BMW 3.16 E46 Olielekkage bij oliefilterhuis

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BMW-Den-Bosch

BMW 3.16 E46 Olielekkage bij oliefilterhuis

Bericht door BMW-Den-Bosch » 31 mei 2015, 13:13

Hallo,

Ik ben nieuw op deze forum.

Het gaat mij om olielekkage, wat onder de oliefilter (volgens mij heet dat de oliefilterhuis) lekt. Je ziet het een beetje bij beetje lekken.

Lekkage zit op de plek waar de oliefilterhuis tegen het blok aan zit. Zie foto.

Mijn vraag:

1 - is dit te verhelpen met het spul dat lekkages bij keerringen e.d. tegen kan gaan? Dat gooi je bij de olie. Kun je gewoon kopen bij een auto onderdelen zaak.

2 - Is het een dure reparatie om dit re repareren? Het zal m waarschijnlijk in de pakking zitten of misschien een keerring of iets dergelijks. Volgens mij moet er behoorlijk wat losgemonteerd worden, voordat je er bij kunt, toch? Ik kan dit zelf niet doen, maar moet het aan een monteur overlaten.

3 - Als ik mijn olie peil valt het gelukkig wel mee met de lekkage. Is het dan een gokje waard om gewoon zo door te rijden en af en toe wat olie bij te doen? Het is een auto van 2000 met bijna 300.000 km.

Alvast bedankt mensen!!

Helaas lukt het mij om een foto toe te voegen aan dit bericht.

Daarom de URL naar mijn foto:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bart70 op 31 mei 2015, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto er in gezet

wiren

Re: BMW 3.16 E46 Olielekkage bij oliefilterhuis

Bericht door wiren » 01 jun 2015, 09:09

Is een kwaaltje van de M43TU motor. De pakking van het oliefilterhuis dient te worden vervangen. Die van mij zweet ook als een malle en ga ik van de zomer laten vervangen (pakking) evenals die pakkingen van de distributiekleppen die ook zweten.
Een additief is denk ik van tijdelijk van aard (als het al helpt) en heeft niet mijn voorkeur.

Kosten voor reparatie hangt natuurlijk af bij wie je dit laat doen maar reken op ong. €150 - €200,- incl. onderdelen.

Als het een klein beetje zweet dan kan je er wel mee doorrijden als je het oliepeil op niveau houdt, maar (laten) oplossen heeft natuurlijk de voorkeur en je blok blijft dan ook schoon wat bij een evt. verkoop in je voordeel is.

BMW-Den-Bosch

Bericht door BMW-Den-Bosch » 25 jun 2015, 09:29

Op de website www.etk.cc heb ik kunnen zien dat daarinderdaad een pakking zit.

Wat handig zeg, deze website.

Meteen het onderdeelnummer erbij, ik kan zo bestellen bij de BMW Dealer, mocht het erger worden.

Voorlopig additief bijgegooid, het is iets minder geworden. Ik rijd voorlopig nog even zo door.

deniz243

Bericht door deniz243 » 25 jun 2015, 10:01

BMW-Den-Bosch

Bericht door BMW-Den-Bosch » 25 jun 2015, 10:47

Wauw, bedankt man!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”