Rubber vervangen van achterwiel ophanging.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Mario TT

Re: Rubber vervangen van achterwiel ophanging.

Bericht door Mario TT » 02 sep 2008, 18:08

Ik begin gewoon niet meer zelf aan dit soort klussen... Ik kan een hoop zelf maar dan alleen nog maar uit noodzaak. Heb zelf ook onder de auto gelegen om problemen op te sporen. Maar je moet daar ook gewoon een brug voor hebben.

De andere kant was goed bevonden door de BMW dealer en bevatte al het nieuwe type.

Het voordeel is wel dat ik nu exact weet hoe de ophanging van de 3 serie in elkaar zit en dat is wel leuk om te weten. Maar nu mijn rubber is vervangen stuurt mijn auto echt strak dus hij heeft echt al veel langer te kampen gehad met dit rubber. Alle silent blocks zijn nu vervangen en kunnen dus nu weer 4 ton mee. :amen:
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Optical

Bericht door Optical » 02 sep 2008, 18:41

Wat was je precies kwijt bij de garage voor het vervangen van de rubber?

Bij mij komt er ook gebonk onder (achterkant) de auto vandaan, echter lijkt het niet op het gebonk wat jullie hebben. Het enige wat gebonk veroorzaakt is door kuilen in de weg rijden, ook al zijn ze heel klein. Het lijkt net of er iets in de achterbak ligt te tikken. Misschien ook wel de rubbers?

Ik vind het trouwens :duimen: dat je het geprobeerd heb, als het niet lukt kom je er wel achter en DIY-en blijft toch een risico...
Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!

vegito

Bericht door vegito » 02 sep 2008, 18:55

Dat zijn je draagarmen rubbers.. van achter die vervangen dan uitlijnen klaar. Altijd per 2 vervangen anders heeft het geen zin. :)
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Optical

Bericht door Optical » 02 sep 2008, 18:58

vegito schreef:Dat zijn je draagarmen rubbers.. van achter die vervangen dan uitlijnen klaar. Altijd per 2 vervangen anders heeft het geen zin. :)
Dan kom ik wel heel makkelijk van het gebonk af :+

Is dat trouwens iets wat ASAP moet gebeuren of kan het wel wachten tot volgende week?

vegito

Bericht door vegito » 02 sep 2008, 19:06

Uhm...nou je kan er wel even mee rijden maar het wordt alleen erger en je banden zullen wel meer te verwerken hebben vandaar je ook moet uitlijnen.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Optical

Bericht door Optical » 02 sep 2008, 19:16

vegito schreef:Uhm...nou je kan er wel even mee rijden maar het wordt alleen erger en je banden zullen wel meer te verwerken hebben vandaar je ook moet uitlijnen.
Oke, thanks voor de info. Ik ga van de week maar even afspraak maken. :)

Mario TT

Bericht door Mario TT » 03 sep 2008, 18:25

ik was bij de garage 100 euro kwijt en 15 euro voor het rubbertje. De meeste grotere dealers hebben ze wel op voorraad. (iig wel Den Haag).

Bij de dealer zal het ongeveer het zelfde zijn PER rubber.. dus 200-250 euro voor beide rubbers moet je wel rekenen. Als je over hobbels gaat en je hebt dat bonkend geluid dan zal het idd waarschijnlijk dat zijn. Mocht je het zeker willen weten dan kan je het ook zelf uitvogelen. Pak een schroevendraaien en steek die in het "bakje" waarin de draagarm scharniert. Als je dan wrikt en er zit veel speling op dan is het einde verhaal voor je rubbers. Mocht je de rubbers niet kunnen bewegen of nauwelijks dan zijn ze gewoon goed. Je kan het ook met een koevoet doen... maar dan kan je net zo goed een nieuwe draagarm bestellen want ze zijn van aluminium dus ze doen wat ze moeten doen maar je zaagt hem zo af en je beschadigt hem makkelijk.

Optical

Bericht door Optical » 03 sep 2008, 18:37

Ik zou niet eens weten wat de draagarm is aan de achterkant, voorkant is makkelijk...

Optical

Bericht door Optical » 10 sep 2008, 17:35

Dank voor het posten van de afbeelding, maar waar moet de schroevendraaier/koevoet in dan?

Mario TT

Bericht door Mario TT » 10 sep 2008, 20:25

in nummer 18. precies recht voor het achterwiel. Daar loopt je draagarm het bakje in en dat is nummer 18.

Joonoost

Bericht door Joonoost » 02 mar 2009, 18:11

hallo,,

ik had exact hetzelfde gebonk sinds een paar dagen,
het waren inderdaad mn rubbers,

als ik gas gaf en door hobbels reed hoorde ik niets, maar gas los dan
rammelen en bonken,,

Tnx voor de info mannan

Hennep
Contacteer:

Bericht door Hennep » 02 mar 2009, 20:15

Dit is prima zelf te doen ook zonder pers. Je hebt dan alleen een draadeind en een paar flensen nodig om hem terug erin te persen. Een aantal weken geleden heb ik dit zelf uitgevoerd en was iets langer dan een uur bezig. Het gaat hier dus om nummertje 4 in de foto.
Je plaatst een flens achter de arm en en een voor de rubberen bus. vervolgens de moer aandraaien en je perst het rubber zo in de draagarm.

koertplert

Bericht door koertplert » 03 mar 2009, 11:14

Ik heb het ook zelf gedaan, was ff pielen maar het is wel goed te doen.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 04 mar 2009, 12:29

let wel op de uitlijning van je auto, en ook dat je banden niet schuin gaan afslijten. Het schijnt zo te zijn dat je het wel verkeerd kan doen, hoe en wat weet ik niet maar dat merk je vrij snel want dan komen de rubbers weer los na een paar maanden. En dan moet je ze weer vervangen. Dit is wat ik van mijn expert heb gehoord..

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”