AlpinaDrachten schreef:
Dit heb ik net van de week geleerd. Vroeger konden turbos bij lage toeren niet veel druk bouwen. Daarom is juist de variabele geometrie ontworpen.
Ik heb gezien van de week dat als ik bij 1500 toeren volgas geef is de gevraagde turbodruk van de computer 2200/2300 milibar. Dit is 1.2/1.3 bar overdruk. (atmosfeer is 1000 milibar). Mijn turbo was niet in staat om dit te leveren. 1800 milibar bleef ie op hangen. (Te weinig tegendruk lekke uitlaat en vervuiling variabele geometrie waarschijnlijk).
Geef ik echter bij 2700 toeren volgas dan wil de comp 2300/ 2400 milibar hebben. Mijn turbo kan deze dan direct geven. Vandaar dat de reactie bij deze toeren bij mijn auto is zoals het hoort en dus ontworpen is.
Leuk he die techniek

Gaat interesant topic worden dacht ik zo
Ik neem dat onder normale omstandigheden de turbo wel de druk kan leveren bij 1500 rpm?
zo ja, dan levert de turbo altijd tussen de 2200-2400milibar. Naar mijn mening levert de turbo dus constant een druk... de afwijking hier vind ik nou niet echt schokkend te noemen. Door die variabele geometrie wordt er dus, als ik het zo zie, voor gezorgd dat als de turbo harder gaat draaien hij nog steeds dezelfde constante druk levert. En dit is voor een motor ideaal lijkt mij. Echter als je rustig rijdt draait de turbo langzamer en niet die absurd hoge toeren, en lijkt het me beter voor de turbo. MAAR zeg ik er wel bij, de diesel stoot ten alle tijden roet uit en naar mijn weten meer als je rustig rijdt. Dus vervuilt het schoepenrad meer dan als je wat sportiever rijdt. Ik denk dan dat je beter rustigere toeren kan draaien en af en toe ff schoon kan branden. En ik denk dat als je je auto tuned, dan haal je meer rendement uit je auto, hij verbruikt ook minder. Dat je dan een beter gebruik hebt van je turbo en dat je motor schoner loopt.
Ik denk wel dat je ten alle tijden roetvorming hebt op je turbo bladen, als ik kijk naar vliegtuigmotoren die een uitlaatgastemperaturen hebben van 600 graden zie je ook roetvorming achter de staart. En die verstoken een iets minder vettig soort diesel. (Dieselauto kan op kerosine prima rijden). Natuurlijk heb je hier wel een ander soort verbranden maar een diesel heeft minder rendement en dus meer roetvorming.
Tegenwoordig gebruiken ze bij turbine motoren een soort reinigende sop die ze door de motor gooien als deze op de startmotor draait. Misschien als je dat op een of andere manier door de turbo krijgt als hij draait deze ook schoner wordt. Maar dat lijkt me een schieronmogelijke taak. Zou als ik jullie was ook niet zelf aan de turbo kloten want hij is goed gebalanceerd en als je daar aankomt dan ben je je balans al kwijt.
Daar kan een turbo dus ook kapot van gaan... als een tip van je bladen afbreekt is je turbo in onbalans en zal hij ook spoedig kapot draaien. (korte stukjes, continu warm koud warm koud waardoor je spanning in je materiaal krijgt).
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.