Inlaattraject met rook onder druk zetten, waar kan dit??

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Inlaattraject met rook onder druk zetten, waar kan dit??

Bericht door Vintiem » 11 aug 2015, 10:25

Ik wil mijn inlaattraject laten checken door middel van deze onder druk zetten met rook.
Alleen heb al een paar garages gehad maar geen van hen die dit kan

Weet iemand, wie dit kan doen voor mij?
Omgeving Dordrecht/ Rotterdam heeft voorkeur maar laat je hier niet daar afremmen als je ergens anders in den lande en goed adres weet

Hoor het graag
Thanks
Gr,
Vincent

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Inlaattraject met rook onder druk zetten, waar kan dit??

Bericht door thijsvanzwam » 12 aug 2015, 22:29

Autobedrijf de ringsleutel in hoogkarspel. stukje rijden maar een en al kennis.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Inlaattraject met rook onder druk zetten, waar kan dit??

Bericht door Knakkel » 20 aug 2015, 19:04

Waarom wil dit Vincent?
En heb je het al laten doen?
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Inlaattraject met rook onder druk zetten, waar kan dit??

Bericht door Vintiem » 20 aug 2015, 19:35

ik heb dit nog niet gedaan.
Ik wilde dit omdat ik nog steeds wat irritante gas/schakel issues heb, en je gaat het zoeken met zaken wat je nog niet hebt geprobeerd. Zo kan ik definitief het gehele inlaattraject uitsluiten

Maar afgelopen week grote problemen gehad, en uiteindelijk ontdekt dat relaiskast rechtsachterin niet fris meer was. Zaten meerdere wat donkere plekjes op, echter alle zekeringen deden het wel, ook het schakelrelais deed het wel. Maar blijkbaar niet optimaal
Had van Thijs van Zwam nog wat extra aandachtspunten meegekregen (oa massapunten) en deze binnenin de auto gelijk allemaal aangepakt.
Er lag water voorin onder de bijrijdersbekleding, blijkbaar al wat langer want de schroeven van de AFS module zijn helemaal verroest, wat waarschijnlijk bij schutbord waar de kabelboom door gaat lekt.

Nieuwe relaiskast erin en massapunten schoongemaakt en de auto rijdt een stuk soepeler. Echt, had nooit verwacht dat de elektrische omgeving zoveel invloed zou hebben.

Ik ga nu eerst alle massapunten buiten het interieur (rond de motor etc) ook loshalen en schoonschuren. Eens kijken wat dat oplevert.
Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren dan ga ik rook proberen. (Turbo fluit namelijk soms wel soms niet hoorbaar. Denk nog steeds dat dit komt doordat de cat leeg is maar goed)

Eerst de elektriek omgeving aanpakken
Wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door Vintiem op 20 aug 2015, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Inlaattraject met rook onder druk zetten, waar kan dit??

Bericht door Knakkel » 20 aug 2015, 19:48

Ok. dat is me nogal wat.
Ik vroeg het omdat ik vandaag zelf ook merkte dat boven de 3500 tr/min er minder trekkracht is. Ook rookt ie dan flink (leuk voor die etter achter je :devil: ). Dus maar eens gekeken onder de motorkap.
Het is weer redelijk een vette bende onder het inlaatspruitstuk, het moet dus ergens lekken.
Als je gaat, wil ik misschien wel mee.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Inlaattraject met rook onder druk zetten, waar kan dit??

Bericht door Vintiem » 20 aug 2015, 19:56

Dat is irritant zeg. Alleen jij zegt boven de 3500, dan ben je flink aan het gassen :driving: :driving:
De mijne rookte trouwens ook weer sinds lange tijd, had de EGR weer aangesloten. Nadat ik merkte dat ie rookte gelijk er weer af gehaald. Wat een takke uitvinding is dat zeg.

Wel apart trouwens dat het telkens weer vet wordt daar. Heb je de rubbers toen ook allemaal vervangen??
Ik heb destijds een nieuwe inlaatgekocht, met de gedachte dat de oude misschien wel wat vervormd zou kunnen zijn :gek: :gek: :gek: . maar ik heb echt geen vettigheid meer nadien

Maar rookbezoek staat genoteerd maar kan nog wel even duren hoor. Eerst de brug op
Wordt vervolg

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Inlaattraject met rook onder druk zetten, waar kan dit??

Bericht door Knakkel » 20 aug 2015, 20:41

Ik rijd wel meest rustig, maar na een tijdje verzamelt zich toch een hoop roet in de uitlaat.
Een kickdown of 3 en het is weg. Tot vandaag, je merkt gewoon dat ie moite krijgt met 4 - 4,5 x 1000 rpm.
En dat was niet zo.
Ik heb de inlaat er nu 3 keer af gehad, 2 x nieuwe pakkingen, de 3e keer nog met extra locktite vloeibare pakking erbij. Het lekt ergens, maar waar ... Misschien is er inderdaad wel vervorming
Nog 2 vragen:
* Een nieuwe inlaat, zitten daar dan ook gelijk nieuwe wervelkleppen in?
* Stel je hebt je inlaattraject schoongemaakt, hoe is de inlaat bij de jouwe na +/-100km, ook vol met olie of droog/schoon?
Ik maak me er al zorgen over zolang ik turbodiesel rijdt, olie in de inlaat afkomstig van de carterventilatie ...
Straks slaat ie op hol (keer meegemaakt, dit wil je echt niet)
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Inlaattraject met rook onder druk zetten, waar kan dit??

Bericht door Vintiem » 20 aug 2015, 20:58

Nee, bij mij ook beetje olie hoor
Alleen minder dan eerst. Heb namelijk de klepdeksel eraf gehad en dan zie je enkele plaatjes zitten (deels over elkaar) waarlangs de oliedamp moet gaan voordat ie je carterontluchting komt. Bij een deel van deze plaatjes leek er wat afdichting weg te zijn dus ik heb daar Dreibond (lijkt silicone pakking)op gesmeerd. Maar olie wordt weer meer dus het zal weer slijten. Enige oplossing is een nieuwe klepdeksel a &349,- dacht ik. Dat heb ik nog niet gedaan

Als je een nieuwe inlaat koopt zitten daar inderdaa ook weer swirlflaps in, alleen wel de nieuwere verbeterde versie. Ik heb echter deze er ook uitgehaald en goede blind plaatjes erop gezet.
En alle rubbers zitten er ook bij als je een nieuwe koopt, tenminste was bij mij zo

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Inlaattraject met rook onder druk zetten, waar kan dit??

Bericht door Knakkel » 20 aug 2015, 21:06

Ik denk er nog even over na. Pfff, het houdt ook nooit op :gek:
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Inlaattraject met rook onder druk zetten, waar kan dit??

Bericht door tom_il » 20 aug 2015, 21:11

Waarschijnlijk past de inlaat collector van de 525d LCI ook, en die heeft geen swirlflaps. Zou ineens goedkoper moeten zijn.
Laatst gewijzigd door tom_il op 20 aug 2015, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Inlaattraject met rook onder druk zetten, waar kan dit??

Bericht door tom_il » 20 aug 2015, 21:21

Volgens realoem zo een 200$ goedkoper, de moeite waard om eens te checken zou ik zeggen.
525d E61 2007 pre-LCI

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Inlaattraject met rook onder druk zetten, waar kan dit??

Bericht door Vintiem » 21 aug 2015, 06:39

Allicht past ie wel, alleen heeft deze ook dezelfde inhoud als het 535d exemplaar?? Daar heb ik nooit wat over gevonden, ik zou deze niet zomaar aanschaffen

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Inlaattraject met rook onder druk zetten, waar kan dit??

Bericht door tom_il » 21 aug 2015, 07:46

REALOEM :
530d en 535d gebruiken dezelfde. 525d LCI is ook een 3L.
Bij de pre-LCI steekt alle 6 cylinders 525d,530d,535d dezelfde.

Maw kans dat deze niet past of kleiner, is wel enorm klein.
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”