Aankoop advies en ervaring importeren BMW E39 520D

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
omerobbie

Aankoop advies en ervaring importeren BMW E39 520D

Bericht door omerobbie » 15 feb 2016, 17:53

Weken speur ik Duitse en Belgische autosites af, op zoek naar de ideale Youngtimer. Natuurlijk komt de BMW dan keihard om de hoek als favoriet.
Aangezien ik geen racemonster ben met een hele brave rijstijl... ben ik op zoek naar een BMW 520 diesel. Niet in de laatste plaats omdat deze een stuk MRB- en brandstofvriendelijker is dan de andere BIMmer-broeders.

Het liefste wil ik een Touring maar die weegt gelijk ruim 100kg zwaarder dan de sedanversie. Die extra MRB van €12 pm neem ik wel op de koop toe!

Op zoek dus naar een E39 520d, liefst 200k-250k op de teller, en 1e eigenaar.
Maar die zijn zeldzaam want niet zo populair, zo is de 525D is veel meer verkocht en meer aanbod te vinden.

Mijn belangrijkste vragen

* Wie heeft ervaring met een 520D en vooral ook het verbruik? En is chiptuning het overwegen waard, want dan wordt ie nog eens 6% zuiniger heb ik begrepen?

* Andere tips om een betrouwbare uitvoering te vinden? Eerste eigenaar en onderhoudshistorie bij een dealer spreken voor zich... of kan ik toch het risico nemen en....

* Prijzen zijn in Duitsland tussen de €2.500 en €5.000, daar komt nog iets van €250 importkosten bij en de BPM dik schat op €400. Het is dat er in Nederland voornamelijk 350k auto's te koop staan en er weinig keus is. Als er dan iets voorbij komt is de prijs er dan ook naar. Of zoek ik niet goed?

* Wie heeft ervaring met importeren en laten keuren door bijv Dekra? is dit aan te raden? Hoe regel je zo iets en kan dat ook bij particuliere aanbieders?

Sowieso zijn alle tips en adviezen welkom! Zo twijfel ik nog of de kosten van een importservice de moeite waard is voor een auto in deze prijsklasse.

Bart70
Contacteer:

Re: Aankoop advies en ervaring importeren BMW E39 520D

Bericht door Bart70 » 16 feb 2016, 09:02

Wat betreft de technische kant, bekijk ook even dit topic

BartS

Bericht door BartS » 16 feb 2016, 11:05

De reden waarom er weinig 520D's van de E39 zijn is omdat deze redelijk underpowered is. ik zou zelf voor een 525 of 530D gaan kijken, deze zijn nogsteeds erg zuinig en rijden een stuk fijner, zeker als je een karretje zo af en toe wil trekken.
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

DustMan
Contacteer:

Bericht door DustMan » 16 feb 2016, 11:08

Bart70 schreef:Wat betreft de technische kant, bekijk ook even dit topic
Dat is inderdaad een verdraaid handig topic :ja: ;)

En voor wat betreft je importvragen, stel ze eens aan deze heren. Ze weten er veel van, en het is een betrouwbare club.

In dit topic bij bmwfan.nl is er iemand (geweest) met exact dezelfde zoektocht, en resultaat.

Succes met de zoektocht!

PS: die 520d, dat is toch de (enige) 4 cilinder in het E39 gamma? Lees daar gemengde verhalen over. Zou me er nog eens goed in verdiepen denk ik, en als je er echt voor wil gaan, in ieder geval voor een model na 2001 gaan. Die hebben het M47TU blok, waarbij TU staat voor Technical Update. Stuk frisser blok dus, zuiniger, meer koppel bij lage toeren en minder uitstoot. Bovendien - niet geheel onbelangrijk - mag je tegenwoordig met een diesel van voor 2001 de milieuzones niet in (bijv Utrecht). In Duitse steden doen ze daar ook moeilijk over..
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”