Cardanas loopt aan

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
PietervB

Cardanas loopt aan

Bericht door PietervB » 18 feb 2016, 19:56

Beste forumleden,

Ik zal me eerst even voorstellen: ik ben Pieter, 20 jaar, en rij sinds januari in een 316i E46 Sedan (pre-facelift). Een zeer fijne auto, vooral het comfort van de auto bevalt me. Verder is ie voorzien van alle luxe zoals airco, PDC, cruise control. Een hele vooruitgang vergeleken met de Citroën Saxo die ik hiervoor had.

Sinds begin deze week loop ik echter tegen een probleem aan: de cardanas maakt bijgeluiden. Zodra de auto in beweging komt klinkt er vanuit de voorkant van de cardanas een licht schurend geluid. Het geluid gaat sneller als de auto sneller gaat maar wordt niet harder. Zo af en toe stopt het en dan hoor ik een schurend geluid van achter komen. Dit geluid is een stuk harder. Deze geluiden zijn er gek genoeg niet altijd. Vanmorgen nog heb ik er 40 km mee gereden en de hele weg niks gehoord.

Het geluid is ook niet afhankelijk van bepaalde omstandigheden. Als het er is, is het als de auto rijdt (en de cardanas dus draait). Bij koppelen of afremmen gaat het geluid onverminderd door. Snelheid maakt ook niet uit.

Komt één van jullie het probleem bekend voor? Wat is het precies? Kan ik er lang mee doorrijden?

Groet,

Pieter

martinus83

Re: Cardanas loopt aan

Bericht door martinus83 » 19 feb 2016, 22:39

Je zegt loopt aan, ik dacht meteen als, ergens tegen aan.
Maar dit klinkt meer als speling op je cardanas, al vind ik dat wel knap bij een 316i..

Cardan heeft koppelingen, en hangt in lagers vermoed ik? weet er helaas niet genoeg van dus ben benieuwd naar reacties van anderen.
Cardanas:
Afbeelding

Robbrand89
Contacteer:

Re: Cardanas loopt aan

Bericht door Robbrand89 » 20 feb 2016, 09:52

Het zou kunnen zijn dat 1 van je lagers kapot is waardoor het schurend geluid ontstaat. Ik zou er wel snel naar laten kijken. Mogelijk ontstaat er anders meer schade.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”