Airco stinkt in het begin
Airco stinkt in het begin
Heren bimmers,
Vorige maand heb ik bij de dealer de airco laten reinigen en opnieuw afvullen,maar met de warme dagen ruikt de airco de eerste 10 seconden nog steeds muf.
Beide interieurfilters kunnen nog 14.000km mee en visueel zijn ze ook nog schoon,ook zit er geen luchtje aan.
Wat kan nog meer de oorzaak zijn?
Vorige maand heb ik bij de dealer de airco laten reinigen en opnieuw afvullen,maar met de warme dagen ruikt de airco de eerste 10 seconden nog steeds muf.
Beide interieurfilters kunnen nog 14.000km mee en visueel zijn ze ook nog schoon,ook zit er geen luchtje aan.
Wat kan nog meer de oorzaak zijn?
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Re: Airco stinkt in het begin
ik denk dat je verdamper niet meer schoon is en hierdoor gaat het stinken.
zie de volgende link
http://www.deautoaircospecialist.nl/ond ... r-reinigen
gr
kotje
zie de volgende link
http://www.deautoaircospecialist.nl/ond ... r-reinigen
gr
kotje
Re: Airco stinkt in het begin
Thanks voor het antwoord
Wel een hoop leesvoer
Kortom,weet jij of iemand waar die verdamper bij de E60 zit en of die makkelijk te bereiken/demonteren is?
Ik kan zelf wel het een en ander,heb alleen niet echt kennis van autotechniek dus alle info is welkom
Wel een hoop leesvoer
Kortom,weet jij of iemand waar die verdamper bij de E60 zit en of die makkelijk te bereiken/demonteren is?
Ik kan zelf wel het een en ander,heb alleen niet echt kennis van autotechniek dus alle info is welkom
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Re: Airco stinkt in het begin
dennie,
je moet je airco laten reinigen bij een bedrijf die dit ultrasoon kan doen.
hierdoor worden alle bacterien gedood, deze zorgen nl voor de stank.
dit gebeurd door een soort ultrasone verneveling.
meestal kun je dit laten doen bij een airco specialist.
kost afhankelijk van waar je dit laat doen tussen de 25 en 65 euro.
je moet je airco laten reinigen bij een bedrijf die dit ultrasoon kan doen.
hierdoor worden alle bacterien gedood, deze zorgen nl voor de stank.
dit gebeurd door een soort ultrasone verneveling.
meestal kun je dit laten doen bij een airco specialist.
kost afhankelijk van waar je dit laat doen tussen de 25 en 65 euro.
Re: Airco stinkt in het begin
Valt nog best mee dan qua kosten.
Nu heeft de bmw dealer hem 'gereinigd' en opnieuw afgevuld á €150,- en het is niks verbeterd,wél maakt is de aircopomp is stiller (het bekende gezoem) en lijkt ie ook wat kouder te blazen dus voor niks geweest is het ook weer niet.
Thanx voor de info
Nu heeft de bmw dealer hem 'gereinigd' en opnieuw afgevuld á €150,- en het is niks verbeterd,wél maakt is de aircopomp is stiller (het bekende gezoem) en lijkt ie ook wat kouder te blazen dus voor niks geweest is het ook weer niet.
Thanx voor de info
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Re: Airco stinkt in het begin
Wat ik probeer te doen is om na een airco-rit, een paar honderd meter voor de bestemming, de airco al uit te zetten. Het is dan nog voldoende koel. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar het werkt wel. Probeer het eens.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM
Re: Airco stinkt in het begin
het is aanbevolen om de airco uit te zetten voor dat men de auto parkeert. hierdoor zal de verdamper wat gaan drogen.
zo reiniging van bmw dealer stelt niks voor man. die maken eigenlijk niet eens schoon.
als je airco echt stinkt dan is het zo een behandeling niet voldoende. je moet zeker paar keertjes doen.
gr
kotje
zo reiniging van bmw dealer stelt niks voor man. die maken eigenlijk niet eens schoon.
als je airco echt stinkt dan is het zo een behandeling niet voldoende. je moet zeker paar keertjes doen.
gr
kotje
Re: Airco stinkt in het begin
Ik heb ook iets gelezen over een ozonbehandeling.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: Airco stinkt in het begin
Volgens mij stinkt mijn airco ook in het begin en denk dat bij mij de verdamper ook erg vuil is.
Eens een bedrijfje zoeken in de buurt van Eindhoven...
Eens een bedrijfje zoeken in de buurt van Eindhoven...
Re: Airco stinkt in het begin
Airco uitzetten voordat ik eindbestemming bereik is gedoe wat niet nodig is,heb ik nooit gedaan en de auto vóór de 328ci heb ik 8jaar gehad zonder stinkairco
Zal wel eens een aircospecialist contacteren voor een échte reiniging zodat ik weer jaren kan
Zal wel eens een aircospecialist contacteren voor een échte reiniging zodat ik weer jaren kan
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Re: Airco stinkt in het begin
wellicht een interessant stukje om te lezen
het is niet alleen de stank, het zijn ook bacterien die je inademt.
Airco verdamper reinigen, een techniek apart
Het reinigen van aircosystemen krijgt vaak te weinig aandacht in het autobedrijf.
Een airco kan een bron zijn voor bacteriën, schimmels, nicotine, pollen en andere micro-organismen.
De omgeving is vochtig, vooral in de zomer warm, en in het kachelhuis is het ook nog donker. Ideale omstandigheden voor bepaalde micro-organismen.
Als deze organismen binnen het airco en het verwarming systeem actief zijn zal de lucht die uit de roosters komt kunnen gaan stinken en is het noodzakelijk om de verdamper, kachelradiateur en de luchtleidingen met een bacterie dodende stof te behandelen.
Vieze verdamper
Vervuilde verdamper
Interieurfilter
De lucht die u inademt kan door zo'n vervuilde verdamper komen. Een vochtige vervuilde verdamper, prima broedplek voor bacterien. Hier horen geen bloemen te groeien
Vooral de airco verdamper is een plek waar micro-organismen het naar hun zin hebben. Het vuil dat op de vochtige verdamper aanslaat is een goede voedingsbodem.
Een fiks aantal micro-organismen veroorzaakt zelfs infecties.
In het gunstige geval krijgt men wat branderige ogen of wordt men gemakkelijker verkouden als men in de zomer de airco met de vervuilde lucht gebruikt.
Tevens zullen mensen die gevoelig zijn voor bepaalde stoffen bij een sterk verontreinigd systeem problemen (allergische) reacties kunnen krijgen in de luchtwegen.
Autofabrikanten doen veel om de aangroei van micro-organismen te verminderen door aanpassing van de vorm van de verdamper.
Een verdamper die zo geconstrueerd is dat het condenswater slecht wordt afgevoerd is een goede voedingsbodem voor de bacteriën.
Een goed werkende condenswaterafvoer is dan ook belangrijk om veel van de irritaties en geurtjes weg te nemen.
Kijk dan ook gerust eens onder de auto als u met lopende motor en ingeschakelde airco even moet wachten. Als er al snel een plasje water onder de auto komt, geeft dit in elk geval het geruste gevoel dat het vocht goed wordt afgevoerd.
Door aan het eind van een (langere) rit de airco zo'n 10 minuten voor u thuis bent alvast uit te schakelen en de aanjager op hoge snelheid te laten draaien zorgt u voor een drogere verdamper en dus voor minder aanwas van micro-organismen.
Gezien het feit dat er altijd vocht en vuil op een verdamper aanwezig is, komt iedere verdamper met regelmaat in aanmerking om te reinigen en/of te desinfecteren.
Met het reinigen van de verdamper wordt niet alleen bedoeld het vuil uit de verdamper weg te nemen. Soms kan zelfs het uitbouwen van de verdamper noodzakelijk zijn.
Met het reinigen van de verdamper bedoelen we niet meer of minder dan dat we de voedingsbodem waarop de micro-organismen kunnen leven, wordt weggenomen zodat ze niet meer levensvatbaar zijn.
De behandeling geeft een reinigende werking op de luchtkwaliteit die uit de verdamper komt. Vaak noemt men een dergelijke behandeling desinfecteren, maar het uiteindelijke doel is hetzelfde, namelijk het wegnemen van de voedingsbodem voor de schimmels en dergelijke.
Verschillende manieren van desinfecteren.
De samenstelling van diverse reinigingsmiddelen kan verschillen. Het percentage algen, of ander bacteriën dodend middel is bepalend in welke groep het product wordt ingedeeld.
De wetgever bepaalt of reinigingsmiddelen al dan niet worden toegelaten.
Aangezien Nederland ten opzichte van veel andere landen in europa al een bestaande en vooral strenge wetgeving heeft,
kan het zo maar zijn dat een heel efficient product in Belgie of Duitsland wel te krijgen is, maar dat dit produkt in Nederland niet gebruikt mag worden.
Het zal zeker nog een aantal jaren duren voordat deze verschillen zijn opgeheven.
Om een verontreinigde verdamper goed te behandelen is een oplossing van chloor, bacteriën dodende en andere desinfecteermiddelen noodzakelijk.
Iedere leverancier van deze reinigingsmiddelen heeft zijn eigen samenstelling van voorgaande producten toegepast.
De reinigingsmiddelen worden meestal aan een op olie of waterbasis gemaakte vloeistof toegevoegd. De vloeistof zorgt alleen voor transport van de
reinigingsmiddelen tijdens de behandeling van de verdamper.
Op welke wijze de vloeistof op de verdamper aangebracht wordt, is dan ook verschillend. De een kiest voor een spuitbus met een slangvernevelaar,
de andere kiest voor een spuitbus gevuld met schuim, terwijl de derde kiest voor een speciale ultrasone reiniging.
Uiteindelijk heeft iedere methode van behandelen maar één doel: het reinigingsmiddel op de verdamper zien te krijgen.
Als het reinigingsmiddel op de gehele verdamper aanwezig is, zal de voedingsbodem voor de micro-organismen kunnen worden weggenomen.
Pas als micro-organismen niet meer actief zijn, zullen onaangename geuren verdwijnen.
Behandelmethoden:
Reinigingsmiddelen met schuim
Vaak wordt dit middel via de condenswaterafvoerleiding ingespoten.
Een handige doe-het-zelver is goed in staat deze schoonmaakmethode toe te passen.
Het verdient voorkeur om eerst de verdamper goed te drogen. Dit kan door de verdamper met perslucht droog te blazen via de condenswaterafvoer.
Nu het slangetje dat aan de spuitbus zit in de aansluiting van de condenswaterafvoer steken en de verdamper flink met schuim bewerken.
Wees niet te zuinig met dit schuim. Het gedeelte waar de slang uitkomt, zal zich geheel vullen met schuim.
Sommige automerken hebben de condenswaterafvoer achter de verdamper geplaatst. Hierdoor zal, bij een dergelijke behandeling, het effect niet optimaal zijn.
Dit omdat bij dergelijke installaties niet de voorzijde van de verdamper, waar de grootste voedingsbodem van de micro-organismen zit, maar de achterzijde van de verdamper wordt behandeld.
Iemand met kennis van zaken kan dan nog een gaatje maken in het verdamperhuis aan de voorzijde. Van hieruit wordt dan de voorkant van de verdamper behandeld. Naderhand met linnenplakband het gaatje afdichten en klaar is Kees. Door ook nog de luchtgeleiders voorzichtig in te spuiten wordt een behoorlijk resultaat behaald.
Wel even de luchtinlaat buiten onder de voorruit of onder de motorkap reinigen en een nieuw interieurfilter monteren.
Spuitbus met vernevelaar
Een andere methode waar al meer technische kennis aan te pas komt, is de spuitbus met speciale vernevelaar.
Bij het toepassen van een dergelijke methode moet voor de behandeling de verdamper zeker goed worden gedroogd.
Het interieurfilter moet worden verwijderd. De reinigingsmiddelen die opgelost zijn in de op olie gebaseerde vloeistof kunnen niet door het interieurfilter heen.
De aanjager ventilator wordt dan op stand 2 gezet. De speciale vernevelkop dient vlak voor de ventilatormotor gehouden te worden als de spuitbus wordt bediend.
De druppels zullen dan door de luchtstroming worden meegenomen, waardoor deze druppels de verdamper bereiken.
Het nadeel van dergelijke middelen is dat de olie de koolborstels van de elektromotor behoorlijk vettig kunnen maken.
Ultrasone reinigen
De laatste jaren wordt steeds meer duidelijk dat het "ultrasoon" reinigen de voorkeur geniet.
Het is het meest effectieve middel, maar wordt hoofdzakelijk door de airco-specialist uitgevoerd omdat veel autobedrijven niet in het bezit zijn van zo'n vernevelmachine.
Het ‘schone’ interieurfilter zal eventueel gewoon kunnen blijven zitten tijdens het vernevelen. Tevens hoeft de verdamper bij een dergelijke behandeling ook niet te worden gedroogd.
Als we het apparaat aanzetten zal de nevel door de luchtstroom het kachelhuis worden ingetrokken. De nevel is zo klein dat deze door het gehele kachelhuis wordt meegenomen. Op deze wijze wordt het kachelhuis van reinigingsmiddel voorzien. Doordat de kachelklep ook enigszins open staat zal het gehele kachelsysteem, dus ook de kachelradiateur en verdamper, worden behandeld.
De behandeltijd wordt bepaald door de temperatuur van het interieur. Bij een te lage temperatuur zal de behandeling niet goed aanslaan.
De juiste temperatuur om het gehele systeem te reinigen is 22 graden Celsius. Bij deze temperatuur duurt een dergelijke behandeling al gauw zo´n half uur.
Als de behandeling goed is uitgevoerd, en aan alle voorwaarden zijn voldaan, blijft het kachelsysteem ongeveer één jaar bacterie-vrij.
Reinigen met speciale reinigingsvloeistof
Extreme vervuiling vraagt om extreme behandeling.
In sommige gevallen is het "normaal" reinigen niet toereikend. Zo nodig gebruiken wij een "paardemiddel".
Als er sprake is van extreme vervuiling of stank hebben wij een extreem reinigingsmiddel en dito methode.
Voor de behandeling zorgen wij, door middel van gaten boren in het verdamperhuis of zo mogelijk het demonteren van delen van het verdamperhuis dat de verdamper goed gecontroleerd kan worden. Zo nodig gebruiken wij een endoscoop.
Waar vooral naar gekeken wordt is de aanwezigheid van kadavertjes van een muis, vogel of een handvol insecten. Voor deze diertjes is een halswarme, natte, donkere verdamper een geliefd plekje. Er komen gaat nog wel, maar wegkomen is er dan vaak niet meer bij.
Als er verder geen onvolkomenheden zijn, spuiten wij een agressief reiniginsmiddel met een speciale spuit en vernevelaar in en rondom de verdamper. Dit herhalen wij met tussenpozen een keer of drie.
Hierna behandelen wij nogmaals met een minder agressief materiaal en als laatste drogen wij verdamper en huis met perslucht.
Eventueel behandelen wij nog een keer met ultrasoon.
Let op: deze behandeling is een "paardemiddel" en wordt alleen als laatste redmiddel gebruikt.
Helemaal voorkomen dat de verdamper vervuild kunt u als eigenaar van de auto niet. Toch kan een beetje aandacht veel ergernis voorkomen:
Zorg ervoor dat na een langere rit enkele kilometers voor thuiskomst de airco wordt uitgezet of dat bij een automatische airco de temperatuur een stukje hoger gezet wordt.
Tevens even de aanjager minimaal op stand 2 zetten. Hierdoor droogt de verdamper en krijgen bacteriën minder kans;
Staat de auto vaak onder bomen, zorg er dan voor dat met regelmaat de luchtinlaat (onder de voorruit) wordt schoongemaakt. Bladeren, takjes en wellicht klein levend of dood ongedierte krijgen dan geen kans zich te nestelen in het interieurfilter, laat staan dat ze bij de verdamper komen;
Is het, vooral in voor- of najaar in de auto behoorlijk vochtig, laat dan het interieur eens uitluchten. Leg natte vloermatten te drogen en als de auto onder een afdak kan staan, laat hem dan met de ramen open eens uitwaaien. Laat ook geen natte kleding in de auto achter;
Het regelmatig van binnen reinigen van natte ruiten zorgt dat veel vocht geen kans krijgt in de auto;
Is de auto extreem vochtig, zet dan eens een dag een "vochtvreter" in de auto. U zult verwonderd zijn van het resultaat;
Een gezond en fris kachelsysteem begint natuurlijk altijd met het op tijd vervangen van het interieurfilter. Het is bijna onbegrijpelijk, maar in de praktijk merk je dat het vaak voorkomt dat het interieurfilter tijdens een onderhoudsbeurt niet wordt vervangen. Valse zuinigheid dus.
Als het interieurfilter, afhankelijk van merk auto, gemakkelijk te verwijderen is, haal hem er dan tussendoor een keertje uit om te reinigen.
het is niet alleen de stank, het zijn ook bacterien die je inademt.
Airco verdamper reinigen, een techniek apart
Het reinigen van aircosystemen krijgt vaak te weinig aandacht in het autobedrijf.
Een airco kan een bron zijn voor bacteriën, schimmels, nicotine, pollen en andere micro-organismen.
De omgeving is vochtig, vooral in de zomer warm, en in het kachelhuis is het ook nog donker. Ideale omstandigheden voor bepaalde micro-organismen.
Als deze organismen binnen het airco en het verwarming systeem actief zijn zal de lucht die uit de roosters komt kunnen gaan stinken en is het noodzakelijk om de verdamper, kachelradiateur en de luchtleidingen met een bacterie dodende stof te behandelen.
Vieze verdamper
Vervuilde verdamper
Interieurfilter
De lucht die u inademt kan door zo'n vervuilde verdamper komen. Een vochtige vervuilde verdamper, prima broedplek voor bacterien. Hier horen geen bloemen te groeien
Vooral de airco verdamper is een plek waar micro-organismen het naar hun zin hebben. Het vuil dat op de vochtige verdamper aanslaat is een goede voedingsbodem.
Een fiks aantal micro-organismen veroorzaakt zelfs infecties.
In het gunstige geval krijgt men wat branderige ogen of wordt men gemakkelijker verkouden als men in de zomer de airco met de vervuilde lucht gebruikt.
Tevens zullen mensen die gevoelig zijn voor bepaalde stoffen bij een sterk verontreinigd systeem problemen (allergische) reacties kunnen krijgen in de luchtwegen.
Autofabrikanten doen veel om de aangroei van micro-organismen te verminderen door aanpassing van de vorm van de verdamper.
Een verdamper die zo geconstrueerd is dat het condenswater slecht wordt afgevoerd is een goede voedingsbodem voor de bacteriën.
Een goed werkende condenswaterafvoer is dan ook belangrijk om veel van de irritaties en geurtjes weg te nemen.
Kijk dan ook gerust eens onder de auto als u met lopende motor en ingeschakelde airco even moet wachten. Als er al snel een plasje water onder de auto komt, geeft dit in elk geval het geruste gevoel dat het vocht goed wordt afgevoerd.
Door aan het eind van een (langere) rit de airco zo'n 10 minuten voor u thuis bent alvast uit te schakelen en de aanjager op hoge snelheid te laten draaien zorgt u voor een drogere verdamper en dus voor minder aanwas van micro-organismen.
Gezien het feit dat er altijd vocht en vuil op een verdamper aanwezig is, komt iedere verdamper met regelmaat in aanmerking om te reinigen en/of te desinfecteren.
Met het reinigen van de verdamper wordt niet alleen bedoeld het vuil uit de verdamper weg te nemen. Soms kan zelfs het uitbouwen van de verdamper noodzakelijk zijn.
Met het reinigen van de verdamper bedoelen we niet meer of minder dan dat we de voedingsbodem waarop de micro-organismen kunnen leven, wordt weggenomen zodat ze niet meer levensvatbaar zijn.
De behandeling geeft een reinigende werking op de luchtkwaliteit die uit de verdamper komt. Vaak noemt men een dergelijke behandeling desinfecteren, maar het uiteindelijke doel is hetzelfde, namelijk het wegnemen van de voedingsbodem voor de schimmels en dergelijke.
Verschillende manieren van desinfecteren.
De samenstelling van diverse reinigingsmiddelen kan verschillen. Het percentage algen, of ander bacteriën dodend middel is bepalend in welke groep het product wordt ingedeeld.
De wetgever bepaalt of reinigingsmiddelen al dan niet worden toegelaten.
Aangezien Nederland ten opzichte van veel andere landen in europa al een bestaande en vooral strenge wetgeving heeft,
kan het zo maar zijn dat een heel efficient product in Belgie of Duitsland wel te krijgen is, maar dat dit produkt in Nederland niet gebruikt mag worden.
Het zal zeker nog een aantal jaren duren voordat deze verschillen zijn opgeheven.
Om een verontreinigde verdamper goed te behandelen is een oplossing van chloor, bacteriën dodende en andere desinfecteermiddelen noodzakelijk.
Iedere leverancier van deze reinigingsmiddelen heeft zijn eigen samenstelling van voorgaande producten toegepast.
De reinigingsmiddelen worden meestal aan een op olie of waterbasis gemaakte vloeistof toegevoegd. De vloeistof zorgt alleen voor transport van de
reinigingsmiddelen tijdens de behandeling van de verdamper.
Op welke wijze de vloeistof op de verdamper aangebracht wordt, is dan ook verschillend. De een kiest voor een spuitbus met een slangvernevelaar,
de andere kiest voor een spuitbus gevuld met schuim, terwijl de derde kiest voor een speciale ultrasone reiniging.
Uiteindelijk heeft iedere methode van behandelen maar één doel: het reinigingsmiddel op de verdamper zien te krijgen.
Als het reinigingsmiddel op de gehele verdamper aanwezig is, zal de voedingsbodem voor de micro-organismen kunnen worden weggenomen.
Pas als micro-organismen niet meer actief zijn, zullen onaangename geuren verdwijnen.
Behandelmethoden:
Reinigingsmiddelen met schuim
Vaak wordt dit middel via de condenswaterafvoerleiding ingespoten.
Een handige doe-het-zelver is goed in staat deze schoonmaakmethode toe te passen.
Het verdient voorkeur om eerst de verdamper goed te drogen. Dit kan door de verdamper met perslucht droog te blazen via de condenswaterafvoer.
Nu het slangetje dat aan de spuitbus zit in de aansluiting van de condenswaterafvoer steken en de verdamper flink met schuim bewerken.
Wees niet te zuinig met dit schuim. Het gedeelte waar de slang uitkomt, zal zich geheel vullen met schuim.
Sommige automerken hebben de condenswaterafvoer achter de verdamper geplaatst. Hierdoor zal, bij een dergelijke behandeling, het effect niet optimaal zijn.
Dit omdat bij dergelijke installaties niet de voorzijde van de verdamper, waar de grootste voedingsbodem van de micro-organismen zit, maar de achterzijde van de verdamper wordt behandeld.
Iemand met kennis van zaken kan dan nog een gaatje maken in het verdamperhuis aan de voorzijde. Van hieruit wordt dan de voorkant van de verdamper behandeld. Naderhand met linnenplakband het gaatje afdichten en klaar is Kees. Door ook nog de luchtgeleiders voorzichtig in te spuiten wordt een behoorlijk resultaat behaald.
Wel even de luchtinlaat buiten onder de voorruit of onder de motorkap reinigen en een nieuw interieurfilter monteren.
Spuitbus met vernevelaar
Een andere methode waar al meer technische kennis aan te pas komt, is de spuitbus met speciale vernevelaar.
Bij het toepassen van een dergelijke methode moet voor de behandeling de verdamper zeker goed worden gedroogd.
Het interieurfilter moet worden verwijderd. De reinigingsmiddelen die opgelost zijn in de op olie gebaseerde vloeistof kunnen niet door het interieurfilter heen.
De aanjager ventilator wordt dan op stand 2 gezet. De speciale vernevelkop dient vlak voor de ventilatormotor gehouden te worden als de spuitbus wordt bediend.
De druppels zullen dan door de luchtstroming worden meegenomen, waardoor deze druppels de verdamper bereiken.
Het nadeel van dergelijke middelen is dat de olie de koolborstels van de elektromotor behoorlijk vettig kunnen maken.
Ultrasone reinigen
De laatste jaren wordt steeds meer duidelijk dat het "ultrasoon" reinigen de voorkeur geniet.
Het is het meest effectieve middel, maar wordt hoofdzakelijk door de airco-specialist uitgevoerd omdat veel autobedrijven niet in het bezit zijn van zo'n vernevelmachine.
Het ‘schone’ interieurfilter zal eventueel gewoon kunnen blijven zitten tijdens het vernevelen. Tevens hoeft de verdamper bij een dergelijke behandeling ook niet te worden gedroogd.
Als we het apparaat aanzetten zal de nevel door de luchtstroom het kachelhuis worden ingetrokken. De nevel is zo klein dat deze door het gehele kachelhuis wordt meegenomen. Op deze wijze wordt het kachelhuis van reinigingsmiddel voorzien. Doordat de kachelklep ook enigszins open staat zal het gehele kachelsysteem, dus ook de kachelradiateur en verdamper, worden behandeld.
De behandeltijd wordt bepaald door de temperatuur van het interieur. Bij een te lage temperatuur zal de behandeling niet goed aanslaan.
De juiste temperatuur om het gehele systeem te reinigen is 22 graden Celsius. Bij deze temperatuur duurt een dergelijke behandeling al gauw zo´n half uur.
Als de behandeling goed is uitgevoerd, en aan alle voorwaarden zijn voldaan, blijft het kachelsysteem ongeveer één jaar bacterie-vrij.
Reinigen met speciale reinigingsvloeistof
Extreme vervuiling vraagt om extreme behandeling.
In sommige gevallen is het "normaal" reinigen niet toereikend. Zo nodig gebruiken wij een "paardemiddel".
Als er sprake is van extreme vervuiling of stank hebben wij een extreem reinigingsmiddel en dito methode.
Voor de behandeling zorgen wij, door middel van gaten boren in het verdamperhuis of zo mogelijk het demonteren van delen van het verdamperhuis dat de verdamper goed gecontroleerd kan worden. Zo nodig gebruiken wij een endoscoop.
Waar vooral naar gekeken wordt is de aanwezigheid van kadavertjes van een muis, vogel of een handvol insecten. Voor deze diertjes is een halswarme, natte, donkere verdamper een geliefd plekje. Er komen gaat nog wel, maar wegkomen is er dan vaak niet meer bij.
Als er verder geen onvolkomenheden zijn, spuiten wij een agressief reiniginsmiddel met een speciale spuit en vernevelaar in en rondom de verdamper. Dit herhalen wij met tussenpozen een keer of drie.
Hierna behandelen wij nogmaals met een minder agressief materiaal en als laatste drogen wij verdamper en huis met perslucht.
Eventueel behandelen wij nog een keer met ultrasoon.
Let op: deze behandeling is een "paardemiddel" en wordt alleen als laatste redmiddel gebruikt.
Helemaal voorkomen dat de verdamper vervuild kunt u als eigenaar van de auto niet. Toch kan een beetje aandacht veel ergernis voorkomen:
Tevens even de aanjager minimaal op stand 2 zetten. Hierdoor droogt de verdamper en krijgen bacteriën minder kans;
-
streamline
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Airco stinkt in het begin
HG verkoopt ook spuitbussen die je in de auto zet.
Die zet je op de vloer, met de airco op recirculeren en blower op max, en dan zet je die bus open en laat je de auto een 45 minuten lopen. Wij hadden een Peugeot 206 die we op deze manier stankvrij hebben gekregen.
Ikzelf zet de airco altijd 5 min van te voren uit, en heb nog nooit last gehad van stank.
Die zet je op de vloer, met de airco op recirculeren en blower op max, en dan zet je die bus open en laat je de auto een 45 minuten lopen. Wij hadden een Peugeot 206 die we op deze manier stankvrij hebben gekregen.
Ikzelf zet de airco altijd 5 min van te voren uit, en heb nog nooit last gehad van stank.
Re: Airco stinkt in het begin
Wow, supertip. Mocht het oooit gaan stinken, dan ga ik eens zo'n bus proberen op te sporen. Bedankt.streamline schreef:HG verkoopt ook spuitbussen die je in de auto zet.
Die zet je op de vloer, met de airco op recirculeren en blower op max, en dan zet je die bus open en laat je de auto een 45 minuten lopen. Wij hadden een Peugeot 206 die we op deze manier stankvrij hebben gekregen.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM
Re: Airco stinkt in het begin
Kan iemand mij zeggen of de verdamper bij de E60 makkelijk te verwijderen is en eventueel een how to?
Ik krijg zoiets zelf wel voor elkaar maar heb geen autotechnische achtergrond,de zoekfunctie en google geeft mij niet het gewenste resultaat.
Bij de gevonden auto's is het schijnbaar niet gigantisch moeilijk dus wie helpt mij een beetje op weg?
Ik krijg zoiets zelf wel voor elkaar maar heb geen autotechnische achtergrond,de zoekfunctie en google geeft mij niet het gewenste resultaat.
Bij de gevonden auto's is het schijnbaar niet gigantisch moeilijk dus wie helpt mij een beetje op weg?
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
-
streamline
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Airco stinkt in het begin
Dashboard uitbouwen, maar dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling
