kachel werkt niet goed

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
houthakker

kachel werkt niet goed

Bericht door houthakker » 25 nov 2015, 23:48

hallo meedenkers,

ik heb een 523i van 1999 full option met dus ook gescheiden automatische airco,,

nu het probleem,, ,de kachel wordt, na dat de motor warm is geworden, heel warm en vervolgens na een kwartier rijden ineens koud,,, na de verwarming op de max instelbare temperatuur te hebben gezet komt er weer hete lucht uit de roosters,,

het lijkt er op dat de kachel niet goed wordt afgeregeld,,, zou dat aan de kachelkraan liggen of aan de voelers in het dashboard,,

ik hoop op een reactie

bedankt alvast

hj2

Re: kachel werkt niet goed

Bericht door hj2 » 26 nov 2015, 11:07

Waarschijnlijkis je kachelweestand, ook wel 'egel' genoemd kapot. Zit in de middentunnel onder je dashboard en is vanaf de passagierskant te bereiken. Is een bekende kwaal overigens. Succes!
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

pnbmw

Bericht door pnbmw » 26 nov 2015, 15:03

Ik had dit probleem ook.

In de opwarmfase geen probleem echter kwam er soms na een tijdje alleen koude lucht uit de roosters aan de bovenzijde van het dashboard. De verwarming aan de bovenzijde reageerde ook niet als ik het wieltje tussen het rooster verstelde van warm naar koud of andersom. Kachel op 25 graden zetten hielp wel. Ik verwachte dus niet dat het de kachelkraan was. Omdat het probleem er niet altijd was heb ik de gok genomen door een exact gelijk klima bediendeel (onderdeelnummer) aan te kopen voor € 75,00. Daarmee was het bij mij opgelost.

Kan ook zijn dat er vuil in het klimabediendeel zit waardoor het ventilatortje soms stil staat en er foutieve waarden bij de temperatuur sensor komt. Klimabediendeel even los maken en schoonmaken. Het radiodeel er uit halen en dan druk je het klimabediendeel er zo uit. Wellicht heb je hier iets aan. Succes met oplossen. ;)
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

houthakker

Bericht door houthakker » 26 nov 2015, 19:43

ik zal de kachelweerstand checken en het bedieningspaneel reinigen,, ik hou jullie op de hoogte,, alvast bedankt voor het meedenken

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”