Hoe werkt een vacuumvulapparaat
Hoe werkt een vacuumvulapparaat
Beste, Ik zit met een vraag. ik heb een vacuumvulapparaat gekocht, maar er is geen handleiding bij. Wie kan mij precies uitleggen hoe dat precies werkt? Ik heb al eens problemen gehad met het warmlopen en wil niet dat het nog eens gebeurd. Dus nu wil ik elke keer bij het verversen van de koelvloeistof het systeem vacuum vullen. Maar ik snap dus niks van hoe je dat apparaat moet bedienen. Ik kan ook nergens een handleiding vinden op internet. bedankt voor jullie hulp!!
Re: Hoe werkt een vacuumvulapparaat
Goede morgen beste HaagseBas,
Heeft u de zoekterm al gebruikt " koelsysteem vullen met vacuüm "
Ik heb eens gekeken, en volgens mij staat er wel iets in het rijtje voor u.
Ik zelf rijd een E39 525i touring, en heb door wat kleine lekjes een aantal keren afgetapt en weer gevuld.
En het is altijd al gelukt zonden de nodige problemen.
Bij het vullen zijn een aan tal dingen erg belangrijk.
-Op de dop van het koelsysteem.
-Zet de warmte regelaars op de warmste stand.
- Opende beide ontluchting nippels, een bij de radiateur (vuldop ) en een bij de thermostaat.
-Zet het contact aan, en zet de ventilator voor de verwarming ook op een paar streepjes, hier door gaat de extra electrische waterpomp draaien, die links onder en achter de radiateur is gemonteerd.
-Vul nu het koelsysteem, je hoort als het goed is een slurpend geluid, een teken dat de extra electrische waterpomp werkt.
-Vul bij tot het juiste niveau.
-U kunt de ontluchting nippels sluiten, als er vloeistof uit komt zonder luchtbellen.
- Sluit de vuldop.
- Start de motor, maar ga echt niet rijden!!
- Geef nu 5 x een flinke por gas, ergens tussen de 3.500 Rpm./min. en de 5.000 Rpm./min.
-Zet nu de motor stil, de vloeistof mag bij deze handeling niet opwarmen, erg belangrijk dus.
- Open de vuldop, dat kan gerust, de vloeistof is niet warm, en er is geen druk op het koelsysteem.
- Vul het systeem bij tot het juiste niveau, en sluit de vuldop weer.
- Start de motor, en nu weer niet gaan rijden!!
- Laat de motor nu warm draaien met een motor toerental van rond de 1.600 tot 2.000 Rpm./min.
-Houd de temperatuurmeter in de gaten, en u ziet de meter oplopen naar de normale waarde, die u zelf het beste weet, maar ga nog even door met warm draaien, u ziet de meter iets verder gaan dan de normale temperatuur.
En ineens daalt de temperatuur op de meter, dit is dus het teken, dat de bedrijfs temperatuur bereikt is.
De thermostaat is nu geopend, en zal de rest van de kleine hoeveelheid lucht die eventueel nog aanwezig is er uit laten.
Dit zal zeer weinig aan lucht zijn.
- Laat nu de motor afkoelen, tot de buiten temperatuur.
- Als de motor is afgekoeld, open dan de vuldop, en vul eventueel bij, dit is vaak niets.
_ NU kunt u met een gerust hart gaan rijden met uw BMW.
-- Houd echter de eerste 400 Km. nog wel regelmatig het vloeistof peil in het oog, en vul eventueel bij, ik heb het nog nooit hoeven doen.
-Verder dient u de vloeistoffen allemaal met enige regelmaat te checken.
Koelvloeistof dient elke 24 maanden vervangen te worden, net zoals de remolie!
Sorry, beste Bas, het is even een lang verhaal/uitleg, maar het werkt echt.
Dit is de manier die bij BMW ook toegepast werd, ze zullen het nu wel met gebruik van een vacuüm vuller doen, net zoals u het wil gaan doen, dit werk echt zeer goed.
Ik wens u succes toe, met het ontluchten, als u het op de beschreven manier doet, dan geeft het geen probleem meer.
Als u er geruster op bent, plaats de BMW met de voorwielen op een paar dikke blokkenhout, kan soms iets verschil uit maken.
Met vriendelijke groet,
Ad
Heeft u de zoekterm al gebruikt " koelsysteem vullen met vacuüm "
Ik heb eens gekeken, en volgens mij staat er wel iets in het rijtje voor u.
Ik zelf rijd een E39 525i touring, en heb door wat kleine lekjes een aantal keren afgetapt en weer gevuld.
En het is altijd al gelukt zonden de nodige problemen.
Bij het vullen zijn een aan tal dingen erg belangrijk.
-Op de dop van het koelsysteem.
-Zet de warmte regelaars op de warmste stand.
- Opende beide ontluchting nippels, een bij de radiateur (vuldop ) en een bij de thermostaat.
-Zet het contact aan, en zet de ventilator voor de verwarming ook op een paar streepjes, hier door gaat de extra electrische waterpomp draaien, die links onder en achter de radiateur is gemonteerd.
-Vul nu het koelsysteem, je hoort als het goed is een slurpend geluid, een teken dat de extra electrische waterpomp werkt.
-Vul bij tot het juiste niveau.
-U kunt de ontluchting nippels sluiten, als er vloeistof uit komt zonder luchtbellen.
- Sluit de vuldop.
- Start de motor, maar ga echt niet rijden!!
- Geef nu 5 x een flinke por gas, ergens tussen de 3.500 Rpm./min. en de 5.000 Rpm./min.
-Zet nu de motor stil, de vloeistof mag bij deze handeling niet opwarmen, erg belangrijk dus.
- Open de vuldop, dat kan gerust, de vloeistof is niet warm, en er is geen druk op het koelsysteem.
- Vul het systeem bij tot het juiste niveau, en sluit de vuldop weer.
- Start de motor, en nu weer niet gaan rijden!!
- Laat de motor nu warm draaien met een motor toerental van rond de 1.600 tot 2.000 Rpm./min.
-Houd de temperatuurmeter in de gaten, en u ziet de meter oplopen naar de normale waarde, die u zelf het beste weet, maar ga nog even door met warm draaien, u ziet de meter iets verder gaan dan de normale temperatuur.
En ineens daalt de temperatuur op de meter, dit is dus het teken, dat de bedrijfs temperatuur bereikt is.
De thermostaat is nu geopend, en zal de rest van de kleine hoeveelheid lucht die eventueel nog aanwezig is er uit laten.
Dit zal zeer weinig aan lucht zijn.
- Laat nu de motor afkoelen, tot de buiten temperatuur.
- Als de motor is afgekoeld, open dan de vuldop, en vul eventueel bij, dit is vaak niets.
_ NU kunt u met een gerust hart gaan rijden met uw BMW.
-- Houd echter de eerste 400 Km. nog wel regelmatig het vloeistof peil in het oog, en vul eventueel bij, ik heb het nog nooit hoeven doen.
-Verder dient u de vloeistoffen allemaal met enige regelmaat te checken.
Koelvloeistof dient elke 24 maanden vervangen te worden, net zoals de remolie!
Sorry, beste Bas, het is even een lang verhaal/uitleg, maar het werkt echt.
Dit is de manier die bij BMW ook toegepast werd, ze zullen het nu wel met gebruik van een vacuüm vuller doen, net zoals u het wil gaan doen, dit werk echt zeer goed.
Ik wens u succes toe, met het ontluchten, als u het op de beschreven manier doet, dan geeft het geen probleem meer.
Als u er geruster op bent, plaats de BMW met de voorwielen op een paar dikke blokkenhout, kan soms iets verschil uit maken.
Met vriendelijke groet,
Ad