Oververhitting motor

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
thijsvanzwam

Re: Oververhitting motor

Bericht door thijsvanzwam » 15 apr 2016, 13:50

Ik zie inderdaad dat tegenwoordig beide kleuren worden gebruikt voor MPG of MEG koelvloeistof. Toen de roze koelvloeistof zijn intrede deed was dit juist de manier om het uit elkaar te houden. (ik ben al weer een poosje uit de werkplaats vandaan...)

Aangezien het nu dus nog lastiger is te bepalen welke koelvloeistof er in de motor gaat, ben ik het met tom_il eens, gewoon de originele koelvloeistof er in doen die BMW voorschrijft, zo weet je zeker dat de motor niet inwendig beschadigd door elektrolytische corrosie of aantasting van afdichtingen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Ora

Bericht door Ora » 17 apr 2016, 20:30

Hallo allemaal,

Ik heb net wat onderdelen er af gehaald zodat ik mijn radiotor kon zien. Deze zit halfvol met blaadjes. Ik wil dit schoonmaken en hoop hiermee af te zijn van de overhit rakende motor. Ik kom er moeilijk bij

Heeft iemand tips hoe ik dit kan schoonmaken?

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 18 apr 2016, 12:41

Dit kun je schoonmaken met een rustige straal water, een gieter bijvoorbeeld of de tuinslang zonder spuitmond.
Let op dat je er geen kracht op zet, de lamellen van de radiateur zijn ontzettend dun en kunnen verbuigen, er stroomt dan geen lucht meer langs waardoor je het zelfde probleem weer hebt!

Ook mechanisch moet je voorzichtig zijn, geen gebruik maken van borstels of sponzen!

Ora

Bericht door Ora » 18 apr 2016, 13:14

bedankt voor je tip thijs. was gisteravond al bezig geweest. maar als ik jou reactie lees ben ik heel stom bezig geweest. ik heb met een lange ijzeren pen geprobeerd de troep er uit te trekken vanuit de zijkant en dat te stofzuigen. met water kan ik de blaadjes nergens heen spoelen. (ik heb de radiotor niet los gehaald) ik zal vanavond weer even een rondje rijden. kijken of het is verholpen of erger is geworden ( dat ik de radiator helemaal heb gemold)

tom_il

Bericht door tom_il » 18 apr 2016, 13:42

persoonlijk geloof ik niet dat dit de oplossing gaat geven.
Radiator is dermate overgedimensioneerd dat hij in extreme temperatuur condities en met zware motor belasting de motor nog kan koelen.
Maw hij moet extreem toezitten moest dit het probleem zijn, en dan nog ga je dit eerst merken bij hogere buiten temperaturen en niet bij de huidige relatief lage temperaturen.
525d E61 2007 pre-LCI

Ora

Bericht door Ora » 18 apr 2016, 13:57

ik ga ook even op de snel weg planken. en kijken hoe warm mijn motor wordt. als ik weer een melding krijg dat die overhit raakt dan is het niet de radiator. heb jij enig idee waar het nog meer in kan zitten?

Men gaf aan: pomp, termostaat, viesse radiator. al deze stappen heb ik nu gedaan. :(

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 19 apr 2016, 08:40

En is de doorstroming van de radiateur voldoende? als deze verminderd is kan dit in combinatie met de bladeren ook voor problemen zorgen, zelfs bij lage buitentemperaturen.

tom_il

Bericht door tom_il » 19 apr 2016, 10:04

Niet om je ongerust te maken, maar een op het amerikaans 5serie forum ben ik eens een verhaal tegengekomen ook van een benzine waar ze maar niet het overhittingsprobleem opgelost kregen.
Heb dit altijd bizar gevonden, uiteindelijk stelt een koelsysteem van een wagen weinig voor.

Ook altijd merkwaardig, diesels die oververhitten zelden maar draaien frequent te koud, en benzines draaien nooit te koud maar ze oververhitten.
525d E61 2007 pre-LCI

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 19 apr 2016, 15:46

Ook altijd merkwaardig, diesels die oververhitten zelden maar draaien frequent te koud, en benzines draaien nooit te koud maar ze oververhitten.
Bij diesels wordt een groot deel van de warmte in de verbrandinsruimte gebruikt om het nieuwe mengsel tot ontbranding te krijgen. Daarom is bij koude motor een gloeisysteem wat wordt ingezet. Een deel van de warmte wordt dus opnieuw gebruikt.
Een benzine motor heeft dit niet omdat deze ontsteekt met een bougie, alle ontwikkelde warmte is dus eigenlijk verlies. Daar komt ook nog eens bij dat de energetische bovenwaarde van Diesel 44.80 MJ/kg is en van benzine 47.30 MJ/kg. Benzine ontwikkeld dus tijdens de verbranding meer warmte dan diesel.

Het koelen van een benzinemotor vraagt dus iets meer aandacht, verstopping en bladeren hebben hier dus invloed op. Ik ben het met Tom_il eens dat er sprake is van een overcapaciteit wat betreft de radiateur maar de marge is, zeker bij moderne motoren, best klein. Bedrijfstemperatuur rond de 103 graden en waarschuwing rond de 110. als een groot deel van de radiateur is afgedekt met bladeren dan koelt deze een heel stuk minder, die 7 graden verschil is dan snel bereikt...

tom_il

Bericht door tom_il » 19 apr 2016, 16:19

Ben het met eens over verschil tussen diesel en benzine.
Maar hier betreft het toch eerder de zwakke plekken van beide types, bij de diesel de thermostaten en bij de benzines de waterpomp.
Kwa afdekken : de lamellen achter mijn gril gaan zelden open, maw mijn radiator is meestal voor meer als de helft afgedekt, tenzij op een hete zomerdag met airco op. Voor de rest zijn die steeds gesloten.
525d E61 2007 pre-LCI

Ora

Bericht door Ora » 19 apr 2016, 20:26

Ik heb de auto 13min warm laten lopen tot 90c.

Daarna de snelweg op. Het leek goed te gaan tot ik 150 ging. Daarna zag ik de temperatuur stijgen en kreeg ik weer de melding 120c. Fan en temperatuur vol aan en de auto werd weer 99c.

In binnen bebouwde kom even laten draaien met fan aan. Dat ging goed. Auto uit gezet 5 min gewacht en daarna rustig na huis gereden. Fan en temperatuur weer op laag gezet. Motor bleef +- 102 c tot ik thuis kwam.
Thuis aan de radiator gevoeld. Aan de rechterkant verbrande ik bijna mijn vingers. Midden was kouder. Links was lauw voor mijn gevoel. (Met draaiende motor)

Motor af gezet en vond toen dat de midden warmer werd maar niet zoals aan de rechterkant. De radiator is dus niet overal even warm.

Wat me opviel is dat de rechter dikke slang super heet was en de linker dunne slag naar de expansie vat helemaal niet.

Ik zie dat de koppakking ook zweet

Iemand enig idee wat het kan zijn?

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 20 apr 2016, 15:44

voelbare verschillen in temperatuur kunnen nog steeds te wijten zijn aan een slechte doorstroming.

Als de radiateur slecht doorstroomt, zal de hete koelvloeistof zich aan het begin ophopen, aangezien het langer in de radiateur aanwezig is, krijgt het ook langer de kans te koelen, dus zal het aan het einde een stuk kouder aanvoelen.
Een zwakke pomp of een verstopte radiateur, beide oorzaken van slechte doorstroming.

de pomp heb je al getest, deze leek ok. uiteraard kun je de opbrengst hiervan meten, deze heeft een waarde van enkele liters per minuut (precies weet ik niet maar dat is wellicht op te vragen bij de dealer) haal alle slangen los en vul een maatbeker terwijl je een minuut bijhoudt.

de doorstroming van de radiateur is ook te testen. alle slangen er af en vullen met water, het zou er nagenoeg net zo snel uit moeten lopen als je het er in giet. duurt dit heel erg lang dan weet je dat er iets niet goed is.

Fysiek testen van de componenten is nu de beste optie, blijven speculeren wat de oorzaak kan zijn is lastig omdat zaken als verstopping of slechte opbrengst eigenlijk eerst moeten worden uitgesloten.

Ora

Bericht door Ora » 25 apr 2016, 19:51

Hoi Ad,

Mijn auto e60 530i heeft het zelfde probleem. Elec.pomp en thermostat vervangen. Voor de radiator alle troep (blad) schoongemaakt. Ontlucht.

Maar mijn auto blijft te warm worden na ongeveer 30min rijden Vooral bij hoge snelheid. (Boven 120).

Mijn expansievat is bijna een fontijn. Er zit erg veel druk op.

Gisteren 15km met 80km p.u gereden zonder melding. +- 102c

Maar als ik dan op de snelweg ga rijden word de motor te heet.

Geen witte rook
Geen olie in kvs
Geen smeer onder olie dop
Alle leidingen worden warm

Radiator word aan de rechterkant gloeiend heet, midden niet er warm. Links ook niet heel warm.

Kan de druk in De expansievat komen door slechte doorstroom? Of kan het toch de koppaking zijn?

Kan iemand mij helpen?

Degids

Bericht door Degids » 26 apr 2016, 09:27

Het klinkt alsof de radiateur intern ergens een blokkade heeft.

Ora

Bericht door Ora » 26 apr 2016, 11:17

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Maar dit zal er toch niet voor mogen zorgen dat mijn expansievat super veel druk krijgt of wel? Linker kleine leiding vult wel netjes het vat. Lijkt er dus op dat het wel circuleert.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”