5 serie automaat? Wel of niet?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
E34V8

Re: 5 serie automaat? Wel of niet?

Bericht door E34V8 » 29 mei 2015, 13:20

Eric 540i schreef:Het spoelen voor € 500.- bij ZF daar heb ik geen ervaring mee en heb tot op heden alleen theoretische onderbouwing gelezen. Of het echt nodig is... zeker met reinigen heb ik mijn twijfels omdat een theoretisch uitleg kan zijn dat er vuil en aanslag los komt die vervolgens gaatjes verstoppen met als gevolg dat de bak niet goed functioneert.... . Maar theorie en praktijk .... . Een waarheid is er niet.
Als je een 5HP bak bij ZF laat spoelen. Reviseren ze ook het schakelbrein. Ik heb mijn eigen schakelbrein gereviseerd en dat heeft het schakelen toch wel wat verbeterd. Ik heb het grondig aangepakt door:
- Olie te wisselen + filter na aanschaf = enorme verbetering
- Olie te wisselen + filter na 10.000 kilometer = nog wel wat beter geworden
- Brein reviseren, monteren en olie + filter nieuw = weer een hele verbetering

Hier voor de liefhebber een filmpje van me op YouTube hoe je een brein aanpakt.

Deel 1
https://www.youtube.com/watch?v=gbmprgrHvkU

Deel 2
https://www.youtube.com/watch?v=i7NLvZT1Ulw

De onderdelen in dat brein kunnen versleten zijn waardoor ze niet goed afdichten. Ook is het mogelijk dat de centrale plaat vol vuil zit. Dit kwam ik tegen bij een automaat die ik als leerobject uit elkaar heb gehaald. Er zat gewoon een soort modder in dat brein = oude ATF i.c.m. slijtdelen.

Voor wat betreft de M52TU. Dit zijn eigenlijk nog-net-geen-M54 motoren. Wat er precies verschillend is met de M52 durf ik niet te zeggen maar het zijn goede motoren. Om te bepalen of je een "18" of "19" hebt, moet je kijken naar het bouwjaar. Ga er maar even van uit dat vanaf 1999 alles 5HP19 is.
Laatst gewijzigd door E34V8 op 29 mei 2015, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Jos535i

Bericht door Jos535i » 29 mei 2015, 17:40

Het verschil tussen de M52 en M52TU is dat de M52 een enkel vanos type is (inlaatzijde) en de M52TU de dubbel vanos type (inlaat en uitlaatzijde). Beide hebben hetzelfde vermogen alleen de M52TU heeft het max koppel bij een lager toerental oftewel hij is wat soepeler bij lage toeren. De M54 is in principe hetzelfde blok als de M52TU alleen heeft hij weer een hoger vermogen. De M62 heeft een non vanos en een vanos type, zelfde verhaal verder.
Ik heb zelf een paar keer bij ZF met m'n eigen ogen kunnen zien hoe men daar te werk gaat en het binnenste van mijn eigen automaat kunnen aanschouwen. Doen ze gewoon erg goed daar.

Groet, Jos

Eric 540i

Bericht door Eric 540i » 30 mei 2015, 19:44

Leuke filmpjes :) . Dank.

daniel0416

Bericht door daniel0416 » 31 mei 2015, 20:22

Bedankt voor alle info , het is overigens deze auto geworden.

E39 520i
M52TUB20
350 dkm (!)
Onderhouds hisotry tot 330 dkm aanwezig.
automaat met steptronic (weet niet of steptronic standaard is maar toch)
Lederen interieur wat werkelijk (op 1 krasje na) als nieuw is.
Verder geheel orgineel wat hij ook zal blijven , op misschien een setje wieltje na.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”