Rijgedrag 530D; soms wat lomp?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Dutchlincoln

Rijgedrag 530D; soms wat lomp?

Bericht door Dutchlincoln » 13 mar 2016, 09:41

Hallo,

Ik rijd nu ruim een maand in mijn 530D, en vind het een geweldige reisauto.
Voor de binnenstad vind ik het wat minder. Reden; gevoelsmatig vind ik de auto soms wat "lomp' overkomen, en wat traag reageren. Tuurlijk; bij een stoplicht op de staart trappen dan is het een kanonskogel, maar wanneer je ergens bijv. 50-60 rijdt, en je wilt ergens snel voorbij, dan heb ik echt het idee dat ie eerst wakker moet worden, dan de slaap uit de ogen moet wrijven, dan bedenken wat je nou eigenlijk wil, om vervolgens rustig te versnellen. Met name als je niet helemaal plankgas geeft, heb ik het idee dat ie het allemaal wel best vindt...
Let wel; hij versnelt wel, maar niet zo vlot. Terugschakelen is echt een uiterste redmiddel heb ik het idee, en wordt vrij traag ingezet.

Ik heb de afgelopen 10-12 jaar in een oldtimer amerikaan gereden met een v8 en een 3 traps automaat, maar die reageerde een stuk sneller. Gas er op, en vroem; terugschakelen en vooruit ermee. (hij was niet sneller, maar reageerde wel vlotter..) En dat voor een auto die 25 jaar ouder is, en 800Kg zwaarder... Hmmm...

Ik heb het gevoel dat de automaat niet graag terugschakelt, of in elk geval niet vlot.
Kan het zijn dat deze een keer gereset moet worden?

Het is niet de bedoeling om er een zenuwachtige kar van te maken, maar wat vlotter reageren zou wenselijk zijn.

Zijn er mensen die dit herkennen, of is dit simpelweg het gedrag van de auto (en het verschil met een 535D?)

Is het iets wat met chippen aangepast zou kunnen worden?

Ook heb ik niet het idee dat ie echt zuinig rijdt; 8.3km/100l in het dash. laats 64 liter getankt op 800km, is 1:12,5 Ik rijdt toch vrij veel snelweg; minimaal 110-120km per dag.. ongeveer 75% denk ik.

PaulHeynen
Contacteer:

Re: Rijgedrag 530D; soms wat lomp?

Bericht door PaulHeynen » 13 mar 2016, 10:12

Resetten van de automaat kan helpen. Bij mij voldoet automaat in DS ook prima. In de stad rijd ik toch als " een dame op leeftijd". Moet je anders de hele tijd remmen.

tom_il

Bericht door tom_il » 13 mar 2016, 10:17

Is het een lci ?
De mijne schakeld vind ik wat te snel terug, en gebruikt het koppel soms te weinig.
Tijdje terug met een weliswaar 520d LCI gereden en deze had ook merkbaar meer vertraging voor hij terugschakelde/versnelde.

Je moet oppassen met tuning, niet zelden krijg je minder koppel onderin.
Je vergelijkt een turbodiesel en een dikke benzine. Een turbodiesel reageerde nooit op de gaspedaal zoals een atmosferische benzine, je moet nu eenmaal de turbo op gang brengen, daarom dat de 535d een kleine eerste turbo heeft.

Ik zou als eerste idd de automaat resetten
525d E61 2007 pre-LCI

Mikkie

Bericht door Mikkie » 13 mar 2016, 11:08

Automaat resetten kan zeker helpen. Kan zomaar zijn dat ie wat lui is ingeleerd en daarom niet aan het gas hangt. Het past ook wel een beetje bij de auto natuurlijk. Bij een handbak zorg je er altijd voor dat je in de juiste versnelling zit. De automaat schakelt door ivm zuinigheid en zal nu dus ook wat moeten handelen alvorens ie hard vooruit kan.

Vintiem

Bericht door Vintiem » 13 mar 2016, 17:12

Het zou ook zomaar kunnen dat je vocht in meerdere kabels hebt.
Ik had dit ook verschrikkelijk.
Ik heb bij mijn auto alle massakabels/aansluitingen(!!) vervangen. Er zaten heel wat exemplaren tussen waar het koper zwart was. Daarnaast mijn powertrain voorin en de relaiskast achtein vervangen incl alle connectors in de stekkers.

That makes a diverence. Gaat als een tierelier. Nu werkt die sportknop ook echt heel goed

Dutchlincoln

Bericht door Dutchlincoln » 14 mar 2016, 23:14

Hoe lastig is het om er een 535 van te maken?
de 535 turboset er op, stukje software en klaar, of zijn er meer verschillen?

Vintiem

Bericht door Vintiem » 15 mar 2016, 07:57

Je moet nogal wat verbouwen. Aanpassen: andere Turbo's, luchtinlaattraject, uitlaatspruitstuk, DDE en ongetwijfeld nog een paar zaken die ik nu vrgeet. Ik zou er niet aan beginnen, koop dan een 535d, desnoods een kale, en ga die naar je smaak modden.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”