E36 M43b18 Turbo project

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Richard88
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:55

E36 M43b18 Turbo project

Bericht door Richard88 » 15 jul 2015, 22:52

Hey mensen, ben hier nieuw op het forum. zal me hier ook maar even voorstellen.

Ik ben Richard, kom uit Friesland.. en sleutel de laatste tijd vaak aan bmw's :)
heb zelf een E36..

Het leek me wel leuk en handig om dit te delen voor mensen die zelf graag een turbo op hun 318 willen bouwen

De bmw :

Afbeelding



Afbeelding

En nee, het is geen 318IS. De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk de achterklep vervangen. of het logo er zelf op gezet.


Nu het project.. ik vond m'n bmw 318 wat te traag en heb daarom besloten om er een turbo op te bouwen, Maar wel low budget.. ik wou er geen 1000enden euro's in stoppen,.

Dus toen ben ik gaan zoeken en kwam een TD04-19T Turbo tegen uit een Volvo.. deze leek me aardig geschikt,

Afbeelding

Verder nog een 2ehands intercooler. wat vaccuum slangen, dumpvalve, koppelingen, olie leidingen, T splitters en nog wel meer wat verder op wel genoemd word :) . Eerst even een foto van het bijna complete pakketje :

Afbeelding

Toen was het tijd om een turbo spruidstuk/uppipe te maken, Ik heb eerst gekozen om de flens van de orginele uitlaat te gebruiken, Niet de flens op de kop. maar de flens met de 2 uitlaat pijpen die onder de auto uit komen.

Test op een oud M43 blokje :

Afbeelding

Op deze flens heb ik een nieuw stuk buis gelast wat links boven de motor uit komt (bij het ruitenwisser tankje).
Dit is dus de plek voor de turbo.

Afbeelding

Toen die op zn plek zat heb ik een olie toevoer leiding laten maken bij een mechanisatie bedrijf, De olie leiding heb ik aangesloten Onder het olie filter, hier zit de olie sensor ook en die heb ik weer verbonden met een T stuk aan de leiding na de turbo,

De Intercooler heb ik onder in de voorbumper geplaatst ( Past Precies :) ), de buizen pasten ook mooi zonder in het chassis om te hoeven slijpen, De Hks Ssqv Dumpvalve ook meteen geplaatst :

Hks SSqv : Niet echt nodig,,. Maarja.. :duim:
Afbeelding
Intercooler
Afbeelding

De vacuum leidingen voor de boostcontroller en de boostmeter heb ik naar binnen gelegt via het orginele gat wat bmw onder de accubak heeft geplaats, en wat bij de passagiers kant onder het dashbordkastje uit komt. Ideaal :ja:

Afbeelding


De leiding Zonder T splitter komt vanaf de waste-gate, en de leiding Met T splitter komt van af het compressor huis.
Eigenlijk Bypas ik hier de wastegate dus. dit omdat ik een boostcontroller er bij wou.., De leiding Met T splitter word gesplitst na de Boost meter.

Afbeelding

Morgen zal ik even een grotere post doen, met meer foto's en misschien een complete how-to als daar vraag na is.

Eerst even een foto, en een video van het resultaat tot nu toe :) :

Afbeelding

Setup tot nu toe :

M43B18 motor
TD04 Turbo @ 0,5 ~ 0.8 Bar
Hks Ssqv Dumpvalve

Filmpje van hoe de bmw nu rijd :) ,. Dit is een test rit op 0,5 Bar, nog een beetje voorzichtig met het gas.. en vroeg schakelen,. ik heb namelijk geen flauw idee wat zo'n M43 Motor kan hebben kwa druk.., Iemand hier misschien ?. Maar goed. nu eerst even een korte video :




Gr Richard

Kevinio
Berichten: 83
Lid geworden op: 21 apr 2015, 07:21
Locatie: Helmond

Re: E36 M43b18 Turbo project

Bericht door Kevinio » 16 jul 2015, 10:32

Een TD04-19G is zeker een leuke turbo, en het ziet er qua totaal plaatje nog best wel degelijk uit. Een manuele boost controller heb je alleen al nodig om ervoor te zorgen dat de turbo 1x opspoelt ipv geleidelijk. Hoe heb je het mengsel en ontsteking geregeld eigenlijk?

Richard88
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:55

Re: E36 M43b18 Turbo project

Bericht door Richard88 » 16 jul 2015, 16:33

Dankje,. boostcontroller heb ik gewoon op de wastegate, boost controller dicht = wastegate standaart, en hoe verder ik m open draai hoe meer boost ie geeft voor de wastegate actuator reageerd. Dicht rijd ie tot 0,5 bar. en helemaal open tot 1 bar als ik het wil.. maar dan draai ik mn blok kapot ben ik bang,

Verder is alles Stock, geen andere injectoren, geen andere ecu, geen brandstof druk regulator

Ik merk wel dat ik Te weinig brandstof druk heb.., vooral bij het schakelen bij boost, te lang boosten dan kakt ie in

dus volgende ding word een brandstof druk regulator

gr richard

Gebruikersavatar
E36/318iS
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2015, 19:44

Re: E36 M43b18 Turbo project

Bericht door E36/318iS » 16 jul 2015, 16:39

Ga je je bimmer nog testen op de dyno/rollenbank? Ben erg benieuwd hoeveel pk je hebt.
Sheer driving pleasure - Freude am fahren

Richard88
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:55

Re: E36 M43b18 Turbo project

Bericht door Richard88 » 16 jul 2015, 16:46

ja dat is wel de bedoeling,. Jammer genoeg heeft het bedrijf waar ik het zou laten doen nu vakantie..dus over 3 weken post ik wel even een dynorun filmpje :)

Maar ik schat zo'n 175 pk @ 0,5 bar
Heb ook een Vectra 2,5V6 met 160/170 pk,. en de bmw is wel wat vlotter :)

Gebruikersavatar
BMWf20 2.0d
Berichten: 1341
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23

Re: E36 M43b18 Turbo project

Bericht door BMWf20 2.0d » 16 jul 2015, 19:51

Wow, gaaf project!!

Gebruikersavatar
Ramon 325 Vanos
Berichten: 2277
Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
Locatie: Sint Joost

Re: E36 M43b18 Turbo project

Bericht door Ramon 325 Vanos » 17 jul 2015, 06:21

Richard

Zou wel echt kijken dat hij niet te min benzine krijgt wat dit is wel slecht.
Dan loopt hij niet lang.

Richard88
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:55

Re: E36 M43b18 Turbo project

Bericht door Richard88 » 17 jul 2015, 17:52

@ ramon.. daar ben ik net mee bezig :) hij kreeg idd te weinig benzine en daarvoor viel mijn vermogen in de 3/4/5e versnelling helemaal weg boven de 4000tpm.,

ik heb nu een Walbro 255 pomp en 328i injectoren.. verder ben ik nog een AFR meter aan het maken

zodra dat er allemaal op zit post ik weer even een update + filmpje

gr richard

Richard88
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:55

Re: E36 M43b18 Turbo project

Bericht door Richard88 » 18 jul 2015, 15:04

Alles even wat netter gemaakt onder de kap,. Koelkap aangepast en weer op zn plaats. inlaat/kleppendeksel even gepoetst :)

328i Injectoren geplaatst..

Afbeelding

Nu de walbro pomp nog en weer een test rit :)

Gebruikersavatar
-Richard-
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 mei 2015, 18:53

Re: E36 M43b18 Turbo project

Bericht door -Richard- » 19 jul 2015, 16:44

Ziet er netjes en goed uit! :D

Kevinio
Berichten: 83
Lid geworden op: 21 apr 2015, 07:21
Locatie: Helmond

Re: E36 M43b18 Turbo project

Bericht door Kevinio » 20 jul 2015, 07:44

Rijden met boost zonder brandstof/ontsteking aanpassingen zou ik nooit doen. Hij loopt arm en zal waarschijn ook aardig pingelen nu.

Hoeveel levert een standaard brandstofpomp eigenlijk?

Gebruikersavatar
Ramon 325 Vanos
Berichten: 2277
Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
Locatie: Sint Joost

Re: E36 M43b18 Turbo project

Bericht door Ramon 325 Vanos » 28 jul 2015, 07:02

Richard:

Oke ik ben benieuw straks hoe het loopt.
Ik ben momenteel bezig met een nieuw turbo project voor mij e36 cabrio

Oh je kan beter verder gaan in het showroom topic. :duim:

Richard88
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:55

Re: E36 M43b18 Turbo project

Bericht door Richard88 » 28 jul 2015, 19:40

Ik weet dat het niet slim is om zo te rijden, maarja.. het gaat nu al 1200km goed :), de 328I injectoren hebben goed geholpen.. ook heb ik de lmm nog veel strakker gezet waardoor hij nu nog beter loopt.. ik rij 320i en 325i voorbij :)

Ook ben ik afgelopen zondag wezen driften met de bmw in emmen om hem even goed te testen..

Foto's / Filmpjes :



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ging mooi :)

gr richard

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning”