Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Dennis BMW 530D E60

Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door Dennis BMW 530D E60 » 30 jun 2015, 08:49

Hi,

Afgelopen weekend dacht ik maar eens de topsnelheid te testen :driving: helaas viel deze vies tegen (220 waar 245 mogelijk zou moeten zijn).. echter merkte ik al gauw dat ik vermogen verloor en ja hoor enkele minuten later een flinke rookwalm achter en totaal geen vermogen meer in de kickdown.. en olie zo goed als leeg (vandaar de walm..)

Na even stilgestaan te hebben erachter gekomen dat de turbo een tikkend geluid maakte en deze dan ook later dit weekend vervangen (revisie model gekocht, inlevering oude turbo).. gister alles weer in elkaar geschroefd nieuwe motor olie en olie filter erin en na 20 min stationair gedraaid te hebben rijden maaar.. (nog even gekeken voor lekkages e.d. maar niets te zien)..

Helaas was het na 10 minuten van een rookgordijn achterlaten (door al de olie welke nog in het uitlaatsysteem zat/zit) en daarna 5 minuten stoomboot vrij gereden te hebben al snel weer hetzelfde verhaal (totaal geen vermogen met name boven de 2500 toeren).. turbo tikt echter NIET meer maar het vermogen is zo nu en dan volledig weg (kickdown intrappen lijkt het een VW Blue/Slowmotion).. olie en koelvloeistof zat (en zit) er nog steeds voldoende in.. iemand een idee? moet ik iets resetten of iets dergelijks? Het betreft een vacuum turbo..

Of kan het iets te maken hebben dat de auto teveel uitstoot meet/ minder diesel gaat geven dat er ergens een noodloop in komt?

Verder lees ik veel mensen over turbo/olie druk, ik heb geprobeert om via het verborgen menu wat extra aan te zetten maar dit bleek al snel een grote onbegrijpbare missie dus ben er maar vanaf gebleven om iig niets te schaden.. iemand een idee? Hetzelfde met de olie temperatuur want die meter bij de toerenteller is natuurlijk waardeloos..

Dankje! :gekdoen: :amen:

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door Bart70 » 30 jun 2015, 09:56

Ik zou hem eerst eens laten uitlezen….

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door lekkerwijf1 » 30 jun 2015, 10:21

Uitlezen

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door tom_il » 30 jun 2015, 11:10

Zit je katalysator/roetfilter (indien aanwezig) niet vol met al die olie ?
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
W_B
Berichten: 473
Lid geworden op: 18 apr 2011, 13:15

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door W_B » 30 jun 2015, 11:24

Mijn broer heeft dit zelfde probleem gehad bij het merk met de ster op de motorkap. De luchtmassameter was toen de boosdoener
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

Dennis BMW 530D E60

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door Dennis BMW 530D E60 » 30 jun 2015, 11:46

thanks voor de reacties, heb geen roetfilter (af fabriek) heb het model met de demper pijpjes naar beneden, echter kwam er een heleboel onverbrande olie en olie walm uit de eerste KM wat de olie in het uitlaat systeem was gekomen nadat de turbo t begaf..

Dennis BMW 530D E60

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door Dennis BMW 530D E60 » 08 jul 2015, 14:31

Hi allemaal,

Ik heb hem uit laten lezen maar naast een hoop optie gerelateerde stortingen (allemaal laten verwijderen) niets te vinden.. wat me opvalt is dat hij doortrekt maar op een gegeven moment kan hij de snelheid niet vasthouden en zie ik de verbruiksmeter (pijltje bij de KM teller) ook terug lopen richting de 0.. waardoor het lijkt dat hij geen diesel meer krijgt of kan verbruiken?! Iemand hier ervaringen mee?

Gebruikersavatar
gk5
Berichten: 516
Lid geworden op: 09 jun 2012, 22:18
Locatie: Schaijk Noord Brabant

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door gk5 » 08 jul 2015, 15:29

LLM goed controleren.Stekker los halen en proefrit doen.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door Degids » 08 jul 2015, 16:46

Misschien dat je brandstofpomp niet meer voldoende brandstof kan leveren?

Dennis BMW 530D E60

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door Dennis BMW 530D E60 » 10 jul 2015, 13:22

Het probleem lijkt meer en meer op te lossen (nu nog nauwlijks problemen).. ben nog even naar de garage geweest en daar zeiden ze dat het komt door alle onverbrande olie welke in de uitlaat terecht gekomen is en de weerstand en uitstoot welke dit creeert, een keer een lange rit zou goed zijn om dit op te lossen.. ga dinsdag a.s. naar Parijs met de auto om vanuit daar richting Munchen door te rijden.. klinkt als een goede mogelijkheid om een wat KM te maken..

Gebruikersavatar
Vaporized
Berichten: 277
Lid geworden op: 16 jan 2013, 11:15
Locatie: Oldenzaal

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door Vaporized » 16 jul 2015, 11:23

En is de reis naar Parijs en Munchen gelukt ? of moest je onderweg een spaarvarken kapot slaan voor weer een nieuwe turbo ?
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver

Gebruikersavatar
d123456
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 mei 2013, 16:21
Locatie: Almere

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door d123456 » 17 jul 2015, 15:32

Ik ben ook zeer benieuwd hoe dit afloopt
Laatst gewijzigd door Bart70 op 25 aug 2015, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM

Dennis BMW 530D E60

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door Dennis BMW 530D E60 » 30 jul 2015, 09:56

Hi Hi,

Jazeker ben terug gekomen ruim 2500 KM verder geen stukken gehad.. Probleem lijkt ook (zo goed als) voorbij, heb even een keer flink boven de 200 door kunnen rijden en dit was geen probleem, turbo lijkt dus goed te werken, ook heb ik geen last meer van onderverbrande olie uit de uitlaat, echter wat me opvalt (mischien niet eerder op gelet) is dat de verbruiksmeter (pijltje) een beetje heen en weer schommelt tijdens het rijden op de cruisecontrol, en het lijkt erop dat dit niet te maken heeft met hoogte verschil in de weg (heb het langere tijd gechecked).. heeft iemand dit ooit gehad?
Ook heb ik nog wel incidenteel last gehad dat hij even niet 100% vermogen lijkt te krijgen.. voor mijn gevoel niet iets wat bij de turbo lijkt te liggen maar meer alsof hij in zijn noodloop gaat/ te weinig diesel krijgt?

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door Bart70 » 25 aug 2015, 18:57

Is normaal, die verbruiksmeter, zodra hij meer moet werken, omhoog dus, gaat het verbruik ook omhoog, al lijkt me dit bij een diesel veel minder relevant en minder snel van toepassing dan bij een benzine. De weg kan vlak lijken maar loopt vrijwel altijd weer iets omhoog en weer iets omlaag.

Dennis BMW 530D E60

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Bericht door Dennis BMW 530D E60 » 26 aug 2015, 15:00

Ik vermoed het ook ben inmiddels 6.000 KM verder en nog steeds geen problemen.. 1 tip voor iedereen koop geen turbo bij de dealer maar zoek een goede gereviseerde scheelt (abnormaal) veel geld!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”