DPF vervanger ipv leeghalen?
-
markprinsen
DPF vervanger ipv leeghalen?
Ik overweeg het laten verwijderen of leeghalen van mijn DPF (2005 530D). Omdat er nu nog niet bekend is wat de komende jaren gaat gebeuren met de APK regels ben ik ietwat angstig dat ik m nu leeg laat kloppen en ik over 2 jaar dan weer een zeer duur nieuw roetfilter er onder mag gaan hangen. Daarom wil ik het liefst mijn huidige filter ergens op zolder leggen en er een vervangingsbuis onder laten maken.
Is zo'n oplossing dan geschikt? http://www.ebay.de/itm/DPF-Edelstahl-Er ... 4#shpCntId
Heeft iemand ervaringen of betere tips?
Is zo'n oplossing dan geschikt? http://www.ebay.de/itm/DPF-Edelstahl-Er ... 4#shpCntId
Heeft iemand ervaringen of betere tips?
Re: DPF vervanger ipv leeghalen?
Dit kun je natuurlijk doen indien je handig bent. Het is wel een gehannes om je huidige te demonteren, maar met een brug goed te doen. Ik weet niet hoe de aansluiting op je turbo zit vanuit je bimmer aangezien ik blijkbaar alweer een wat modernere had destijds (E61 uit eind 2006). Bij mij zaten het roetfilter en de kat in 1 omhulsel dus heb ik de mijne gewoon leeg laten halen op het kat gedeelte na.
Aangezien ik nog een keer mijn turbo zelf heb vervangen op een brug weet ik nog wat een gedoe dat was. Mijn aansluiting bestond niet uit een gewone flens zoals jouw katvervanger hier wel doet, maar uit een zogenaamde V groef die om de flensen heen viel. Ik zou in elk geval goed bekijken dat je de juiste hebt.
Je zou zelfs met een APK je roetfilter terug kunnen monteren tijdelijk. Kost je wel een paar uur per jaar maar daar blijft het dan ook bij.
Aangezien ik nog een keer mijn turbo zelf heb vervangen op een brug weet ik nog wat een gedoe dat was. Mijn aansluiting bestond niet uit een gewone flens zoals jouw katvervanger hier wel doet, maar uit een zogenaamde V groef die om de flensen heen viel. Ik zou in elk geval goed bekijken dat je de juiste hebt.
Je zou zelfs met een APK je roetfilter terug kunnen monteren tijdelijk. Kost je wel een paar uur per jaar maar daar blijft het dan ook bij.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
-
markprinsen
Ik heb een 530D van 01-07-2005, zou dit tussenstuk dan passen?
-
Edgar1234
Als je auto van 2005 hebt hoef je geen roetfilter te hebben voor de APK... Ik zou hem leeg halen als ik jou was..
-
markprinsen
Ook als je dit weet? http://www.autoblog.nl/nieuws/er-komt-e ... ters-78450
De vraag is, hoe gaan ze het controleren? Enkel visueel? Of ook inwendig? Het gros laat hem leegmeppen en terugplaatsen. Dat gaat dus arbeidsintensief worden voor sommige wagens aangezien dan de bodemplaat los moet, of wellicht vanuit het motorcompartiment wat demontage werk nodig is om het te zien.
Waar Edgar op doelt is dat wagens van jouw bouwjaar niet verplicht een roetfilter moeten hebben. Echter is er destijds subsidie verleend aan mensen die hun auto hebben voorzien van een roetfilter. Dit is ook op het kenteken vermeld van de wagen als ik me niet vergis. Indien je dus je roetfilter dan verwijderd, kan dit ook gevolgen hebben lijkt mij.
Waar Edgar op doelt is dat wagens van jouw bouwjaar niet verplicht een roetfilter moeten hebben. Echter is er destijds subsidie verleend aan mensen die hun auto hebben voorzien van een roetfilter. Dit is ook op het kenteken vermeld van de wagen als ik me niet vergis. Indien je dus je roetfilter dan verwijderd, kan dit ook gevolgen hebben lijkt mij.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Zodra je roetfilter eruit doet voldoet hij niet meer aan de euro norm waaronder hij gehomologeerd is.
Hier in België geraak je ook nog door de keuring zonder roetfilter ondanks de roetmeting maar dat wil nog niet zeggen dat je zonder roetfilter mag rijden.
Persoonlijk vind ik roetfilters een goede zaak, ik adem liever geen roet in. Technologie moet nog verbeterd worden dat is correct.
Hier in België geraak je ook nog door de keuring zonder roetfilter ondanks de roetmeting maar dat wil nog niet zeggen dat je zonder roetfilter mag rijden.
Persoonlijk vind ik roetfilters een goede zaak, ik adem liever geen roet in. Technologie moet nog verbeterd worden dat is correct.
525d E61 2007 pre-LCI
Hallo Roetfilter meppers, hahahahaha.
Het controleren, dat is toch niet zo moeilijk, een sonde aan het einde van de uitlaatpijp inschuiven, en meten maar!
Je mag tegenwoordig ook geen pret hebben, en wat meer vermogen en storings vrij rijden!
Al die troep die het milieu beschermt, dat geeft ook een berg overlast en storingen!
Je mag al niet harder dan 120/130, houd dan dat DPF maar eens schoon!
Er is natuurlijk een oplossing, wat rondes gaan blazen op een circuit, maar of dat de oplossing is, geen idee.
Men loopt allemaal te katten op de auto, dat deze zo vervuilend zijn.
Nee, wat Defensie doet, met al die onnodige troep zoals die rot vliegtuigen, is dat dan geen milieu belasting dan?
Men heeft in Den Haag een enorm pak boter op hun hoofd, met het belazeren van de automobilisten, en deze groep maar steeds verder op grote onkosten jagen, wanneer houd het eens een keer op!
Ik zie het soms dagelijks, bij het militaire vliegveld waar ik bij in de omgeving woon.
Gaat er weer een klote vliegtuig met een grote schotel op het dak (AWAC), Zo ook de DC10 tankers met van die lekkere bruin/gele walm achter uit de motoren, is dit geen onnodige vervuiling.
Dan nog maar te zwijgen over die kromme kraaien, de F16 en andere rommel, die steeds maar op stijgen en doorstarten, dit is ook geen vervuiling.
Het word eens hoog tijd, dat we de regering eens wakker maken, en hun eens op hun hele domme fouten wijzen.
Dat wij steeds de gebeten hond zijn, om hun vervuilende speelgoed zooi te financieren!
En wij, de auto bezitters, die moeten hier voor bloeden.
Dat kleine beetje vervuiling van de auto, dat staat niet in vergelijking, met wat Defensie en de regering veroorzaakt aan de enorme vervuiling.
Natuurlijk is het nodig om de natuur te beschermen, tegen de vervuiling, maar de regering moet eens de hand in eigen boezem steken!
Maar dit is slechts mijn mening.
Beste BMW vrienden, klop uw DPF maar lekker leeg, of monteer een lege tussenpijp in plaats van de DPF, en geniet zo lang het nog kan.
Er worden teveel regeltjes gemaakt ten koste van de auto bezitters.
Ik wens u allen een heeel fijn en zonnig weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het controleren, dat is toch niet zo moeilijk, een sonde aan het einde van de uitlaatpijp inschuiven, en meten maar!
Je mag tegenwoordig ook geen pret hebben, en wat meer vermogen en storings vrij rijden!
Al die troep die het milieu beschermt, dat geeft ook een berg overlast en storingen!
Je mag al niet harder dan 120/130, houd dan dat DPF maar eens schoon!
Er is natuurlijk een oplossing, wat rondes gaan blazen op een circuit, maar of dat de oplossing is, geen idee.
Men loopt allemaal te katten op de auto, dat deze zo vervuilend zijn.
Nee, wat Defensie doet, met al die onnodige troep zoals die rot vliegtuigen, is dat dan geen milieu belasting dan?
Men heeft in Den Haag een enorm pak boter op hun hoofd, met het belazeren van de automobilisten, en deze groep maar steeds verder op grote onkosten jagen, wanneer houd het eens een keer op!
Ik zie het soms dagelijks, bij het militaire vliegveld waar ik bij in de omgeving woon.
Gaat er weer een klote vliegtuig met een grote schotel op het dak (AWAC), Zo ook de DC10 tankers met van die lekkere bruin/gele walm achter uit de motoren, is dit geen onnodige vervuiling.
Dan nog maar te zwijgen over die kromme kraaien, de F16 en andere rommel, die steeds maar op stijgen en doorstarten, dit is ook geen vervuiling.
Het word eens hoog tijd, dat we de regering eens wakker maken, en hun eens op hun hele domme fouten wijzen.
Dat wij steeds de gebeten hond zijn, om hun vervuilende speelgoed zooi te financieren!
En wij, de auto bezitters, die moeten hier voor bloeden.
Dat kleine beetje vervuiling van de auto, dat staat niet in vergelijking, met wat Defensie en de regering veroorzaakt aan de enorme vervuiling.
Natuurlijk is het nodig om de natuur te beschermen, tegen de vervuiling, maar de regering moet eens de hand in eigen boezem steken!
Maar dit is slechts mijn mening.
Beste BMW vrienden, klop uw DPF maar lekker leeg, of monteer een lege tussenpijp in plaats van de DPF, en geniet zo lang het nog kan.
Er worden teveel regeltjes gemaakt ten koste van de auto bezitters.
Ik wens u allen een heeel fijn en zonnig weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Die van mij is ook verwijderd en weer netjes terug gelast zodat het lijkt alsof hij er nog zit
.
Als ze de regels gaan veranderen dan komen er wel weer bedrijfjes waar je je auto APK kan laten keuren en als je een steekproef krijgt ze een roetfilter hebben liggen
Als ze de regels gaan veranderen dan komen er wel weer bedrijfjes waar je je auto APK kan laten keuren en als je een steekproef krijgt ze een roetfilter hebben liggen
Tja en zo veranderd er niks, want we zeggen toch altijd dat een ander eerst moet beginnen. Hypocrisie noem ik dat.
525d E61 2007 pre-LCI
Ja, beste Tom,
Laat de regering eerst eens het goede voorbeeld geven, eigenlijk alle landen gaat het er zo aan toe.
Hoezo, is dat hypocriet??
We worden allemaal zo gemaakt, dus waarom voorop lopen Er zijn wel andere landen, die het nog veel bonter maken, zij hebben dan ook last van de smog.
Daar hebben wij nog geen last van, en ik hoop dat dit zo ook blijft.
Vanzelf sprekend is het ook nodig, om het milieu te beschermen, maar wring dat even niet uit op onze auto!
Ik heb al aangegeven, waar de regering zou kunnen beginnen.
Laat de regering lijders ook eens in het openbaar vervoer stappen, dat zou al een heel goed begin zijn, in plaats al die auto's! Ja, dat woord lijders heb ik bewust met de lange ij geschreven!
Ik ben de bemoeienis van Den Haag meer dan zat.
Zij zelf geven het verkeerde voorbeeld, en daarbij bij de verkiezingen beloven ze gouden bergen, en als ze gekozen zijn, dan krijg je nog niet eens een roestige spijker, bij u ook al opgevallen.
Ik rijd dus een benzine BMW, die geheel in originele staat verkeert.
Alle milieu maatregelen zijn nog steeds actueel, niets aan veranderd.
Ik gun dus een ander ook zijn verzetje, de regering gooit het ook met miljoenen, zo niet met miljarden over de balk, en dat mogen wij weer ophoesten.
Beste Tom, stel dat u slecht in de slappe was zou zitten, dus anders gezegd, weinig geld zou hebben voor een fatsoenlijke auto.
U rijdt jaarlijks 25K aan kilometers, dus men rijd dan in een diesel, of een LPG wagen.
Maar in Nederland is een LPG wagen zwaarder belast dan een diesel, ja erg raar he!
Terwijl dus een LPG wagen veel schoner is dan de diesel.
Maar stel, u rijdt dus een dieseltje, wel een van de oude generatie.
Nu mag u waarschijnlijk niet rond rijden in Brussel, een obstakel dus.
Want van regerings wege is dit bepaald, geen vieze oude diesels meer in Brussel!
Wat nu gedaan, auto parkeren aan de rand van Brussel, waar u werkt.
En verder gaan met het openbaar vervoer?
Dan is dit ook een gradatie van hypcrisie.
Men weet dus dat de oude dieseltjes ook vervuilen.
Maar vergeet dan ook de tractoren van de heren landbouwers en de schepen ook niet, daar zitten dus ook enorm vervuilende motoren in!
Kijk eens hoeveel binnenvaart schepen er door de vaarten varen, waarvan er een bepaalde hoeveelheid schone motoren hebben, hoeveel procent zou er milieu vriendelijk zijn?
Dan hebben we ook de brommertjes nog, dat zijn ook van die lekkere stinkdingen.
Die ook erg vervuilend zijn, maar daar horen we niets over, wel erg raar vind ik.
Dus anders gezegd, we moeten alles wat een motor heeft op de schroothoop meppen, weg er mee.
Want over enkele jaren, heeft de regering weer wat anders te zeiken, dan zijn de nieuwe auto's van nu ook vervuilende monsters geworden, ondanks dat er een DPF en nog wat andere milieu maatregelen in zijn gepropt.
Zo zal het altijd blijven gaan, beste Tom, dat verandert dus niets.
Het word enkel maar erger.
Maar dit is nog steeds mijn mening.
En die hoeft geen enkel ander forum lid van mij over te nemen.
Ik dring deze ook niet op.
Laat de andere forum leden nog even genieten, voordat men weer braaf in de rij moet gaan lopen.
Volgend jaar kan het niet meer, dus maakt dat half jaartje echt niets meer uit.
Met vriendelijke groet,
Ad
Laat de regering eerst eens het goede voorbeeld geven, eigenlijk alle landen gaat het er zo aan toe.
Hoezo, is dat hypocriet??
We worden allemaal zo gemaakt, dus waarom voorop lopen Er zijn wel andere landen, die het nog veel bonter maken, zij hebben dan ook last van de smog.
Daar hebben wij nog geen last van, en ik hoop dat dit zo ook blijft.
Vanzelf sprekend is het ook nodig, om het milieu te beschermen, maar wring dat even niet uit op onze auto!
Ik heb al aangegeven, waar de regering zou kunnen beginnen.
Laat de regering lijders ook eens in het openbaar vervoer stappen, dat zou al een heel goed begin zijn, in plaats al die auto's! Ja, dat woord lijders heb ik bewust met de lange ij geschreven!
Ik ben de bemoeienis van Den Haag meer dan zat.
Zij zelf geven het verkeerde voorbeeld, en daarbij bij de verkiezingen beloven ze gouden bergen, en als ze gekozen zijn, dan krijg je nog niet eens een roestige spijker, bij u ook al opgevallen.
Ik rijd dus een benzine BMW, die geheel in originele staat verkeert.
Alle milieu maatregelen zijn nog steeds actueel, niets aan veranderd.
Ik gun dus een ander ook zijn verzetje, de regering gooit het ook met miljoenen, zo niet met miljarden over de balk, en dat mogen wij weer ophoesten.
Beste Tom, stel dat u slecht in de slappe was zou zitten, dus anders gezegd, weinig geld zou hebben voor een fatsoenlijke auto.
U rijdt jaarlijks 25K aan kilometers, dus men rijd dan in een diesel, of een LPG wagen.
Maar in Nederland is een LPG wagen zwaarder belast dan een diesel, ja erg raar he!
Terwijl dus een LPG wagen veel schoner is dan de diesel.
Maar stel, u rijdt dus een dieseltje, wel een van de oude generatie.
Nu mag u waarschijnlijk niet rond rijden in Brussel, een obstakel dus.
Want van regerings wege is dit bepaald, geen vieze oude diesels meer in Brussel!
Wat nu gedaan, auto parkeren aan de rand van Brussel, waar u werkt.
En verder gaan met het openbaar vervoer?
Dan is dit ook een gradatie van hypcrisie.
Men weet dus dat de oude dieseltjes ook vervuilen.
Maar vergeet dan ook de tractoren van de heren landbouwers en de schepen ook niet, daar zitten dus ook enorm vervuilende motoren in!
Kijk eens hoeveel binnenvaart schepen er door de vaarten varen, waarvan er een bepaalde hoeveelheid schone motoren hebben, hoeveel procent zou er milieu vriendelijk zijn?
Dan hebben we ook de brommertjes nog, dat zijn ook van die lekkere stinkdingen.
Die ook erg vervuilend zijn, maar daar horen we niets over, wel erg raar vind ik.
Dus anders gezegd, we moeten alles wat een motor heeft op de schroothoop meppen, weg er mee.
Want over enkele jaren, heeft de regering weer wat anders te zeiken, dan zijn de nieuwe auto's van nu ook vervuilende monsters geworden, ondanks dat er een DPF en nog wat andere milieu maatregelen in zijn gepropt.
Zo zal het altijd blijven gaan, beste Tom, dat verandert dus niets.
Het word enkel maar erger.
Maar dit is nog steeds mijn mening.
En die hoeft geen enkel ander forum lid van mij over te nemen.
Ik dring deze ook niet op.
Laat de andere forum leden nog even genieten, voordat men weer braaf in de rij moet gaan lopen.
Volgend jaar kan het niet meer, dus maakt dat half jaartje echt niets meer uit.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik heb het niet zozeer over milieu maar onszelf, wij ademen die roetdelen in, ik doe dat zelf liever niet.
Toen mijn.vrouw hare vorige diesel zonder roetfilter starte in de garage kon je roet smaken en hij stinkte.
Nu met hare nieuwe of de mijne is dat een groot verschil. Liever zo.
Ik adem nu ernmaal liever zo schoon mogelijk lucht in. Ben dan ook blij met het rookverbod dat nu op de meeste plaatsen leeft.
Ik ben in China geweest waar je de zon niet kan zien, waar de lucht nooit blauw is.
Waar je een mondmasker nodig hebt.
Nee dan toch liever ons landjes waar je normaal kan ademen.
Toen mijn.vrouw hare vorige diesel zonder roetfilter starte in de garage kon je roet smaken en hij stinkte.
Nu met hare nieuwe of de mijne is dat een groot verschil. Liever zo.
Ik adem nu ernmaal liever zo schoon mogelijk lucht in. Ben dan ook blij met het rookverbod dat nu op de meeste plaatsen leeft.
Ik ben in China geweest waar je de zon niet kan zien, waar de lucht nooit blauw is.
Waar je een mondmasker nodig hebt.
Nee dan toch liever ons landjes waar je normaal kan ademen.
525d E61 2007 pre-LCI
- Edward320d
Ook ik heb mijn roetfilter leeg gehaald en uit laten schrijven. Het heeft de auto meer dan goed gedaan. Ik ben een redelijk rustige rijder en kom dus bijna nooit boven de 2500 tpm.... Waarom omdat het kan bij deze auto's. Dat je daarmee het regeneren bemoeilijkt lijkt me een logisch gevolg. Maar sinds het verwijderen van het roetfilter en het weg schrijven van de EGR ( oei alweer een milieu delict
) is de auto vele malen beter gaan rijden minder verbruiken en roet zie ik bijna niet ook zijn de eind pijpen maar minimaal bevuild. Ik ben van mening dat een auto zonder roetfilter en egr weinig meer vervuild dan een auto die zichzelf loopt dicht te vervuilen door al die euro 5/6 maatregelen. Tevens ben ik van mening dat een beetje roet minder schadelijk is om in te ademen dan al die fijnstof prut die als eind resultaat uit de gefilterde uitlaat walmt. Het is immers al bewezen dat het fijnstof zeker niet gezond is voor een mens. Omdat we geen roet meer zien denken we met elkaar dat we goed bezig zijn maar ik betwijfel ten zeerste. Dus ik zeg op mijn beurt ... Leeghalen dat filter en zorg voor een goede en juiste verbranding in je motor dus dwz houd de inlaat goed schoon dus ook de egr dicht! Kort gezegd schoon in de inlaat is schoon in de uitlaat 
BMW E60 530d High Executive
Hallo beste Tom,
Ja ik begrijp precies wat u bedoelt.
Maar als we nu enkel in de EU ons aan de regeltjes gaan houden, dan heeft dat toch echt heel weinig zin.
Ik zal u een voorbeeld geven.
Ik was jaren geleden in Rotterdam.
Het begon te regenen, en de regendruppels die branden gewoon op de huid, en het werden dus rode vlekken.
Op de radio werd er na een half uur verteld dat er mogelijk dergelijke zure regenbuien zouden kunnen vallen.
Wat was er nu gebeurd, in de Uk was er een bepaald zuur weg gelekt en vervlogen, dat was opgenomen in de wolken, en die vielen nu op onze kop.
Nu neemt u dus het voorbeeld China, ja, een regelrechte ramp is het daar, maar niet enkel in China.
Weet u wat men in de nachtelijke uren uitvreet in grote havensteden, zoals Antwerpen, Rotterdam, en noem ze allemaal maar op.
Zodra de duisternis valt, dan gaan ineens al de fakkels aan, en als de wind een beetje beroerd staat in onze richting, dan kun je de viezigheid gewoon proeven en ruiken.
Soms dwaalt er een vieze blauwe walm door het dorp, en dat heb ik dus al een aantal keren gemeld bij Benegora.
En nog wat andere instanties, ook uiteraard bij de Gemeente.
Dus over dag houden de grote fabrieken zich aan de regels, maar als het donker is, dan spuien die viezerikken alles wat maar mogelijk is naar buiten, de vuilspuiters.
Als ze maar aan hun winst geraken!
En, wij zouden dan ons aan de regels moeten houden.
Daarom, de regering van vele landen hebben een pak boter op hun kop, en niet een van 250 gram!
Ik moet er eigenlijk gewoon om lachen, zo dam als ze zijn, die ambtenaartjes denken echt dat ze alles weten in de regering.
Zielig gewoon, denken dat alles op hun wenken werkt en luistert.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja ik begrijp precies wat u bedoelt.
Maar als we nu enkel in de EU ons aan de regeltjes gaan houden, dan heeft dat toch echt heel weinig zin.
Ik zal u een voorbeeld geven.
Ik was jaren geleden in Rotterdam.
Het begon te regenen, en de regendruppels die branden gewoon op de huid, en het werden dus rode vlekken.
Op de radio werd er na een half uur verteld dat er mogelijk dergelijke zure regenbuien zouden kunnen vallen.
Wat was er nu gebeurd, in de Uk was er een bepaald zuur weg gelekt en vervlogen, dat was opgenomen in de wolken, en die vielen nu op onze kop.
Nu neemt u dus het voorbeeld China, ja, een regelrechte ramp is het daar, maar niet enkel in China.
Weet u wat men in de nachtelijke uren uitvreet in grote havensteden, zoals Antwerpen, Rotterdam, en noem ze allemaal maar op.
Zodra de duisternis valt, dan gaan ineens al de fakkels aan, en als de wind een beetje beroerd staat in onze richting, dan kun je de viezigheid gewoon proeven en ruiken.
Soms dwaalt er een vieze blauwe walm door het dorp, en dat heb ik dus al een aantal keren gemeld bij Benegora.
En nog wat andere instanties, ook uiteraard bij de Gemeente.
Dus over dag houden de grote fabrieken zich aan de regels, maar als het donker is, dan spuien die viezerikken alles wat maar mogelijk is naar buiten, de vuilspuiters.
Als ze maar aan hun winst geraken!
En, wij zouden dan ons aan de regels moeten houden.
Daarom, de regering van vele landen hebben een pak boter op hun kop, en niet een van 250 gram!
Ik moet er eigenlijk gewoon om lachen, zo dam als ze zijn, die ambtenaartjes denken echt dat ze alles weten in de regering.
Zielig gewoon, denken dat alles op hun wenken werkt en luistert.
Met vriendelijke groet,
Ad
OK oplossing is geen regels, das nog erger als in China.
Regelgeving is vere van perfect maar is nog beter als geen.
Een auto met roetfilter en egr, catalysator is gezonder dan eentje zonder. Beweren dat dit niet is, is onzelf iets wijsmaken. Een euro 6 is beter dan een euro 5 en dan euro 4 kwa uitstoot. Als men kon voldoen aan de norm zonder roetfilter dan deed men dat ook.
Ik ga de wereld niet verbeteren maar ben ik besef wel dat strengere normen nodig zijn. Voor alles, dus ook voor onze wagens, willen we nog lang op deze planeet leven.
Regelgeving is vere van perfect maar is nog beter als geen.
Een auto met roetfilter en egr, catalysator is gezonder dan eentje zonder. Beweren dat dit niet is, is onzelf iets wijsmaken. Een euro 6 is beter dan een euro 5 en dan euro 4 kwa uitstoot. Als men kon voldoen aan de norm zonder roetfilter dan deed men dat ook.
Ik ga de wereld niet verbeteren maar ben ik besef wel dat strengere normen nodig zijn. Voor alles, dus ook voor onze wagens, willen we nog lang op deze planeet leven.
525d E61 2007 pre-LCI