Ja, alsof je een verkeerd brood meekrijgt... Gelukkig had ik het snel gezien in de Vin decoder.
De juiste is inmiddels afgeleverd,
Even een recap van de ervaringen zo ver:
De 4 cylinder 2.0 motor is ontzettend stil, de Sport stand rijdt niet echt prettig, te nerveus, maar niet op een prettige manier zoals in de Z4, meestal rij ik zelfs in EcoPro modus. Koppel genoeg, en komt toch niet lui over. Het Start-stop systeem is toch iets minder verfijnd bij een diesel dan bij een benzine, je voelt duidelijk een schok wanneer de motor weer start. De kleurencombinatie vind ik IRL echt schitterend, en het Oyster interieur combineert goed met de donkere Individual dakhemel. Het schuifdak breekt de donkerheid ook goed.
De ruimte achterin valt me 100% mee, ik geloof niet dat de 1 serie daar krapper is dan een 3 serie sedan.
Het comfort is gewoon goed te noemen, beter dan je op basis van 18 incht + RFT+ M-onderstel verwacht. Precies genoeg feedback, en in mijn ogen toch iets meer gebalanceerd dan de E89.
Variable Sport Steering: Ik lees verschillende ervaringen hiermee, maar ik vind het heerlijk, direct wanneer het nodig is, en vager wanneer dat mag. De rust in het stuur wordt natuurlijk ook verzorgd door de RWD.
Maar de auto heeft meer te bieden dan alleen de RWD om de best fikse meerprijs tov de non-premium concurrentie te rechtvaardigen, het interieur is mooi vormgegeven, het navigatie is het snelste en meest prettige systeem dat ik ooit ervaren heb, en de afwerking van stoelen en panelen is erg goed te noemen.
De optionele M-remmen zijn werkelijk subliem, geven veel vertrouwen, en zijn in deze klasse van een ongelofelijke grootte.
De auto zelf vind ik een verademing voor de Nederlandse wegen, waar je op de Nederlandse wegen doodgeslagen wordt met zwarte of grijze 308-jes, Focussen en V40's is een Estoril blauwe 1 Serie nog steeds een opvallende wagen. Pré facelift of niet.
Het verbruik is tot nu toe 5.4 liter op 100km, en daarmee geheel conform klasse standaard.