dweilen achterkant touring

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Biggs

dweilen achterkant touring

Bericht door Biggs » 19 apr 2015, 20:56

Hoi,

De laatste paar dagen is mijn E-46 touring verschrikkelijk aan het dweilen en dan met name de achterkant. Even het stuur heen en weer en de achterzijde gaat alle kanten op. Ook bij een wat bolle weg en ik ga inhalen. eerst insturen en de achterzijde volgt net wat later en daardoor krijg je een onvoorspelbaar weggedrag.

Wie weet raad? Schokbreker(s) kapot/

Tevens valt het op dat de ruimte tussen de achterwielen en het spatbord achter, kleiner is dan voor en dat was volgens mijn nooit zo.
\
ik hoor het graag, wat rijden is echt gevaarlijk zo.

Groet, Ronald

PS auto is van 2003 en 203.000 km op teller.
Mannen blijven jongens alleen het speelgoed wordt duurder

Joostb

Re: dweilen achterkant touring

Bericht door Joostb » 20 apr 2015, 03:40

Ik zou zeker even je schokbrekers eens laten controleren.

APK technisch mogen ze niet lekken, maar dat wil niet altijd zeggen dat ze daarom hun werk nog wel goed doen. Zeker na 200.000 km kan het prima zijn dat ze op aan het raken zijn. Na jou verhaal heeft het er alle schijn van.

Maar slechte schokbrekers zorgen er niet voor dat jou auto lager komt te liggen, dat komt weer door de veren. die zou je eventueel gelijk kunnen laten controleren als je toch met de schokbrekers aan het kijken bent. Schijnt een kwaal te zijn dat die wel eens breken, van mijn touring is er ook 1 kan stuk.

Verder bandenspanning eens nakijken is iets wat je kunt doen, de meeste hebben die te laag staan.
BMW 520i touring (G31) M-sport 2019

Amsterdammer

Bericht door Amsterdammer » 20 apr 2015, 13:10

Heb je iets laten veranderen aan je auto?

noele46

Bericht door noele46 » 20 apr 2015, 18:32

Dit probleem heb ik met mijn sedan ook en daar bij ligt het aan de draagarm rubbers

Biggs

Bericht door Biggs » 20 apr 2015, 20:34

Dank voor de reacties.
Ik heb niets laten veranderen de afgelopen tijd, alleen wissel winter- / zomerbanden. Ik lees inderdaad ook veel over de draagarmrubbers, die zullen zeker ook beter zijn in de nieuwe versie. Ik zal deze week nieuwe schokbrekers bestellen, dus maar afwachten of dit een eerste verbetering geeft. Iemand nog een aankooptip? Het monteren van die kan ik zelf, de draagarmrubbers schijnt nogal een duur klusje te zijn, kan ik zelf niet.

Vraag; met welke bandenspanning rijden jullie eigenlijk?

@JoostB: Veer kapot? Gewoon gescheurd?

Ever

Bericht door Ever » 20 apr 2015, 21:11

ik heb er 2.5 bar rondom in zitten, heb een 6-cilinder met automaat(qua gewicht ed).

Ik heb trouwens laatst ook vanalles over een dweilende achterkant gelezen waarbij de oorzaak was dat er geen premium merkbanden onder zaten, dit omdat je de bandenwissel aangeeft.

Zie: viewtopic.php?f=33&t=43968

Had je de banden er ook al eerder onder en het probleem toen niet?

De veren schijnen naar verloop van tijd nogal eens spontaan te breken.

JdM

Bericht door JdM » 20 apr 2015, 22:02

Trek er gerust een paar uur vooruit bij een touring, heb me laten wijsmaken dat dan bijna de gehele achterbekleding eruit moet.

Joostb

Bericht door Joostb » 21 apr 2015, 01:15

@JoostB: Veer kapot? Gewoon gescheurd?
gewoon afgebroken. Hoorde laatst op de snelweg al een heel raar geluid met 140 km/h. Weet nog dat ik de band had gecontroleerd maar kon niets vinden en had ook niet over iets heen gereden.

Totdat de auto laatst bij de garage was en mij daarop attendeerde. En idd, de onderste spiraal was afgebroken en lag zelfs nog keurig netjes op zn plek. Schijnt veel voor te komen bij de E46, ook bij onze vorige Twingo het zelfde gehad met 60.000 km, dus komt ook bij andere merken wel voor.

Bandenspanning heb ik op 2.8 staan rondom (225/40/18)

Ik zou overigens niet zomaar klakkeloos de schokbrekers laten vervangen. goede zijn best duur plus de tijd die je er in steek, terwijl het misschien niet eens nodig is en het probleem op lost. Zou eerst kijken of het echt nodig is. Als ze zo versleten zijn dat ze jou rijgedrag beinvloeden zoals jij omschrijft dan moet dat ook vrij snel te zien zijn.

Ik zou eerst de schokbrekers controleren/veren en bandenspanning. Is dat allemaal goed dan richting de draagarmrubbers

Biggs

Bericht door Biggs » 22 apr 2015, 22:46

Her vangen van de achter schokbrekers is voor iemand met een twee rechterhanden, geen enkel probleem. Op youtube bij dit kanaal: https://www.youtube.com/watch?v=fbLTWH2ltBQ vind je allerlei video's die je daarbij kunnen helpen. En de bekleding, die hoeft slecht op een klein plekje "kapot'.

Mijn bandenspanning is 2.5 rondom bij 205 /55-16. Ik rij met Bridgestone Turanza (met de extra stevige zijwangen, zoals gewenst bij BMW) is mij althans geadviseerd. Deze zaten er ook al om voor de winter - zomerwissel.

Ik ga komende vrijdag eerst naar De Beier in H'veen voor het vervangen van de passagiers airbag en zal daar ook even om advies vragen. En s'middags ga ik in Franeker naar Offenga want die heeft alvast 2 schokbrekers voor mij gereserveerd. 2de hands voor slechts € 65. en nieuwe zijn € 65,- perstuk. http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... 1-095-647/ Ook daar zal ik vragen of iemand er even naar kan kijken of in rijden.

Persoonlijk denk ik, rijdend naar huis vandaag dat het juist de voorste zijn, ik hoorde daar een gestuiter voorin op een wat hobbelige weg.

Ik hou jullie op de hoogte van eea.

Ronald

Joostb

Bericht door Joostb » 23 apr 2015, 03:45

Ben benieuwd!

Overigens zou ik niet snel voor 2e hands schokbrekers gaan voor die paar tientjes extra als je dan toch bezig bent... Je weet immers niet hoe lang die er al onder hebben gezeten (is of dat wel bekend?), de kans dat die op een E46 met redelijk wat ervaring hebben gezeten is vrij groot. ook al lekken ze niet, de werking kan toch al sterk minder zijn geworden in de loop der jaren.

Biggs

Bericht door Biggs » 24 apr 2015, 21:19

Vandaag een nieuwe passagiers airbag gekregen bij De Beier. Snelle montage in 25 minuten. Daar heeft monteur ff gereden en denkt dat het aan de uitlijning ligt. Ben laatst wel met achterwiel iets te hard tegen stoep aan gereden, dacht ik net, dus misschien is dat de oorzaak.

Bij Offenga hadden ze helaas geen tijd, druk, dus nieuwe afspraak gemaakt. Ook zij zeiden dat het waarschijnlijk niet de schokbrekers zijn, dus ook niet gekocht.

Tevens vanavond de achterwielen op 2,9 bar gezet en ik moet zeggen, scheelt al een stuk :-)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”