ineens stotteren/trillen vandaag

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
wmichiels
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2014, 21:26

ineens stotteren/trillen vandaag

Bericht door wmichiels » 01 jul 2015, 23:29

Beste forumleden,

Vandaag wilde mijn vriendin weggaan met onze BMW e60 525i (HANDGESCHAKELD :duimen: )en kwam ze gauw terug omdat ze dacht dat er een band plat was, de auto trilde/schommelde namelijk.
Even gekeken en niets aan de hand, maar ja hoor, ik start de auto weer en hij trilt/schommelt bij stationair lopen, je ziet ook de versnellingspook flink schudden. Toeren lijken wel stabiel. Bij gasgeven lijkt het minder te worden vanaf 1500-2000 toeren alleen lijkt hij wel meer herrie te maken dan voorheen.

Het was vandaag dan wel tropisch warm met 34 graden. Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt, de auto heeft de hele dag stil gestaan. De auto heeft nu ong. 192k gelopen. En moet volgens boordcomputer een beurt hebben over 700km, dit geeft die al aan vanaf ong 1000km tot de beurt? (echter het eerstvolgende wat vervangen moet worden is motorolie en bougies over 3000 km, dat willen we begin augustus doen net voor we op vakantie gaan) dan komt meteen de APK erbij.
Verder krijg ik geen vreemde meldingen zodra ik de auto start.

Ik heb het internet afgezocht en kon niets vinden. Het zou kunnen dat 1 cilinder niet meedraait echter weet ik dit niet te bespeuren, tevens is het bij 2000 toeren grotendeels weg en klinkt de motor dan niet veel anders op iets meer geluid dan normaal na.

Hij verbruikt olie vanaf het begin, ongeveer 1 liter op 5000km, dit blijkt volgens velen normaal te zijn, en de BMW dealer zegt dat er een probleem is bij 1 liter op 1000km. Er zit 5W30 volsynthetisch in, de versie geschikt voor BMW. Ik dacht iets van LL-04, ik heb de fles weggegooid dus kan het niet controleren. Dit zoeken ze bij de heuts op in de computer.
Verbruik van de BMW blijkt normaal te zijn zolang het niet erger wordt.

Wel heb ik al een keer flink koelvloeistof moeten bijvullen. Dit zullen we morgen nog eens controleren. het was toen ook nat rond de dop van het koelvloeistofreservoir. Ik denk echter dat dat geen probleem zou moeten leveren voor de motor.

Hebben jullie ideeën wat ik zou kunnen controleren?
Ik hoor graag van jullie!

bmw530i
Berichten: 877
Lid geworden op: 23 jul 2011, 21:35

Re: ineens stotteren/trillen vandaag

Bericht door bmw530i » 02 jul 2015, 00:09

Pen bobine kapot of iets met kleptiming ( zitten sfnsoren op die vaak kapot gaan)uitlezen en je weet het.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d

wmichiels
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2014, 21:26

Re: ineens stotteren/trillen vandaag

Bericht door wmichiels » 02 jul 2015, 11:50

Ik heb hem net naar de garage gebracht, met dit weer is het ook niet echt lekker werken. Ben rustig naar de garage gereden, op 2 minuten afstand en hij lijkt op 5 poten te lopen. De bougies zouden over 3000km vervangen moeten worden. Garage vermoed dat door oude/versleten bougies een bobine kapot is gegaan. Nu hij daar toch staat kunnen ze meteen de APK en een beurt doen. Ik zal hier laten weten wat het geweest is.

Overigens brandde net het lampje van de motor op het dashboard ook.

wmichiels
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2014, 21:26

Re: ineens stotteren/trillen vandaag

Bericht door wmichiels » 02 jul 2015, 14:05

Ik heb net de garage aan de telefoon gehad, de bougies waren versleten en 1 bobine kapot. Die worden ook gelijk allemaal vervangen aangezien dat niet heel duur is. Probleem zou dan opgelost moeten zijn.

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: ineens stotteren/trillen vandaag

Bericht door Vintiem » 02 jul 2015, 15:59

Hoop het voor je, gebeurt wel vaker helaas dat de bobines het begeven

wmichiels
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2014, 21:26

Re: ineens stotteren/trillen vandaag

Bericht door wmichiels » 28 jul 2015, 02:49

Sorry voor de late reactie, maar dat was het probleem inderdaad. Doordat de bougies versleten waren ging die bobine waarschijnlijk kapot. De rest zou waarschijnlijk snel volgen ook na het vervangen van die ene bobine. Advies van de garage was dan ook meteen allemaal vervangen nu het toch open ligt. Qua uren maakte dat niks uit, alleen in onderdelen uiteraard. Aangezien de bobines per stuk niet heel duur zijn en wij binnen 10 dagen met de auto naar Italië op vakantie gaan neem ik liever het zekere voor het onzekere. Tevens meteen 2 nieuwe bandjes voor erop (michelin pilot sport 2 runflat) en een beurt erbij. En meteen APK gekeurd zonder aandachtspunten. Was weer een dure operatie maar wel nodig. Volgens mij heeft deze auto mij toch wel meer dan 100 euro in de maand gekost sinds ik hem heb aan onderhoud en reparaties.

Echter is het een auto waar ik met heel veel plezier in kan rijden! En ik heb hem nu 2 jaar. Als ik nu kijk wat ze voor eenzelfde handgeschakelde 525i met +- zelfde km stand en bouwjaar vragen met ong. dezelfde opties is hij nog niks in waarde gedaald. Prijzen variëren van 12k tot 20k en ze staan nooit heel lang tekoop.

BMW is duur, en helaas minder betrouwbaar dan mijn mazda 323f 1.8GT van iets meer dan 20 jaar oud (op roest na, daar heeft de mazda sinds 2 jaar wat last van, al is alles goed door de garage gemaakt om er minstens 10 jaar tegenaan te kunnen op die plekken) Die eerste auto blijft er gewoon bij ivm emotionele waarde en het werk dat daarin zit. Zou die zelfs eerder vertrouwen op en neer naar Italië dan de BMW. Maarja, de bimmer rijdt zoveel lekkerder, die kan ik ook absoluut niet missen!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”