Onderhoudskosten en aandachtspunten
Onderhoudskosten en aandachtspunten
Hallo, ik ben nu in het bezit van een e46 coupe uit 2000 en het is wel weer eens tijd voor wat anders. Het moet nu een station worden ivm de gezinsuitbreiding. Ik ben aan het twijfelen tussen een Volvo v50 en een e61. Bouwjaar ongeveer vanaf 2005, km.stand uiteraard zo laag mogelijk maar met mijn budget van +/- 8000 euro zal het wel rond de 200.000 liggen. Benzine ivm max 10.000km per jaar. De Volvo is daar goed voor te verkrijgen en ook qua onderhoud betreft goed te betalen. Ongeveer gemiddeld max 750 euro per jaar. De BMW trekt me eigenlijk ook wel heel erg, zeker omdat ze vaak dikker uitgerust zijn en qua afwerking gewoon nog luxer zijn. Wat zijn naar jullie inzicht de voordelen van de BMW t.o.v. de Volvo. En dan heb ik het niet over de uitstraling en dat Volvo's voor oude mannen zijn, maar puur gericht op de ervaring die jullie als gebruiker hebben. Met name de kosten voor het reguliere onderhoud (beurten) en de mankementen die jullie zijn tegengekomen bij de wat hogere kilometerstanden. Wat ik verder begrijp is dat er bij aankoop op niet zo heel veel dingen gelet moet worden, behalve een sluitende onderhoudshistorie. En een panoramadak wat kan lekken. Verder uiteraard de algehele look and feel van de auto, maar dat spreekt voor zich.
Ik heb op het Volvo forum dezelfde vraag uitstaan, dus ik ben benieuwd naar de ervaringen.
bedankt alvast!
Ik heb op het Volvo forum dezelfde vraag uitstaan, dus ik ben benieuwd naar de ervaringen.
bedankt alvast!
Re: Onderhoudskosten en aandachtspunten
Ik heb een volvo v70 t5 uit 2000 gehad. Ik kan je vertellen dat volvo rete duur is met z'n onderdelen.
Toen ik daarna overstapte naar Mercedes was dat echt een verademing. Nu bij BMW zijn de onderdelen weer wat duurder, maar nog niet op het niveau van volvo gelukkig.
Toen ik daarna overstapte naar Mercedes was dat echt een verademing. Nu bij BMW zijn de onderdelen weer wat duurder, maar nog niet op het niveau van volvo gelukkig.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Over de Volvo kan ik je niets vertellen. Wat de E61 betreft, hangt helemaal af van de kilometerstand en wat er wel of niet aan gedaan is.
De mijne red ik niet met 750 euro per jaar, maar ik kreeg dan ook meteen een aantal grote zaken op de deur, ik kocht hem met net 110.000 op de teller en rond de 125.000-150.000 krijg je wat groter onderhoud, nu ik dat gehad heb kost hij me in onderhoud bijna niets meer, beurtje en klaar.
De mijne red ik niet met 750 euro per jaar, maar ik kreeg dan ook meteen een aantal grote zaken op de deur, ik kocht hem met net 110.000 op de teller en rond de 125.000-150.000 krijg je wat groter onderhoud, nu ik dat gehad heb kost hij me in onderhoud bijna niets meer, beurtje en klaar.
Natuurlijk een BMW rijden een stuk(je) duurder dan een regulier merk.. Maar je moet ook een beetje geluk hebben bij de aanschaf. Persoonlijk let ik niet te veel op kilometers, maar van de onderhoudshistorie. Wanneer dit ingevuld is zegt mij dat meer. Maar goed, gisteren distributieriem van m'n vrouwtje d'r Seicento vervangen, a 100 euro.. Dat redt je helaas niet met een BMW 

Groeten, Marco
INSTALLING SUMMER.....
██████████░░░░░░░░░░ 44% DONE.
Installation failed. 404 error: Season not found.
INSTALLING SUMMER.....
██████████░░░░░░░░░░ 44% DONE.
Installation failed. 404 error: Season not found.
- tattoodennis
- Contacteer:
Aandachtpunten:
Compressor niveauregeling 500 euro
Kabelboom kofferbak 150 euro
Schakelaar raampje kofferbak 50 euro
Gasveren kofferbak 160 euro
Lekke kleppendekselpakking 150 euro
Speling stuurhuis 650 euro
Automaatstoring 1200 tm 3700 euro
Water in kofferbak (panoramdak) 200 euro
Panorama dak scheurd ? Euro
Is nog veel meer, zoek er 1 die geen panorama dak heeft. Die hebben 9 van de 10 lekage. Kijk naar goeie onderhoud, en bel naar de garage of het klopt. Of de automaat soepel loopt, of hij "koud" goed start. Of de compressor goed werkt,
Rij ermee naar een goeie bmw garage en laat hem uitlezen. Dan zien ze een hoop komen, staan er 2 storingen in dan is de auto voor de verkoop even gereset!
Succes, ik heb wel een leuke te koop hahaha.
Compressor niveauregeling 500 euro
Kabelboom kofferbak 150 euro
Schakelaar raampje kofferbak 50 euro
Gasveren kofferbak 160 euro
Lekke kleppendekselpakking 150 euro
Speling stuurhuis 650 euro
Automaatstoring 1200 tm 3700 euro
Water in kofferbak (panoramdak) 200 euro
Panorama dak scheurd ? Euro
Is nog veel meer, zoek er 1 die geen panorama dak heeft. Die hebben 9 van de 10 lekage. Kijk naar goeie onderhoud, en bel naar de garage of het klopt. Of de automaat soepel loopt, of hij "koud" goed start. Of de compressor goed werkt,
Rij ermee naar een goeie bmw garage en laat hem uitlezen. Dan zien ze een hoop komen, staan er 2 storingen in dan is de auto voor de verkoop even gereset!
Succes, ik heb wel een leuke te koop hahaha.
BMW 325Ci Cabriolet 2002 (sold)
BMW 323Ci Cabriolet 2001 (sold)
Audi A4 2.0i Avant 2002 (sold)
BMW 520i E60 sedan 2003 (sold)
BMW 525i E61 touring 2005 FOR SALE
Die gasveren zou ik niet als een speciaal aandachtspunt opnemen. Dat zijn slijtage delen voor elke kofferbak. De E61 heeft hier niet speciaal een probleem. Is natuurlijk vervelend als je ze moet vervangen
Die van mij er er ook bijna aan, maar na 9j en 180.000 kan ik niet klagen vind ik.
Voor de compressor is uitermate belangrijk dat je de aanzuigleiding na checkt op scheuren en of deze een versterkte versie is. Met een goede slang gaan ze haast niet stuk.
De Kabels naar de kofferklep hebben ze allemaal, is niet te checken. De achterruit verwarming gaat er vaak als eerste aan, check dus of deze nog werkt.
Die van mij er er ook bijna aan, maar na 9j en 180.000 kan ik niet klagen vind ik.
Voor de compressor is uitermate belangrijk dat je de aanzuigleiding na checkt op scheuren en of deze een versterkte versie is. Met een goede slang gaan ze haast niet stuk.
De Kabels naar de kofferklep hebben ze allemaal, is niet te checken. De achterruit verwarming gaat er vaak als eerste aan, check dus of deze nog werkt.
525d E61 2007 pre-LCI
- tattoodennis
- Contacteer:
Nou gasveren die bij 180.000km al helemaal op zijn vind ik wel een punt, al mijn autos hebben nog nooit een probleem gehad met gasveren. En je leest toch wel dat deze bij de E61 redelijk snel op of slapper zijn. En vind 160 euro wel weer een punt wat je geld kost, en als je max 8000 euro heb en er komt nog eens 4 x 200 euro bij aan klein "onderhoud" dan is de auto toch wel even wat duurder geworden.
Zou er persoonlijk een "aankoopkeuring" overheen gooien, als je de juiste gevonden heb! Niet bij elke die je ziet want dan eindig je zometeen met een E46 touring, die zeker niet lelijk is. Misschien moet je die ook in je achterhoofd houden... een dikke 330i touring met 231pk lekker hoor
Zou er persoonlijk een "aankoopkeuring" overheen gooien, als je de juiste gevonden heb! Niet bij elke die je ziet want dan eindig je zometeen met een E46 touring, die zeker niet lelijk is. Misschien moet je die ook in je achterhoofd houden... een dikke 330i touring met 231pk lekker hoor
Zijn niet helemaal op hoor, alleen laatste stuk doen ze wat minder goed. Vervangen hoef ik niet maar heb het graag perfect.
Zal met het gewicht van de klep te maken hebben, die weegt gemakkelijk 2x zo veel als een gewone.
Zal met het gewicht van de klep te maken hebben, die weegt gemakkelijk 2x zo veel als een gewone.
525d E61 2007 pre-LCI
Ieder zijn eigen maar als je max €750,- per jaar wilt uitgeven dan moet je een grote duitse auto van pak em beet 8 jaar of ouder laten staan.
Je kan geluk hebben maar de kans dat de kosten een veelvoud hiervan worden zijn gewoon heel reeel
Je kan geluk hebben maar de kans dat de kosten een veelvoud hiervan worden zijn gewoon heel reeel
+1
Iedereen kan zulk een wagen kopen, maar onderhouden niet. Vandaar dat er veel te koop staan met achterstelling onderhoud.
Iedereen kan zulk een wagen kopen, maar onderhouden niet. Vandaar dat er veel te koop staan met achterstelling onderhoud.
525d E61 2007 pre-LCI
Bij mijn Volvo zat ik op 4,6 ct per km onderhoud over 164.000 KM
Bij mijn BMW zit ik op 3,6 ct per km onderhoud over 87.000 KM
Bij beide +/- 2.000 euro per jaar.
Ook de eerte generatie D5 motoren met roetfilter hebben problemen met regeneratie etc.
Zonder dat was ik op 2,8 ct uitgekomen......
Maar zo heeft elke auto iets.
Bij mijn BMW zit ik op 3,6 ct per km onderhoud over 87.000 KM
Bij beide +/- 2.000 euro per jaar.
Ook de eerte generatie D5 motoren met roetfilter hebben problemen met regeneratie etc.
Zonder dat was ik op 2,8 ct uitgekomen......
Maar zo heeft elke auto iets.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
- tattoodennis
- Contacteer:
Grote auto rijden en grote onderhoud. Dure auto en ook dure onderdelen,
De B staat voor Betalen bij BMW (Betalen Maar Weer) hahaha
tattoodennis schreef:Grote auto rijden en grote onderhoud. Dure auto en ook dure onderdelen,

Denk dat je onderhoud misschien wel mee valt met 10k km beetje olie en klaar. Totdat je één treft met alle foutjes 

- tattoodennis
- Contacteer:
Ja en die fouten hebben ze allemaal helaas, heb er maar 1 gehad die was foutloos! Maar die was ook tip top verzorgt vanaf 2001 tot ik hem kocht.
Ik zou gewoon rustig kijken en de aandachtspunten op papier zetten. En even de fotos van bekende kabelboom erbij zoeken via google zodat je weet waar je naar moet kijken. Dan ben je al een heel eind, ook zou ik goed kijken op de originele doffe lak aan de binnenkant van de schermen nog zo is, Dan weet je meteen of de zooi is overgespoten / schade heeft gehad.
Ik zou gewoon rustig kijken en de aandachtspunten op papier zetten. En even de fotos van bekende kabelboom erbij zoeken via google zodat je weet waar je naar moet kijken. Dan ben je al een heel eind, ook zou ik goed kijken op de originele doffe lak aan de binnenkant van de schermen nog zo is, Dan weet je meteen of de zooi is overgespoten / schade heeft gehad.