thermostaat vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
RubendeB

thermostaat vervangen

Bericht door RubendeB » 30 mar 2016, 12:06

Beste forummers,

Ik moet de thermostaat van mijn bmw e36 (m44b19 blok) vervangen omdat deze kuren heeft. Nou heb ik begrepen dat ik er dan goed aan doe om eerst alle koelvloeistof eruit te laten lopen? De plaatsing en montage van de thermostaat zelf lijkt me een makkelijk klusje, echter heb ik geen ervaring met het leeg laten lopen en bijvullen van koelsysteem.

Mijn vraag is dus, heeft iemand een kort maar krachtig stappenplan van hoe ik te werk moet gaan? Ik ben vrij onervaren maar denk dat dit toch wel te doen moet zijn.

Ik hoor het graag ;)

Robbinvm

Re: thermostaat vervangen

Bericht door Robbinvm » 30 mar 2016, 12:20

hey Ruben. idd het vervangen van de thermostaat zal geen moeilijk klusje zijn. koelvloeistof verversen kan nooit kwaad. verversen met G11/SP11 graag. (de blauwe/groene variant koelvloeistof). niet met de roze of gele dus.
aangezien de thermostaat in het huis zit waar zowel de onderste als de bovenste radiateur slang op zit zou ik daar alles aftappen, onderste slang los vanaf het huis, laaghouden, stroomt zelf alles eruit. dop eraf, gaat het sneller.

ik zou wel adviseren een nieuw huis ook aan te schaffen, aangezien plastic snel scheurt met hitte. moet je zelf maar kijken..
helaas is het niet een zelf ontluchtend systeem, maar zitten er op de hoogste punten een ontluchtings schroef. er zit er een naast de bijvul dop. en volgens mij eentje op de koelslang bij het schutbord, voor de kachel. deze opendraaien, bijvullen. dan een beetje knijpen in de slangen totdat er wat koelvloeistof uit schiet. auto starten. daarna een paar keer de schroeven open en dicht. en dan na een minuut of 20 stationair draaien nog een keer. ondertussen goed het pijl in de gate houden

mvg
Robbin

RubendeB

Bericht door RubendeB » 30 mar 2016, 12:39

Okee, er steken twee slangen uit de thermostaat behuizing, links en rechts. Ik zou dus moeten aftappen door de linker slang af te koppelen? ( deze zit ietsjes lager). Waar vul ik vervolgens de koelvloeistof bij, in het expansievat of kan dit ook in de radiateur zelf? Excuses voor de domme vragen, maar beter voorkomen dan genezen :D

RubendeB

Bericht door RubendeB » 30 mar 2016, 13:37

Dit is de enige plek waar ik het bij kan vullen lijkt mij, ik zie verder geen bijvuldop op de radiateur zitten. Ook is zoals te zien links van de dop de enige plek waar ik kan ontluchten? Aub verbeter mij als ik het fout zie.

Afbeelding

Robbinvm

Bericht door Robbinvm » 30 mar 2016, 14:48

bij die dop moet je inderdaad bijvullen, en ja aftappen door die slang gewoon los te halen bij het thermostaat huis. die kruiskop plug ernaast is de ontluchtingsschroef. er moet er nog zo eentje zitten. gewoon alle koelslangen nazoeken dan vind je er vanzelf nog eentje denk ik.

RubendeB

Bericht door RubendeB » 30 mar 2016, 15:15

Okee top. Is het niet ook gewoon mogelijk de dop eraf te laten na het bijvullen, en vervolgens de auto stationair laten lopen met de kachel vol aan?

e36 325i

Bericht door e36 325i » 30 mar 2016, 19:04

Heb ik zo gedaan , contact aan en kachel stand2 op warm .
Radiator zachtjes vullen tot alle lucht uit het systeem is , gewoon blijven bijvullen totdat er geen luchtbellen meer uit de ontluchtingsnippel komt maar enkel kvs !!
Motor laten warmdraaien , terug laten afkoelen en kvs peilen eventueel bijvullen .
Komende dagen regelmatig kvs peil nazien.

RubendeB

Bericht door RubendeB » 31 mar 2016, 15:15

Bedankt voor alle reacties, ik ga ermee aan de slag!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”