Visco fan vraag

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Chili

Visco fan vraag

Bericht door Chili » 10 apr 2015, 17:50

Geachte l

Is het normaal dat als de motor warm is af en toe de elektrische fan bij springt .

Ik hoor af en toe wel gewoon het suizen van de visco en verder geen koel issues .

Iemand enig idee ?

Chili

Eric 540i

Re: Visco fan vraag

Bericht door Eric 540i » 10 apr 2015, 18:29

De visco en de elektrische fan zijn 2 verschillende ventilatoren. De visco gaat draaien door opwarming van het koelvloeistof en de elektrische gaat draaien op basis van een gemeten temperatuur. Dat de elektrische fan af en toe gaat draaien klopt. De elektrische fan koelt extra totdat de koelvloeistof in temperatuur is gedaalt.

Chili

Bericht door Chili » 12 apr 2015, 15:25

En dat is dan de sensor op de onderste slang ?

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 apr 2015, 20:52

Beste Chili,

Mag ik u vragen, welk type 5 serie u heeft, en met welk bjr.?
Dan kan ik het zo opzoeken, welke soort koel fan er bij uw BMW is ingebouwd.

De sensor op de onderste waterslang, dat zal de koelvloeistof temperatuur zender zijn.
Ten minste, dat is bij mijn E39 met de M54B25 motor zo.

Er is een maar, na 15:30 uur Maandag de 13de April 2015 ben ik voorlopig niet aanwezig voor een aantal weken.
Dan word ik n.l. opgenomen voor een operatie. Ik kan niet zeggen, wanneer ik terug thuis ben, en of ik dan bekwaam ben, om achter de laptop te gaan zitten werken. Daar is de operatie te zwaar voor.

Er zijn twee soorten koel fans, die op bepaalde 5 series zijn gerealiseerd, de een heeft een electrische fan, gestuurd middels een warmte schakeling/sensor.
De andere types hebben dan weer de Visco fan, die gevuld is met dierlijk vet, of een bepaalde wax soort.
Dat dierlijke vet of de wax, dat zet door de oplopende warmte uit, en schakelt de Visco fan in.
Dat is goed voelbaar als men de Visco fan eerst bij een koude en stil staande motor rond draait, dan heeft deze weinig weerstand.
Als me deze procedure herhaalt, maar dan met een stil staande motor die op bedrijfs temperatuur is, dan zal de Visco fan stroever draaibaar zijn!

Ik zelf ben er achter gekomen, dat wanneer de Visco fan niet goed werkt, dat bij mijn E39 met de M54B25 motor, de airco fan automatisch word ingeschakeld, dit natuurlijk om de motor te beschermen, tegen warm draaien.
En dat is natuurlijk een erg mooi veiligheid systeem, om de motor te beschermen.

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Chili

Bericht door Chili » 12 apr 2015, 21:53

Beste ad.

Wij hebben de zelfde motor , Ik heb de 525i uit 2002.
De m54b25

Ik hoorde vrijdag de elektrische fan aanslaan , en als ik lang genoeg wacht hoor ik ook het vliegtuig geluid van de Visco , dus dat lijkt te werken.
De airco stond uit.

Geen fout meldingen in obd .

AdE39

Bericht door AdE39 » 13 apr 2015, 00:10

Hallo beste Chili,

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

En, geloof het of niet, de micro electronica, die is zeer complex en wispelturig, dus met andere woorden, soms hoeft een defect niet eens uitgelezen te kunnen worden, en dat komt ook met enige regelmaat voor!

Ja, dat herken ik dus wel.
Ik had exact hetzelfde geluid, en inderdaad ook de fan van de airco was op zich zelf begonnen, enkel bij mij was de Visco koppeling defect. De stroefheid van de Visco koppeling, bij een warme motor, die was gelijk aan de koude motor, en dan is de Visco koppeling defect.

Ik zou eens goed kijken, naar de stroefheid bij een koude motor, waarbij de Visco koppeling minder stroef is, dan bij een warme motor.
Bij mij was de werking gewoon gelijkwaardig, wat dus wijst op een defecte Visco koppeling.

Ook zou het kunnen zijn, dat er bij u een defecte sensor de oorzaak is.

Voor de rest is onze BMW gelijkwaardig.

succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Chili

Bericht door Chili » 13 apr 2015, 15:26

Dan denk ik dat die van mij aan zijn einde is , draait koud met wat weerstand en warm hetzelfde .
en vandaag na een rit van 25 km begon bij even stationair gelijk die elektrische fan weer te draaien .

ik kan m met warme motor ook zo stilhouden met de vingers , wel oppassen natuurlijk .

maar vd week hoorde ik m nog , geef wat gas en twee seconde later is het weg.

toch maar vervangen dan .

kotje

Bericht door kotje » 15 apr 2015, 13:31

vergeet niet dat de visco fan pas bij 92 graden werkt.

gr

kotje

Chili

Bericht door Chili » 15 apr 2015, 14:37

Begrijp ik kotje , maar als de elektrische fan wel draait als de ac uit is en de Visco geeft koud net zo veel weerstand als met warme motor .

Dan weet ik het verder ook niet.

Hoor allemaal verschillende dingen.

kotje

Bericht door kotje » 15 apr 2015, 20:56

Maar wat geeft je temp meter in de auto aan? Bedoel dan is je meter in het midden of juist Anders?

Gr

Kotje

Chili

Bericht door Chili » 16 apr 2015, 04:43

Mijn temperatuur in het menu '7' is gewoon tussen de 96 en 99c , maar dat schijnt te komen omdat de elektrische fan dat overneemt.

kotje

Bericht door kotje » 16 apr 2015, 06:39

oke man. want je temperatuur is perfect. als de elektrische ventilator aanslaat draait het op maximale vermogen? als dat zo is dan moet je misschien de visco ven goed controleren.

gr

kotje

Chili

Bericht door Chili » 20 apr 2015, 18:07

ik heb de fan vernieuwd , ik kom er nu dus ook achter dat dat ding nooit goed heeft gewerkt. :gek:

kotje

Bericht door kotje » 21 apr 2015, 08:26

Chili schreef:ik heb de fan vernieuwd , ik kom er nu dus ook achter dat dat ding nooit goed heeft gewerkt. :gek:

goed om te horen man. dus je hebt nieuwe visco fan geplaatst?

gr

kotje

Chili

Bericht door Chili » 21 apr 2015, 09:45

Laat ik het zo zeggen , offenga heeft m even voor mij vervangen. Was voor hen 10 minuten werk en het is in de buurt.

Ik hoor m nu al na het starten en dat hoort dus ook zo.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”