startprobleem, OPGELOST: accu stond ~4cm onder water

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
d123456

startprobleem, OPGELOST: accu stond ~4cm onder water

Bericht door d123456 » 29 aug 2015, 10:33

2005 525D E60
Vanochtend wilde de auto niet starten en de dashboard icoontjes waren aan het flitsen als een 80's disco.
Ik hoor enkel een klik en dan gaat alles uit, dus ook geen licht meer op het dashboard
Afgelopen dagen wilde de auto al wat lastiger starten. Ik hoorde dat de startmotor minder vermogen kreeg en minder zelfverzekerd de brandstof motor in gang kreeg. Ik had toen meteen naar een garage moeten rijden, eigenlijk. Of de spanning via het verborgen menu moeten volgen tijdens de rit.
Onlangs vervangen:
4 maanden geleden nieuwe accu (die is echte pas later ingeleerd, een maand geleden)
Een maand geleden nieuwe dynamo

Net alle zekeringen gecontroleerd voor (handschoenvakje) en achter. Allemaal 100%
Ik heb ook geprobeerd de auto te starten onder de motorkap met startkabels via de buurman's toyotaatje, maar ik zag geen verschil tijdens het starten en de buurman zag allemaal geknetter bij de zwarte - pool, dus snel weer eraf gehaald. Maar terwijl het was aangesloten kon ik de auto dus ook niet starten en zag ik hetzelfde gedrag.
Het lijkt er dus op alsof de afgelopen dagen de accu is leeg gaan lopen door een stroomlek.
En nu komt het allerengste:
Als de sleutel uit het contact is dan hoor ik een gerommel ergens uit de auto komen. Het is lastig om vast te stellen waarvandaan dit 'gerommel' komt. Het lijkt bijna wel alsof de brandsotfpomp aan en uit gaat.
aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit. etc. Dat zou dat geluid kunnen verklaren.
Ik heb dus maar de accu van de spanning gehaald zodat die niet nog verder leegloopt.
Ik bedenk me ineens dat de binnenverlichting ook aan het knipperen was.
Boordcomputer op hol of komt dat doordat de accu leeg is?
Geprobeerd de auto met Carly uit te lezen, maar mijn iphone krijgt geen carly verbinding in de applicatie ook al lijkt er wel een goede wifi verbinding te zijn de carly adapter.

Ik heb gezocht op dit forum en de volgende zaken gevonden:
Andere sleutel proberen, had geen effect

En de volgende zaken die nog gecheckt moeten worden op een of andere manier:
valvotronic motor
start motor (zijn deze twee hetzelfde?)
tussen opvoerpomp
communicatiekabel van de accu

EDIT: ANWB gebeld.
Ik kan nog wel uitlezen via het verborgen menu dat de accu nog maar 7,1V heeft. Die ging langzaam naar 7,0V
Wat heeft de afgelopen dagen mijn accu gedraind? Ik heb inmiddels de IBS kabel maar los gemaakt.
Ik heb net ook een reset gedaan via het verborgen menu. menu21.
Laatst gewijzigd door d123456 op 29 aug 2015, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM

BMW530/1976

Re: startprobleem, klik met discoverlichting

Bericht door BMW530/1976 » 29 aug 2015, 13:18

Volgens mij is het overstarten niet helemaal goed gegaan. Die vonken die je buurman zag komt waarschijnlijk omdat de klem er niet goed op zat. Want als je accu helemaal leeg is dan en je gaat dan overstarten dan trekken er aardig wat ampère door de klemmen.
In zo een situatie kun je het beste de klemmen aansluiten en de de auto die jouw van stroom voorziet een tijdje laten lopen
en dan als je probeert je eigen auto te starten moet je het toerental van de andere auto verhogen.

Groeten Bas
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

d123456

Re: startprobleem, klik met discoverlichting

Bericht door d123456 » 29 aug 2015, 14:02

Hey, dat is een goede tip!
Anwb is langs geweest, was de accu aan het opladen en toen zag hij water de accu staan, 4CM.
Heel genant. Vooral omdat ik het vaak voorbij heb zien komen, maar dat was dacht ik alleen voor de E61.
Anyway. Liter water er voorzichtig met een doek uitgehaald. Ik ga nog wel kijken hoe ik het weer waterdicht krijg.
Het lijkt ergens in de buurt van de achterklepveer naar beneden te sijpelen.

Eventjes gezocht op dit en google, maar kon 1-2-3 niet een oplossing vinden.
Volgens mij heb ik echter de oplossing gevonden.
Hoofdoorzaak: waarschijnlijk de dichtingsstrips die aan het achterram vastgeplakt zitten.
Die zaten bij mij los aan beide kanten.
Daardoor komt er veel/meer water in die watergoot. (Ik heb die aan beide kanten nu goed vastgelijmd.)
In die watergoot zit er zowel links als rechts een plastic drukknop. ziet er onopvallend uit, maar heeft een doorsnee van circa 1CM. Vermoedelijk is het daardoor gaan lekken. Dus die er uit gehaald en goed vastgelijmd
Ook het plastic van die watergoot zou kunnen lekken, dus dat ook een beetje dichtgelijmd.
Hopen dat het hiermee opgelost is. Wellicht komt het ook gedeeltelijk door de zware regenvallen van deze zomer!
Het is sowieso in de afgelopen 4 maanden gebeurd nadat ik 4 maanden geleden mijn accu vervangen heb en het nog kurkdroog was. Ik lees op het internet meerdere oorzaken voor lekkage, dus ga vooral heel goed kijken en voelen waar het nat is en probeer een oud waterspoor te ontdekken ergens en leidt dat terug naar waar er dus water doorheen komt. Mocht ik weer lekkage krijgen update ik dit onderwerp.
Voor iedereen dus de tip om zo af en toe te kijken of er water staat bij de accu.
En sowieso meteen naar een garage te rijden als je merkt dat je weinig spanning hebt bij het starten.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”