Swirl Flaps

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Swirl Flaps

Bericht door Johan6 » 31 aug 2015, 16:20

Goedemiddag,

Ik lees veel, luister veel..maar wie kan mijn echt vertellen of ze nu wel gemonteerd of niet gemonteerd zitten.
Heb al aardig wat berichten en reactie's doorgelezen, moet dit klusje gaan doen voor een vriend van me..
Hou het zelf bij mijn lieve E39, ;)

Dus wie kan mij verder helpen..

Het gaat om een:

BMW E60 525d, uit 2006
Automaat
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Swirl Flaps

Bericht door tom_il » 31 aug 2015, 16:38

Tenzij ze eruit gehaalt zijn heeft hij ze.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Bacchus
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 sep 2015, 15:32

Re: Swirl Flaps

Bericht door Bacchus » 07 okt 2015, 08:13

Zonder een nieuw topic aan te willen maken, nog even door over deze vlinderklepjes:

Heeft iemand een idee hoeveel motoren BMW geleverd heeft met deze klepjes in het inlaat spruitstuk EN bij hoeveel (of welk percentage) hier problemen mee ontstaan zijn?

Dat zouden heel interessante data zijn!!

Ik heb namelijk het idee dat de kans heel klein is maar het gevolg heel groot. En dat het daardoor ook een beetje een eigen leven gaat leiden op fora en bij BMW rijders.

Maar zijn er feiten of harde data over bekent?

Groet
Bart

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Swirl Flaps

Bericht door h3b » 07 okt 2015, 09:08

Ik denk niet dat er concrete data bekend is maar Ik dacht dat vanaf 1999 er al swirl flaps gemonteerd werden maar in ieder geval vanaf 2001, dus dat zijn erg veel motoren.Vroeger waren het metalen plaatjes, tegenwoordig zijn ze van plastic. In het laatste geval zal er denk ik geen schade ontstaan omdat het plastic volledig kapot gaat dan wel verbrand kan worden, maar als het metalen plaatje afbreekt zul je motorschade hebben. Dan is het beter om dit te voorkomen dan om af te wachten of het gebeurd. Mijn volgende auto wordt een diesel en de specialist gaf al direct aan om de swirl flaps er direct uit te halen. Zal dus niet zonder reden zijn. Better safe than sorry.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Swirl Flaps

Bericht door tom_il » 07 okt 2015, 12:41

Probleem is vooral de schroefjes die loskomen en ingezogen worden.
Bij de E39 was dit frequent voor de latere motor is dit beter maar er zijn er heel zeker.

Kans : die kan alleen BMW (misschien) zeggen als ze dit al zouden willen.
Laatst gewijzigd door tom_il op 19 okt 2015, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: Swirl Flaps

Bericht door Johan6 » 19 okt 2015, 13:16

Ok.. dan weet ik het nu zeker...
Maar dan vraag twee... is het veel werk???
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”