Jacques' Donkerblauwe E46 320d touring uit '05

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Jacquesplafond

Jacques' Donkerblauwe E46 320d touring uit '05

Bericht door Jacquesplafond » 14 mei 2015, 13:04

Na een tijdje in een F20 te hebben gereden werd het weer tijd voor een andere BMW. (U zei? Ja. Een F20 rijdt super, maar door omstandigheden ging deze weg.)

Ooit heb ik kort in een E91 gereden en daar heb ik geen goede herinnering aan overgehouden. Daarom ben ik eens proef gaan rijden in een E46 en dat beviel meteen perfect. Super scherp stuurgedrag, lekker sportief geveerd en het typische, niet te beschrijven BMW gevoel. Vlugge motor, ook :-)

Mijn oog viel op deze E46 320d touring edition uit 2005. (Foto's zijn van de handelaar)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De auto is altijd perfect onderhouden geweest en alle facturen zitten er nog bij. Maar... Tijdens de proefrit bleek de turbo meer muziek te maken dan gezond voor hem is. (Overigens leek er vermogen zat en hing er geen rookgordijn achter. Nu ja, na 270k mag een turbo eens stuk gaan.)
Dus enigszins teleurgesteld reed ik weer terug naar de handelaar. En wat schetst mijn verbazing:
"Oh meneer, indien u bang bent voor die turbo, monteren wij een nieuwe voordat we de auto aan u afleveren."
Kijk, dan kan je praten.
Uiteindelijk heb ik ook nog nieuwe achterbanden, een nieuwe kentekenplaat en het restylen van een paar minieme delletjes bedongen.
Midden volgende week haal ik hem op en dan kan het feest beginnen. :driving: Ik hou jullie op de hoogte :-)

Ovanjole

Re: Jacques' Donkerblauwe E46 320d touring uit '05

Bericht door Ovanjole » 14 mei 2015, 13:20

Mooie bak! Mijn eerste touring was ook in die kleur, erg chique!
En verstandig van die nieuwe turbo, ging bij mij ook stuk en dat kost je dan al snel 1500 pietermannen!
veel plezier volgende week met het halen van je nieuwe touring! :gekdoen:

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 14 mei 2015, 14:54

Nette E46 Touring! Die velgen had ik voor de winter onder mijn E46 320D Touring :)

Nieuwe turbo is dan zeker geen overbodige luxe als hij al aan het fluiten is! Ik kocht die van mij met 188K op de teller (turbo was toen ook net vervangen) en weer verkocht met 336K (na 3jr) zonder dat de turbo is gaan fluiten dus dan kun je er weer even tegen ;)

Jacquesplafond

Bericht door Jacquesplafond » 14 mei 2015, 15:56

@Ovanjole: Weet je hoe deze kleur heet, misschien? Is het Orient Blue?

@beide:
Tje, ik vond het echt niet verstandig om die huilende turbo te laten zitten. Dan gaat mijn portemonnaie namelijk ook huilen binnenkort. En als die huilt...
Gelukkig was de garage waar ik deze auto vond bereid om de turbo zonder enige kosten voor een nieuwe te wisselen. Nu ja, het was bepaald niet de goedkoopste op het net, maar zo geeft het me wel een goed gevoel.
Combinatie van kleur, opties en staat van onderhoud was doorslaggevend, uiteindelijk.

Ik ga de auto houden zoals hij is, maar denk stiekem wel dat als ik ooit een donkerbruin lederen interieur tegenkom, dat er in gaat. (Ik weet niet eens of dat wel gemaakt is voor de E46, maar goed. Zag het ooit op een E91 330d en vond het icm de blauwe buitenkant rete chic!)

Edward2

Bericht door Edward2 » 14 mei 2015, 17:09

Prachtige Kleur, gefeliciteerd.

VDO Dayton navigatie had ik ook in mijn 320D E46.
Wel wat lastig omdat het CD's per land had (tenminste de mijne) maar dit after-market systeem is prachtig geïntegreerd in de E46.
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!

Jacquesplafond

Bericht door Jacquesplafond » 14 mei 2015, 17:32

Thanks Edward. Ik moet snel meer te weten komen over die Navi.
Ik denk er hardop over om BWM MK4 nav in te gaan bouwen, maar ben een beetje huiverig voor de hoeveelheid gedoe die dat geeft. Ja, ik kan knutselen. Maar om nu een hele dag kabels door deze fabrieksfrisse bak te gaan trekken? Mwa.

Edward2

Bericht door Edward2 » 14 mei 2015, 20:11

Mwa, dat zou ik niet doen als ik zo'n vdo dayton had.
Bij inbouw MK4 moet je ook je airco bediening verplaatsen.

Ik vond het VDO dayton een goed syteem. wel wat lastig met de verschillende CD's per land, Maar elke land-cd heeft wel de hoofdtoegangswegen vanuit nederland op de CD. Dus als je bijv naar Italie gaat, gewoon de Italie CD erin, buiten Italie heb je dan alleen hoofd/snelwegen, binnen italie heb je alle detail.

Natuurlijk heeft de VDO geen telefoon, maar die is (als ik het goed zie) al heel mooi ingebouwd met een Parrot systeem

Ik zou mijn geld dan liever uitgeven aan een sport- of M stuur... en afscheid nemen van je "Opa" stuur.
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!

Jacquesplafond

Bericht door Jacquesplafond » 15 mei 2015, 18:05

Ha Edward,

Je hebt gelijk. Gisteren even research gedaan op die VDO doos, en dat blijkt een hartstikke fijn ding te zijn. Ik heb er waarschijnlijk een PC5500 in zitten, en die werkt met DVD. Heel Europa op 1 schijf. :-)
Vraagje: Weet jij toevallig of de versie die BMW inbouwde, met of zonder supercode is?

Groet,
J.

Edward2

Bericht door Edward2 » 15 mei 2015, 19:24

Geen idee man. Ik weet niet eens wat een supercode is..... :s :s

Jacquesplafond

Bericht door Jacquesplafond » 15 mei 2015, 22:23

Ik ook niet helemaal, maar weet wel dat je met een supercode een andere cd/dvd moet bestellen dan wanneer je VDO dit niet heeft. Lekker verwarrend.

manzana

Bericht door manzana » 19 mei 2015, 23:02

Mocht je willen upgraden dan kun je de MS5200 computer overwegen. Deze heeft een SD kaart lezer (er kunnen 2 kaartjes in). Ik had eerst ook een VDO navi computer met cd speler danwel. Deze was erg traag. De MS5200 past als het goed Is op de huidige bekabeling die je nu hebt. Het grotebvoordeel van SD kaarten is dat het een stuk sneller werkt. De computer geeft ook 3D weergave (mocht je dat prettig vinden). Ik heb er vorig jaar zo'n 150 euro voor betaald (computer met heel West Europa op 1 geheugenkaart).

Ovanjole

Bericht door Ovanjole » 20 mei 2015, 12:15

Jacquesplafond schreef:@Ovanjole: Weet je hoe deze kleur heet, misschien? Is het Orient Blue?
Geen idee eigenlijk, maar ik denk het wel! Staat ook onder je motorkap, met kleurcodering:-)

martinus83

Bericht door martinus83 » 20 mei 2015, 13:09

De IC-Q versie die BMW uitbracht heft kaarten tm 2008.
Wil je nieuwere kaarten installeren, dan moet je met een supercode je navi computer vrij geven. Deze code is voor iedere computer uniek.
Code kun je op internet wel ergens gratis krijgen/opvragen, of als je ergens niewe kaarten besteld, krijg je deze code er vaak bij. Heb nu net contact met een 'mannetje' die de code er voor 10 euro bij doet.
Vervolgens voorzie jeje computer van nieuwe software (zie voor de hudige versie je instellingen, je hebt bijv SW versie 0957 oid), en daarna de nieuwe kaarten installeren.

Voor een paar tientjes kun je klaar zijn (Europa)

Jacquesplafond

Bericht door Jacquesplafond » 20 mei 2015, 22:05

Dank allemaal voor de navi tips. Hier kan ik echt iets mee.

Inmiddels heb ik de auto opgehaald en helaas ben ik op het moment niet erg gelukkig.
De turbo vervanging lijkt in orde, maar daar houdt nu het goede nieuws op.

Wat gisteren begon als een klein brommetje bij 60 per uur, groeide vanochtend uit tot een grote resonatie die begint bij 50 en doorloopt tot ongeveer 65 km/h. Waarna hij weer de kop opsteekt vanaf 110.
Ik verdenk de cardanas. Vanmiddag kwam er nog een schurend / tsjilpend geluid bij dat begint zodra ik wegrij en dat ook weer ophoudt als ik de koppleing intrap. Dit geluid wordt nu snel erg veel harder.

De draagarmrubbers beginnen te klapperen sinds deze middag.

De centrale vergrendeling krijgt na 1 dag al kuren (niet sluiten dmv de afstandsbediening, wel in het slot. Alarm in de war. Enz.)

Ik heb natuurlijk meteen de garage op de hoogte gesteld en zal morgen wel weer naar mijn werk tuffen in mijn weekend vervoer (27pk's van Citroen.) Durf het niet aan om de boel in de soep te laten lopen.
Ik mag hopen dat ze dit netjes oplossen. 't was bepaald niet de goedkoopste van Marktplaats...

Ook nog wat beter nieuws: De motor loopt geweldig en zo'n E46 stuurt echt super :-)

Jacquesplafond

Bericht door Jacquesplafond » 22 mei 2015, 22:22

Werd de soep nu zo heet gegeten als hij werd opgediend? Welnee!

Problemen met de CV: Lijkt enkel voor te komen met de sleutel en dientengevolge waarschijnlijk een slechte sleutel of iets met het deurslot. >>> Ga ik van 't weekend uitzoeken.
Geklapper en gegons >>> Lost de garage waar ik de auto kocht binnenkort op.
Gepiep en andere nare geluiden: zijn weer verdwenen. >>> We weten vast nooit meer wat het was.

Navigatie >>> Net een PC5200 met Sd kaarten ingebouwd. Wat een fijn ding!

Maar wat ECHT heel fijn is: Het verbruik! Ik heb aardig doorgereden en dit zijn de resultaten van mijn eerste tank diesel:
Gereden: 1085km
resterend: 149km
Gem snelh: 72km/u
BC zegt: 5,3l/100km
Reserve lampje gaat nu net branden.
Ik denk dat het verbruik nog iets optimistischer is en laat het jullie weten als ik heb getankt.

Oh ja: Dit was incluis pretrondjes, lange stukken 130, en veel file vandaag. Ik sta perplex, want mijn 3 jaar jonge F20 118d was 200kg lichter dan deze en lang niet zo zunig.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”