Warme motor starten +gasgeven dan pas aanslaan

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
eg4vtec

Warme motor starten +gasgeven dan pas aanslaan

Bericht door eg4vtec » 15 feb 2016, 00:36

Hey luitjes.

Heb wat vreemds
Koude motor start de bmw perfect.
Sleutel om en lopen maar.
Ook als is het steenkoud etc.

Vanmiddag starte de auto normaal.
Half uur gereden daarna ff stoppen om te tanken (5min max.) en dan moet ik de sleutel ook langer omdraaien
Hoor je een relais klikken en de startmotor draaien maar pas als ik de gaspedaal ff intik dan start die.
Enkele keer valt die weer uit als ik niet voor een seconden of 10 de 1000rpm aanhou.
(Energieverbruikers stonden uit tijden stilstand)

Ben laatst al komen stil komen te staan omdat er geen benzine meer inzat.
De meter stond net driekwart voor het laatste streepje voor de nul
En het lampje was wel rond de 10 minuten aan
Kwam alleen maar lucht uit de feulrail en na het tanken en primen was er niks aaan de hand meer

Vond het zelf wel raar want me civic en werkbus gaan het lampje en onder de 0 in de reserve.(+-50km)
Niet dat dit goed is voor de pomp/filter hoor maar even ter vergelijking
Heeft de bmw geen reserve of kan ik maar aanhouden dan voor de een na laatste streeptje moet tanken (voor het lampje brand)
Lijkt me wel erg sterk voor zo een luxe auto

Of zal ik de flotters pompen filters aan een inspectie moeten onderwerpen?
Of zal het lastige starten meer aan een of meerdere sensoren liggen?

Of spuit de auto met koude motor met starten meer benzine in dan tijdens een warme start ?dan zou ik
Het brandstoftraject en sensoren moeten nakijken

Accu is niet de allerbeste meer (denk ik) en heb al een nieuwe maar las wat over inleren etc...dus die gaat erin als ik de bak laat spoelen en nieuwe sleutel erbij laat maken bij de dealer

Gaat om een e46 325 automaat

Bijvoorbaad dank

eg4vtec

Re: Warme motor starten +gasgeven dan pas aanslaan

Bericht door eg4vtec » 15 feb 2016, 00:49

Haha lees net in een andere topic over de egel ding.
Me vriendin zei al dat die een eigen leven had...en geloofde dr maar niet.
Deze ff vervangen dus.ze hoorde dat terweil ik aan het tanken was....

rob75

Bericht door rob75 » 15 feb 2016, 11:26

Bij mijn weten gaat het lampje van de reservetank aan op het moment dat je nog ca. 80 km kunt rijden. Dit is geen exact getal. Voordat ik het te algemeen stel, maar bij mijn auto gaat het lampje aan wanneer je nog een paar mm tot het laatste streepje hebt.

De tank helemaal leegrijden is niet goed voor de brandstofpomp. Als je deze nu verdenkt, dan is het verstandig om de brandstofdruk te (laten) meten.

Er hoeft geen relatie te zijn tussen het warm starten en de leeg gereden tank. Ik zou eerst de brandstofdruk uitsluiten en ook nagaan of je geen lekke injector hebt. Deze druppelen dan na, met als gevolg lastig starten als de motor warm is.

Succes,
Rob

dw70

Bericht door dw70 » 15 feb 2016, 13:36

helemaal eens met rob75 en nog een toevoeging: valse lucht. Met warmte zetten leidingen uit. Als er een haarscheurtje zit wordt het steeds moeilijker starten. Als het weer afkoelt kript de leiding weer en zit zo goed als dicht. Dus, alle inlaat luchtleidingen met een TL buis kritisch bekijken. Wat remmenreiniger spuiten op deze luchtleidingen tijdens het stationair draaien. Gaat het toerental omhoog weet je dat er een gat of haarscheur zit. Remmenreiniger ontsteekt wat sneller dan benzine. Vandaar.
Haarscheuren? Weggooien en vervangen. Vanaf de luchtmassameter naar je inlaat alle leidingen en die hier aan vast zitten (aftakkingen) bekijken. Tijdelijk ducktape of vulkaniserende tape gebruiken kan je even uithelpen totdat je een nieuwe hebt.

Voor eventuele lekkende injectoren: Wynns injectorreiniger in je tank gooien. Normaal 1 a 2x per jaar.
Kost een euro of 6 tot 7.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

eg4vtec

Bericht door eg4vtec » 15 feb 2016, 18:16

Dank jullie wel voor het meedenken.
Er heeft idd heel kort een open luchtfilter bij de vorige eigenaar opgezeten mischien dat er een slangeklem of een scheurtje in de buis zit .had hier nog helemaal niet aangedacht.
Al loopt die wel netjes stationer ,maar dat zegt natuurlijk niets over bij het (warm)starten

Wist altijd wel dat het leegrijden van de tank niet goed is maar bij de honda gaat er elke jaar een nieuwe benzinefilter op en de pomp heeft nu (schrik niet) 360.000 erop staan en is officieel voor een soch 1.5 met dual injectoren en voorziet nu een doch 1.6 aan zonder problemen.

Het lampje gaat bij mij aan op de helft van het laaste streepje en de keer dat ik stil kwam te staan reed ik zon max 20km
Met lampje aan..durf nu ook niet meer voor het na een na laatste streepje te komen.

Bedoel je dat de injectoren gewoon wat druppels nadruppelen in de inlaat? Of een ringetje/rubbertje lekt waardoor hij extern lekt of zweet ?

Het voelt idd wel aan of die even minimaal verzopen is en na iets langer de startmotor te laten draaien en de gasklep iets open te zetten door het pedaal minimaal in te drukken hij toch start.
En verklaart ook waarom hij dit koud niet heeft.

Goeie tips allemaal ben er erg blij mee.
Groetjes

rob75

Bericht door rob75 » 15 feb 2016, 20:10

Als je het zelf kunt, lees eens de waardes van de vlotters in de tank uit. Die zijn er namelijk om het lampje en boordcomputer van de juiste informatie te voorzien. Zo te zien is dit niet helemaal zoals het hoort. In Duitsland is het verboden om met een lege tank op de vluchtstrook te eindigen. De boordcomputer en brandstofmeter waarschuwen vroegtijdig, zodat je op tijd een tankstation kunt zoeken.

Met druppelen bedoel ik dat de injector zelf lekt. Dus niet een rubbertje waarmee deze in de rail zit. Dit kan met injectorreiniger wellicht worden opgelost.

Valse lucht is bij een warme start meestal niet zo'n probleem, maar sluit het wel uit zoals beschreven.

Succes,
Rob

dw70

Bericht door dw70 » 15 feb 2016, 20:54

rob75 schreef: In Duitsland is het verboden om met een lege tank op de vluchtstrook te eindigen.
Rob, in Nederland ook. Je krijgt een vette rekening als je op de vluchtstrook stilvalt en je hebt geen peut meer in je tank.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”