325i motor loopt niet lekker

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
barttigges
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:34

325i motor loopt niet lekker

Bericht door barttigges » 28 apr 2015, 10:08

Hallo,

Sinds enige tijd hebben wij een BMW e36 cabrio.
Vlak na aanschaf is de auto bij een garage geweest omdat de auto (flink) wit rookte, te warm werd en koelvloeistof verloor. Onze gedachte ging toen uit naar een defecte koppakking.
Bij de garage is de koppakking gecontroleerd en goed bevonden. Uiteindelijk ivm een slecht werkend koelsysteem de waterpomp en thermostaat vervangen, hierna was goed met de auto te rijden. (Vervangen is ca. 1000km geleden gebeurd.)

Sinds ongeveer een week start de auto 's ochtends steeds slechter, net als of deze in eerste instantie op 5 cilinders loopt en een enkele keer is daarbij de geur van koelvloeistof te ruiken. De auto rookt niet overmatig, af en toe een klein wit pluimpje (condens?), wel is het stationair toerental iets te hoog (1000~1100 rpm). Het schoonmaken van de stappenmotor en het vervangen/reinigen van de carterontluchting hebben geen oplossing geboden. Koelvloeistof heb ik niet meer gecontroleerd na het eerder vermelde garage bezoek.
Auto wordt normaal warm, kachel werkt ook naar behoren en er is verder goed mee te rijden.
De auto geeft bij uitlezen geen foutcodes.

Ook de luchtbalg richting de gasklep is al vervangen, daar zat ook een scheur in.

Voor de volledigheid, het betreft een 325i uit 1993 met een M50 motor met enkele vanos.

Wie weet raad?

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: 325i motor loopt niet lekker

Bericht door dw70 » 28 apr 2015, 12:14

Als het koelvloeistof pijl gewoon in steenkoude toestand normaal blijft, verbrand de motor het in ieder geval niet.
Dat dus even in de gaten houden. Zodra het pijl gaat zakken weet je een richting.

- Motor draait wel goed in warme toestand, dus met een normaal stationair toerental?

Mocht dit zo zijn vind je BMW de koude toestand niet fijn. Dat kunnen diverse oorzaken zijn:

-injectoren reinigen met een injectorreiniger in je tankvulling.
-regeling koude start, lambda sonde inclusief zijn verwarming bij een koude start controleren middels 4 gas test.
-benzine opbrengst c.q. druk bij een koude start.
-op 5 cilinders draaien voor je gevoel: een bobine die langzaam wakker wordt tijdens het opwarmen.
-een heel klein lek ergens in je uitlaatsysteem. Compleet controleren (met je hand of een stukje papier) over de volle lengte.

Zeker doen: je koelsysteem goed ontluchten om een laatste eventuele luchtbel eruit te krijgen, mocht die je opspelen (geur van koelvloeistof).

Als je relatief veel korte stukken rijdt: een dag eropuit en de dag erna toetsen of het euvel er nog is.

Gr,
Dw.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

barttigges
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:34

Re: 325i motor loopt niet lekker

Bericht door barttigges » 28 apr 2015, 18:32

Hi,

KVS zal ik sowieso nog eens controleren. Kan een defecte pakking/kop dit probleem veroorzaken? Zelfs als deze recent getest en goed bevonden is?

Juist als de motor warm is, is het stationair toerental te hoog. Als ik net gestart heb, draait tie zo rond de 600~800 rpm.

Injectoren reinigen goeie tip. Gaan we eens proberen.
Koudstart regeling, waar is die te vinden? En hoe eventueel te controleren?

Een lek iin het uitlaat systeem kan ik niet direct rijmen met deze klachten, kun je die eens verder toelichten?

Een lang stuk rijden, met wisselende snelheid, is toevallig dit weekend al gebeurd, maar zonder resultaat.

Hoe dan ook, alvast bedankt,
Bart

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: 325i motor loopt niet lekker

Bericht door dw70 » 29 apr 2015, 11:11

Indien bij koude start...dat is dus niet zo.

Bij warme motor toerental te hoog: lambda testen met 4 gas test. De regeling van de DME/ECU bekijke. of deze
unit regelt.

Zeker je uitlaat nakijken.Alles wat een defect bezit kan zich ergens anders gaan uiten .
Tegendruk en het beïnvloeden van de DME/ECU regeling door valse lucht.

Mocht je altijd 98er tanken: een tankvulling 95 nemen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”