel), en O2 sensor bank 2 gaat op en neer zo als het hoort. Bij een beetje gas geven, komen STFT-1 en 2 weer omlaag en geven allebei de O2 sensoren weer een normaal signaal (op en neer).
- Bij normaal rijden (dus niet stationair) lijken alle waardes normaal binnen bereik, de O2 sensoren zwabberen netjes op en neer een STFT-1 en 2 blijven binnen de perken.
- Bij warme motor, stationair draaien, is het verschil nog groter: STFT-1 is maxed-out op 28% (en geeft na een poosje ook keuring een storing (P0171 OBD oftewel 0xe3/227 BMW), maar STFT-2 lijkt nu bijna perfect... zo rond de 2-5%
Heeft iemand een idee?
Nog iets anders wat misschien van belang kan zijn (of ook helemaal niet): Rond de 1200 rpm onder belasting hoor ik een duidelijke ratel die van het dashboard lijkt te komen. Ik heb nog niet kunnen vinden wat het is. Een van de hitteschilden over het uitlaatspruitstuk zit een beetje los, heb deze met een stuk draad bevestigd, maar dat maakt niet uit. Als dit een van de katalysatoren was, zou ik dan niet juist bij hogere toeren problemen ondervinden (haperen)?