Uitschakelen van KOELFAN
Uitschakelen van KOELFAN
Goedemiddag,
Heeft iemand ook een tip om de fan uit te schakelen? (zekering of stekker?)
Ik heb namelijk het gevoel dat het lager is versleten, maar kan het niet goed achterhalen. (kan ook een looprol/spanrol zijn)
Ik hoor het graag..
Heeft iemand ook een tip om de fan uit te schakelen? (zekering of stekker?)
Ik heb namelijk het gevoel dat het lager is versleten, maar kan het niet goed achterhalen. (kan ook een looprol/spanrol zijn)
Ik hoor het graag..
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)
INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)
INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan
Re: Uitschakelen van KOELFAN
Kun je precies omschrijven waarop dat gevoel gebaseerd is? Bedoel je overigens de radiator fan?
Voor een goed antwoord zou ik dit eerst willen weten van je.
Groet, Jos
Voor een goed antwoord zou ik dit eerst willen weten van je.
Groet, Jos
Re: Uitschakelen van KOELFAN
Ja, het gaat om de radiatorfan...
Nou het krakende/piepende/versleten lager geluid, hoort me op het lager van de fan...mijn gevoel zegt dat het de koelfan is.. (moeilijk uit te leggen met een toetsenbord)
Weet ook niet precies wat ik tegen ga komen, als ik de fan wil demonteren vandaar ook de vraag...
Nou het krakende/piepende/versleten lager geluid, hoort me op het lager van de fan...mijn gevoel zegt dat het de koelfan is.. (moeilijk uit te leggen met een toetsenbord)
Weet ook niet precies wat ik tegen ga komen, als ik de fan wil demonteren vandaar ook de vraag...
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)
INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)
INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan
Re: Uitschakelen van KOELFAN
Dat is overduidelijk de waterpomp waarvan de lagers versleten zijn. Probeer de fan maar eens zijdelings te bewegen, dan voel je hoogst waarschijnlijk speling. Ik heb dit onlangs ook gehad en hoorde een voor mij bekend gerommel en gepiep op dezelfde plaats en voelde ook de bekende speling. De fan zit middels de viscokoppeling op de as gemonteerd van de waterpomp. Dit grapje heb ik al bij 2 modellen E39 achterelkaar gehad en het gebeurt meestal tussen de 150k en 170k. Ik zou hem snel (laten)vervangen voordat hij vastloopt met alle gevolgen van dien! Ik zou dan ook meteen de thermostaat meenemen omdat die meestal ook zijn beste tijd heeft gehad en een nieuwe Multi riem zou ik ook meenemen.
Succes,
Jos
Succes,
Jos
Re: Uitschakelen van KOELFAN
Thanks Jos,
Ik ga er mee bezig. (controle speling)
Heb nog ff bij de dealer geinformeerd, alle rollen/spanner zijn bij 317.xxxkm vervangen. (altijd bij de dealer in onderhoud geweest
tot +/- 350.000km)
Ik denk dat ik nu dan de waterpomp + thermostaat + multiriem vervang.
Of zou het ook handig zijn om rollen en spanner mee te nemen, hoelang gaat dat spulletje mee.. zit er nu bijna 80.000km op.
Ik ga er mee bezig. (controle speling)
Heb nog ff bij de dealer geinformeerd, alle rollen/spanner zijn bij 317.xxxkm vervangen. (altijd bij de dealer in onderhoud geweest

Ik denk dat ik nu dan de waterpomp + thermostaat + multiriem vervang.
Of zou het ook handig zijn om rollen en spanner mee te nemen, hoelang gaat dat spulletje mee.. zit er nu bijna 80.000km op.
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)
INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)
INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan
Re: Uitschakelen van KOELFAN
Het zijn geen dure dingen, ik vermoed dat deze nog wel oké zijn maar je hebt dan wel meteen alles nieuw. Ik zou ze ook vervangen.
Re: Uitschakelen van KOELFAN
Ik kan geen speling vinden, alleen een klein beetje op de visco zelf..maar de rest is nog spelingsvrij..
Ik hou het inde gaten..
Bedankt voor je informatie...
Ik hou het inde gaten..
Bedankt voor je informatie...
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)
INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)
INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan
Re: Uitschakelen van KOELFAN
Het is dan toch gebeurd, de waterpomp kapot gelopen.
Ik kon het geluid al niet plaatsen, maar waarschijnlijk waterpomplagers lagers zoals jij al aangaf (Jos)
Alles nu maar vervangen, en de auto draait nu weer heerlijk geruisloos..
Heb dit klusje zelf uitgevoerd..is goed te doen..
Iemand ook bekend, dat het kunststof schoepje van de waterpomp, gemodificeerd is naar een metalen/stalen/... uitvoering???
Ik kon het geluid al niet plaatsen, maar waarschijnlijk waterpomplagers lagers zoals jij al aangaf (Jos)
Alles nu maar vervangen, en de auto draait nu weer heerlijk geruisloos..

Heb dit klusje zelf uitgevoerd..is goed te doen..
Iemand ook bekend, dat het kunststof schoepje van de waterpomp, gemodificeerd is naar een metalen/stalen/... uitvoering???
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)
INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)
INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan