aansluiten kabelboom trekhaak
-
henk1968
aansluiten kabelboom trekhaak
hallo,
heeft iemand van jullie een duidelijke omschrijving voor het aansluiten van de kabelboom(trekhaak).. van mijn bmw 523i
ik heb een beschrijving van thule,maar kom hier wat onduidelijkheden tegen zoals het aansluiten van de
skotsblokjes(zijn er volgens de handleiding vier).
bijvoorbaat dank:
henk.
heeft iemand van jullie een duidelijke omschrijving voor het aansluiten van de kabelboom(trekhaak).. van mijn bmw 523i
ik heb een beschrijving van thule,maar kom hier wat onduidelijkheden tegen zoals het aansluiten van de
skotsblokjes(zijn er volgens de handleiding vier).
bijvoorbaat dank:
henk.
Re: aansluiten kabelboom trekhaak
Hallo beste Henk,
Nooit gebruiken, die Scots verbindingsblokjes!
Dat kan na verloop van tijd zoveel narigheid geven, en vooral als u Check Control in uw BMW heeft zitten, Check Control geeft alle waarschuwingen weer die, die te maken heeft met de verlichting van uw BMW.
Wat ik echter wel aanraadt, gebruik beter de aansluitset van Jaeger, dit vooral in het bijzonder, als u een 13 polig systeem wilt aansluiten!
Echter hangt hier wel een prijskaartje aan, en vooral in Nederland, kosten rond de 240,00 euro.
Bestelt u deze set echter in Duitsland bij Stefan Bertelshofer, welke ik u in het bijzonder van harte kan aanraden, omdat deze firma een uitmuntende service heeft en geeft.
Daar kost deze Jaeger set rond de 124,00 euro.
Het grote voordeel van deze set van Jaeger:
U krijgt een goede montage handleiding.
Deze kon ik dus al van de site van Stefan Bertelshofer downloaden!
U boort een gat voor de hele kabelboom.
Werkt geheel met voorgemonteerde connectors, dus stekkers van de licht units losmaken, de connectors van de Jaeger set op de achterlicht units klikken, de connectors die van de achterlichten zijn los gemaakt klikt u weer in de aangegeven connectors, u klikt nu de nog enige grote connector in de aansluiting van de aanhanger unit/module, u bouwt de aanhangerunit/module in, deze plakt u simpel met de klittenband stickers tegen het plaatwerk van de auto, dit geschied dus aan de rechterzijde van de auto.
Er zit dus een communicatiedraad in deze set, het grote voordeel van dit systeem is, u hoeft geen draden te gaan doorknippen en te gaan verbinden, dit hele gedoe is dan overbodig geworden door dit systeem.
U prikt de communicatiedraad in een van de stekkers, dit is de zwarte stekker op de lichtmodule, deze zwarte stekker heeft 54 polen, de communicatiedraad prikt u in pengat 35, de communicatiepoort dus.
Nu zult u misschien verbaasd gaan kijken!
Steek een stekker in de contactdoos, u zult nu zien, dat wanneer u de achtermistlamp inschakelt, dat deze schakeling de mistlamp op de achterzijde van uw auto word uitgeschakeld.
Wanneer dus de stekker in de contactdoos zit, en u zet het contact van uw auto aan, en u schakelt de achteruit versnelling in, dat het systeem netjes de achteruitrij verlichting op uw auto uitschakelt, als er een stekker in de contactdoos zit.
verder zal de Check Control ook de defecte lampen van uw aanhanger detecteren en u waarschuwen dat dit het geval is, mooier kan het gewoon niet.
Let wel, dit geld dus enkel als er Check Control op uw BMW gemonteerd is, dat kaunt u simpel testen als er een lamp uit de fitting word gehaal van een van de achterlichten, probeer het maar eens, haal de lamp van de achetrverlichting er uit, en zet het contact aan, en schakel de verlichting in waarvan u de lamp heeft verwijderd, krijgt u een melding dat er een lamp defect is, dan weet u zeker dat u dit erg mooie systeem op uw BMW heeft.
Gebeurt er niets, dan heeft u jammer genoeg dit systeem niet.
Ik weet dus niet of u de montage gaat gebruiken voor of een aanhanger of een caravan.
Voor een caravan kan ik misschien nog wat meer tips geven, wat betreft de de constante + en een geschakelde +
Ik zelf heb dus de trekhaak, een afneembare trekhaak van Westfalia gemonteerd en de E-set zoals men de kabelboom noemt.
Deze hele set heb ik dus gekocht bij Stefan Bertelshofer via ebay.de
Deze hele set heb ik incl. BTW, verzendkosten en uiteraard de hele set van kabelboom met afneembare Westfalia trekhaak voor de prijs van 399.90 euro.
Deze set gebruikt men bij BMW als de orginele montage set, dus gewoon erg goed.
Voor deze set in ons land, betaalt men zo ergens rond de 900,00 euro, goedkoper ben ik deze set nog niet tegen gekomen.
Dus voor de geïnteresseerden, is dit een hele goede aanrader!
Heeft u geen interesse in deze kabelboom met alle complete aansluitingen, neem dan echt geen Scot verbindingsblokjes, maar soldeer de aansluitingen, knip de draad door, strip de isolatie er af, zo ver als nodig is, schuif een krimkousje op de draad, neem de aan te sluiten draad erbij en strip deze ook voldoende af, en soldeer de verbinding, controleer dus of deze werkt, schuif nu het krimpkousje over de soldeer verbinding en verwarm dit kousje, kom niet met de soldeerbout tegen dit kousje aan, maar net een paar mm er vandaan, nu ziet u dit kousje netjes om de draad krimpen, en heeft u een zeer nette en geisoleerde verbinding.
Doe dit bij alle draden precies het zelfde.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Nooit gebruiken, die Scots verbindingsblokjes!
Dat kan na verloop van tijd zoveel narigheid geven, en vooral als u Check Control in uw BMW heeft zitten, Check Control geeft alle waarschuwingen weer die, die te maken heeft met de verlichting van uw BMW.
Wat ik echter wel aanraadt, gebruik beter de aansluitset van Jaeger, dit vooral in het bijzonder, als u een 13 polig systeem wilt aansluiten!
Echter hangt hier wel een prijskaartje aan, en vooral in Nederland, kosten rond de 240,00 euro.
Bestelt u deze set echter in Duitsland bij Stefan Bertelshofer, welke ik u in het bijzonder van harte kan aanraden, omdat deze firma een uitmuntende service heeft en geeft.
Daar kost deze Jaeger set rond de 124,00 euro.
Het grote voordeel van deze set van Jaeger:
U krijgt een goede montage handleiding.
Deze kon ik dus al van de site van Stefan Bertelshofer downloaden!
U boort een gat voor de hele kabelboom.
Werkt geheel met voorgemonteerde connectors, dus stekkers van de licht units losmaken, de connectors van de Jaeger set op de achterlicht units klikken, de connectors die van de achterlichten zijn los gemaakt klikt u weer in de aangegeven connectors, u klikt nu de nog enige grote connector in de aansluiting van de aanhanger unit/module, u bouwt de aanhangerunit/module in, deze plakt u simpel met de klittenband stickers tegen het plaatwerk van de auto, dit geschied dus aan de rechterzijde van de auto.
Er zit dus een communicatiedraad in deze set, het grote voordeel van dit systeem is, u hoeft geen draden te gaan doorknippen en te gaan verbinden, dit hele gedoe is dan overbodig geworden door dit systeem.
U prikt de communicatiedraad in een van de stekkers, dit is de zwarte stekker op de lichtmodule, deze zwarte stekker heeft 54 polen, de communicatiedraad prikt u in pengat 35, de communicatiepoort dus.
Nu zult u misschien verbaasd gaan kijken!
Steek een stekker in de contactdoos, u zult nu zien, dat wanneer u de achtermistlamp inschakelt, dat deze schakeling de mistlamp op de achterzijde van uw auto word uitgeschakeld.
Wanneer dus de stekker in de contactdoos zit, en u zet het contact van uw auto aan, en u schakelt de achteruit versnelling in, dat het systeem netjes de achteruitrij verlichting op uw auto uitschakelt, als er een stekker in de contactdoos zit.
verder zal de Check Control ook de defecte lampen van uw aanhanger detecteren en u waarschuwen dat dit het geval is, mooier kan het gewoon niet.
Let wel, dit geld dus enkel als er Check Control op uw BMW gemonteerd is, dat kaunt u simpel testen als er een lamp uit de fitting word gehaal van een van de achterlichten, probeer het maar eens, haal de lamp van de achetrverlichting er uit, en zet het contact aan, en schakel de verlichting in waarvan u de lamp heeft verwijderd, krijgt u een melding dat er een lamp defect is, dan weet u zeker dat u dit erg mooie systeem op uw BMW heeft.
Gebeurt er niets, dan heeft u jammer genoeg dit systeem niet.
Ik weet dus niet of u de montage gaat gebruiken voor of een aanhanger of een caravan.
Voor een caravan kan ik misschien nog wat meer tips geven, wat betreft de de constante + en een geschakelde +
Ik zelf heb dus de trekhaak, een afneembare trekhaak van Westfalia gemonteerd en de E-set zoals men de kabelboom noemt.
Deze hele set heb ik dus gekocht bij Stefan Bertelshofer via ebay.de
Deze hele set heb ik incl. BTW, verzendkosten en uiteraard de hele set van kabelboom met afneembare Westfalia trekhaak voor de prijs van 399.90 euro.
Deze set gebruikt men bij BMW als de orginele montage set, dus gewoon erg goed.
Voor deze set in ons land, betaalt men zo ergens rond de 900,00 euro, goedkoper ben ik deze set nog niet tegen gekomen.
Dus voor de geïnteresseerden, is dit een hele goede aanrader!
Heeft u geen interesse in deze kabelboom met alle complete aansluitingen, neem dan echt geen Scot verbindingsblokjes, maar soldeer de aansluitingen, knip de draad door, strip de isolatie er af, zo ver als nodig is, schuif een krimkousje op de draad, neem de aan te sluiten draad erbij en strip deze ook voldoende af, en soldeer de verbinding, controleer dus of deze werkt, schuif nu het krimpkousje over de soldeer verbinding en verwarm dit kousje, kom niet met de soldeerbout tegen dit kousje aan, maar net een paar mm er vandaan, nu ziet u dit kousje netjes om de draad krimpen, en heeft u een zeer nette en geisoleerde verbinding.
Doe dit bij alle draden precies het zelfde.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: aansluiten kabelboom trekhaak
Beste Ad,
Ondanks deze oude post had ik toch een vraag aan je waar je wellicht advies/antwoord op hebt.
Ik heb op mijn 525 touring een trekhaak van Bosal waarbij alles lijkt te werken, behalve de remlichten en de constante stroom staat geen spanning op. Bij het nagaan van de stekker verbindingen ben ik geen corrosie oid tegen gekomen of kabelbeschadigingen. Waar zou ik moeten zoeken om na te gaan in hoeverre er wellicht iets niet correct is aan gesloten op de module of hoe zou ik die kunnen testen?
Alvast hartelijk dank voor de reactie
Gr. Edwin
Ondanks deze oude post had ik toch een vraag aan je waar je wellicht advies/antwoord op hebt.
Ik heb op mijn 525 touring een trekhaak van Bosal waarbij alles lijkt te werken, behalve de remlichten en de constante stroom staat geen spanning op. Bij het nagaan van de stekker verbindingen ben ik geen corrosie oid tegen gekomen of kabelbeschadigingen. Waar zou ik moeten zoeken om na te gaan in hoeverre er wellicht iets niet correct is aan gesloten op de module of hoe zou ik die kunnen testen?
Alvast hartelijk dank voor de reactie
Gr. Edwin
Re: aansluiten kabelboom trekhaak
Hallo beste Edwin,
Dat maakt allemaal niets uit, beste Edwin, of het nu een nieuw of een oud topic is.
de kabel set die ik bij de Westfalia trekhaak gekregen heb, dat is een e-set van Jaeger.
Deze set heeft mooie stekkerverbindingen, die men enkel maar in elkaar hoeft te klikken, verder niets.
Enkel de constante spanning, en de geschakelde spanning, die heb ik dus bij de accu vandaan gehaal voor de constante spanning.
Bij de radio module links boven de wielkast heb ik dus de geschakelde spanning voor de trekhaak vandaan genomen! Let op, dat is een heel dun draadje.!!
Dit dunne draadje, dat heb ik dus als stuurdraad gebruikt voor een relais, want anders zou dit draadje doorbranden.
Ik heb deze verbinding dus gemaakt door middel van solderen, en een krimpkousje als isolatie, u dient dan wel het draadje door te knippen.
Of anders een gedeelte te strippen, de andere draad er tegen aan te solderen, en weer te isoleren, nadat de draad
is afgekoeld.
Let wel, door dat dit draadje te dun is, gebruik dan een relais, en dat dunne draadje word dan gebruikt als de stuurdraad. zoals ik reeds eerder zei.
De remlichten, als u geen deugdelijke kabel aan sluit set bezit, dan zou ik de bedrading voor de remlichten gewoon bloot maken, of doorknijppen, de draad strippen, een krimpkousje over de bedrading schuiven, en de draden solderen, en daarna de krimpkous er over en warm maken, zodat de krimpkous over de kale aansluiting krimpt.
De Scotts verbinding blokjes, gooi deze echt zover, als ze willen vliegen, dat is een regelrechte ramp voor dergelijke aansluitingen, deze geven vaak erg veel storingen!
Ik hoop dat ik u een beetje op weg heb kunnen helpen, beste Edwin.
Ik zelf heb de trekhaak er nu reeds 5 jaar onder zitten, en alles werkt als een tierelier, nog nooit geen storing gehad zelfs.
Ik weet ook niet, of u er een aanhanger module bij deze kabelboom heeft?
Bij de Jager e-set zat deze er dus wel bij, en dan heeft de rest ook geen enkel probleem, simpel de stekkers verbinden en door verbinden, met de stekkers.
Ik heb dus ook een Check Control in de E39 touring, en heb dus een draad naar voor moeten brengen, en aangesloten op de Check Control, waardoor de verlichting van de aanhanger ook word gecontroleerd door de Check Control, Dat is wel erg gemakkelijk, men weet dan steeds of de verlichting goed werkt op de aanhanger of de caravan.
Succes.
Met vriendelijke groet,
ad
Dat maakt allemaal niets uit, beste Edwin, of het nu een nieuw of een oud topic is.
de kabel set die ik bij de Westfalia trekhaak gekregen heb, dat is een e-set van Jaeger.
Deze set heeft mooie stekkerverbindingen, die men enkel maar in elkaar hoeft te klikken, verder niets.
Enkel de constante spanning, en de geschakelde spanning, die heb ik dus bij de accu vandaan gehaal voor de constante spanning.
Bij de radio module links boven de wielkast heb ik dus de geschakelde spanning voor de trekhaak vandaan genomen! Let op, dat is een heel dun draadje.!!
Dit dunne draadje, dat heb ik dus als stuurdraad gebruikt voor een relais, want anders zou dit draadje doorbranden.
Ik heb deze verbinding dus gemaakt door middel van solderen, en een krimpkousje als isolatie, u dient dan wel het draadje door te knippen.
Of anders een gedeelte te strippen, de andere draad er tegen aan te solderen, en weer te isoleren, nadat de draad
is afgekoeld.
Let wel, door dat dit draadje te dun is, gebruik dan een relais, en dat dunne draadje word dan gebruikt als de stuurdraad. zoals ik reeds eerder zei.
De remlichten, als u geen deugdelijke kabel aan sluit set bezit, dan zou ik de bedrading voor de remlichten gewoon bloot maken, of doorknijppen, de draad strippen, een krimpkousje over de bedrading schuiven, en de draden solderen, en daarna de krimpkous er over en warm maken, zodat de krimpkous over de kale aansluiting krimpt.
De Scotts verbinding blokjes, gooi deze echt zover, als ze willen vliegen, dat is een regelrechte ramp voor dergelijke aansluitingen, deze geven vaak erg veel storingen!
Ik hoop dat ik u een beetje op weg heb kunnen helpen, beste Edwin.
Ik zelf heb de trekhaak er nu reeds 5 jaar onder zitten, en alles werkt als een tierelier, nog nooit geen storing gehad zelfs.
Ik weet ook niet, of u er een aanhanger module bij deze kabelboom heeft?
Bij de Jager e-set zat deze er dus wel bij, en dan heeft de rest ook geen enkel probleem, simpel de stekkers verbinden en door verbinden, met de stekkers.
Ik heb dus ook een Check Control in de E39 touring, en heb dus een draad naar voor moeten brengen, en aangesloten op de Check Control, waardoor de verlichting van de aanhanger ook word gecontroleerd door de Check Control, Dat is wel erg gemakkelijk, men weet dan steeds of de verlichting goed werkt op de aanhanger of de caravan.
Succes.
Met vriendelijke groet,
ad
Re: aansluiten kabelboom trekhaak
Beste Ad,
Dank voor je heldere uitleg in deze. Ik heb vorig jaar een nieuwe check en control module gehad in de auto volgens factuur vorige eigenaar. Nu is het zo dat ik ook geen weergave heb op het dashboard van oa verlichting die niet werkt oid. Ik heb hierover reeds een vraag gesteld in een ander topic,echter is het mij niet duidelijk hoe ik evt deze functionaliteiten kan activeren.Check en control module is wel gecodeerd volgens factuur.
Zo lijkt mij de constante stroom ook niet aangesloten, zou ik deze rechtstreeks middels een zekering met de accu kunnen verbinden? De aanhanger module,weg gewerkt achter de bekleding, lijkt niets mis te zijn. Bevinden zich nog ergens anders zekeringen die ik zou kunnen checken? of zijn er nog andere zaken die ik zou kunnen checken op de werking?
Alvast hartelijk dank voor de reacties,
Gr Edwin
Dank voor je heldere uitleg in deze. Ik heb vorig jaar een nieuwe check en control module gehad in de auto volgens factuur vorige eigenaar. Nu is het zo dat ik ook geen weergave heb op het dashboard van oa verlichting die niet werkt oid. Ik heb hierover reeds een vraag gesteld in een ander topic,echter is het mij niet duidelijk hoe ik evt deze functionaliteiten kan activeren.Check en control module is wel gecodeerd volgens factuur.
Zo lijkt mij de constante stroom ook niet aangesloten, zou ik deze rechtstreeks middels een zekering met de accu kunnen verbinden? De aanhanger module,weg gewerkt achter de bekleding, lijkt niets mis te zijn. Bevinden zich nog ergens anders zekeringen die ik zou kunnen checken? of zijn er nog andere zaken die ik zou kunnen checken op de werking?
Alvast hartelijk dank voor de reacties,
Gr Edwin
Re: aansluiten kabelboom trekhaak
Hallo beste Erwin,
Ja, de constante spanning, die kunt u zeker met een zekering van de accu vandaan halen, is een lekkere korte verbinding.
De aanhanger module, hier van dient een lange draad doorgelust te worden naar de zwarte stekker van de Check Control.
Ik ben nu even niet thuis, maar zodra ik thuis ben, zal ik eens kijken, op welke pen u de draad van de aanhanger module kunt bij steken, dan dient u de stekker even open te maken, en de draad gewoon bij te steken.
De check Control, deze zit onder het dashboard kastje, rechts tegen de zij wand net voor het scharnier van het rechter portier.
U dient uiteraard wel de dorpel bekleding los te nemen.
Waarna u deze draad netjes weg kan werken.
Ik laat het nog weten, op welke pen u de aanhanger module kunt bij steken.
Dan geen meldingen op het display, als er geen defecte lampen zijn, zo hoort dit dus ook.
Tenzij, dat de Check Control niet zijn werk doet.
U kunt een eenvoudige controle uitvoeren, haal ergens gewoon een lamp uit de fitting van de achterlichten of de koplamp.
Krijgt u nu geen melding van een defecte lamp, dan is er iets mis met de Check Control.
De Check Control kan defect zijn, of niet goed aangemeld!
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja, de constante spanning, die kunt u zeker met een zekering van de accu vandaan halen, is een lekkere korte verbinding.
De aanhanger module, hier van dient een lange draad doorgelust te worden naar de zwarte stekker van de Check Control.
Ik ben nu even niet thuis, maar zodra ik thuis ben, zal ik eens kijken, op welke pen u de draad van de aanhanger module kunt bij steken, dan dient u de stekker even open te maken, en de draad gewoon bij te steken.
De check Control, deze zit onder het dashboard kastje, rechts tegen de zij wand net voor het scharnier van het rechter portier.
U dient uiteraard wel de dorpel bekleding los te nemen.
Waarna u deze draad netjes weg kan werken.
Ik laat het nog weten, op welke pen u de aanhanger module kunt bij steken.
Dan geen meldingen op het display, als er geen defecte lampen zijn, zo hoort dit dus ook.
Tenzij, dat de Check Control niet zijn werk doet.
U kunt een eenvoudige controle uitvoeren, haal ergens gewoon een lamp uit de fitting van de achterlichten of de koplamp.
Krijgt u nu geen melding van een defecte lamp, dan is er iets mis met de Check Control.
De Check Control kan defect zijn, of niet goed aangemeld!
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: aansluiten kabelboom trekhaak
Hallo beste Erwin,
De communicatie draad vanaf de aanhanger module, deze gaat naar de Check Control.
Daar neemt u de zwarte 54 polige stekker uit de Check Control, de draad vanaf de aanhanger module, die plugt u dus in op pool 35, alle polen zijn dus genummerd!
Als uw Check Control juist werkt, dan werkt de rest ook perfect.
Nu ziet u direct wanneer er een lamp defect is van uw auto, en de aanhanger of de caravan!
Dit is erg handig, u hoeft dus geen rondje meer te lopen om de auto en de aanhanger, alles word zichtbaar op het display van uw BMW, als er iets defect is van de verlichting, ongeacht of er nu een slechte massa of iets anders op doet, het word direct gemeld!
Ik hoop dat u iets heeft aan deze informatie.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
De communicatie draad vanaf de aanhanger module, deze gaat naar de Check Control.
Daar neemt u de zwarte 54 polige stekker uit de Check Control, de draad vanaf de aanhanger module, die plugt u dus in op pool 35, alle polen zijn dus genummerd!
Als uw Check Control juist werkt, dan werkt de rest ook perfect.
Nu ziet u direct wanneer er een lamp defect is van uw auto, en de aanhanger of de caravan!
Dit is erg handig, u hoeft dus geen rondje meer te lopen om de auto en de aanhanger, alles word zichtbaar op het display van uw BMW, als er iets defect is van de verlichting, ongeacht of er nu een slechte massa of iets anders op doet, het word direct gemeld!
Ik hoop dat u iets heeft aan deze informatie.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: aansluiten kabelboom trekhaak
Beste Ad,
Hartelijk dank voor de genomen moeite om ea helder uiteen te zetten voor me, ik ga een deze dagen aan de slag om het uit te zoeken. Indien ik het werkend heb zal ik de uitkomsten op het forum delen. Ik had aangaande de check en control module nog wel een vraag: er staat wel vermeld in het display: het gem verbruik, reichweite etc, dit zou dan moeten betekenen dat de module werkt toch? Of kan deze op verschillende manieren geprogrammeerd worden?
gr Edwin
Hartelijk dank voor de genomen moeite om ea helder uiteen te zetten voor me, ik ga een deze dagen aan de slag om het uit te zoeken. Indien ik het werkend heb zal ik de uitkomsten op het forum delen. Ik had aangaande de check en control module nog wel een vraag: er staat wel vermeld in het display: het gem verbruik, reichweite etc, dit zou dan moeten betekenen dat de module werkt toch? Of kan deze op verschillende manieren geprogrammeerd worden?
gr Edwin

