Kleine lekjes koelwater en stuurbekrachtiging dichten kan zo

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
hj2

Kleine lekjes koelwater en stuurbekrachtiging dichten kan zo

Bericht door hj2 » 14 jun 2015, 10:16

Landgenoten:

Omdat ik mijn hele koelsysteem heb nagelopen heb ik eens goed naar de slangkoppelingen gekeken. Als deze lekken moet je hele nieuwe slangen bestellen omdat de dichtingen niet los te krijgen zijn.
Nu zijn het vrij standaard O-ringen, dus bij Fabory o.i.d. kun je wel losse O-ringen kopen.

Zo ver hoeft het niet te komen, De O-ringen krijgen een plat kantje waar ze op de mof drukken. Als je de O-ring gewoon omdraait sluit deze weer netjes af! Uiteraard wel even controleren of de O-ring onbeschadigd is en niet is uitgehard, dan verwisselen voor een nieuwe natuurlijk.

Dit is geen oplossing voor de eeuwigheid, maar kan je wel uit de brand helpen als je er op zondagmiddag achter komt dat je een nieuwe nodig hebt.

Overigens zit zo'n ring ook in het deksel van het reservoir van de stuurbekrachtigingsolie. Deze is wel los verkrijbaar, maar ook hier helpt omdraaien net zo goed.

Zorg dat de pasvlakken brand en brand schoon zijn en vet de O-ringen bij montage dunnetjes in!
:zwaai:
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

AdE39

Re: Kleine lekjes koelwater en stuurbekrachtiging dichten ka

Bericht door AdE39 » 16 jun 2015, 16:03

Hallo beste HJ2,

Mooi en een erg goed idee.

Maar het invetten, dat kan enkel door zuurvrije vaseline of zuurvrij vet.
Ik zelf gebruik een heel dun laagje Talkpoeder, dat schuift wel zo lekker de rubbers in de moffen, net alsof er geen wrijving is. Dit smeert het rubber, alle wrijving is verdwenen, en het tast de rubbers ook niet aan.

Dit gebruikte ik decenia geleden ook al bij de voorwiel ophanging van de eerdere auto´s.
Met zuurvrij vet kreeg ik het niet voor elkaar, tot ik talk poeder gebruikte, ik drukte de rubbers zo in hun sponning, terwijl ik met vet aan het sleuren was met tangen en dergelijke.

Uw oplossing vind ik erg goed, voor net wat u zegt, op de zondag, als er nergens iets te verkrijgen valt. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”