'Haperen' gaspedaal?
'Haperen' gaspedaal?
Hi all,
Ik rij al een tijdje rond met een probleem en ben benieuwd of jullie hier misschien iets zinnigs over kunnen zeggen.
Het betreft het af en toe 'haperen' van mijn gaspedaal. Het treedt ongeveer iedere 500 a 1000 km op en het duurt ca. 10 minuten. Daarna is het probleem weer verdwenen. Met haperen bedoel ik trouwens: normaal reageert de wagen nadat het gaspedaal ca. 1 cm is ingedrukt en dan tijdelijk moet ik het gaspedaal echt 3 a 4 cm indrukken zonder dat er iets gebeurt en dan komt ineens bij 5 cm pas de turbo erbij.
Stukje voorgeschiedenis:
- 240.000 km huidige km-stand
- 231.000 km beide turbo's gereviseerd
- 226.000 km automaatolie vervangen bij ZF
- 216.000 km roetfilter, katalysator, carterventilatie gereinigd
Omdat de klachten steeds om de zoveel kilometer komen en verdwijnen dacht ik eerst aan een regenereerprobleem, maar de problemen zijn pas ontstaan nadat de beide turbo's zijn gereviseerd. En daarvoor merkte ik ook nooit iets van het regenereren (ook niet toen het roetfilter bijna vol zat).
Ik denk zelf aan:
- brandstofpomp
- gaspedaal sensor
- aansturing kleine turbo
- ?
Iemand enig idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?
Ik rij al een tijdje rond met een probleem en ben benieuwd of jullie hier misschien iets zinnigs over kunnen zeggen.
Het betreft het af en toe 'haperen' van mijn gaspedaal. Het treedt ongeveer iedere 500 a 1000 km op en het duurt ca. 10 minuten. Daarna is het probleem weer verdwenen. Met haperen bedoel ik trouwens: normaal reageert de wagen nadat het gaspedaal ca. 1 cm is ingedrukt en dan tijdelijk moet ik het gaspedaal echt 3 a 4 cm indrukken zonder dat er iets gebeurt en dan komt ineens bij 5 cm pas de turbo erbij.
Stukje voorgeschiedenis:
- 240.000 km huidige km-stand
- 231.000 km beide turbo's gereviseerd
- 226.000 km automaatolie vervangen bij ZF
- 216.000 km roetfilter, katalysator, carterventilatie gereinigd
Omdat de klachten steeds om de zoveel kilometer komen en verdwijnen dacht ik eerst aan een regenereerprobleem, maar de problemen zijn pas ontstaan nadat de beide turbo's zijn gereviseerd. En daarvoor merkte ik ook nooit iets van het regenereren (ook niet toen het roetfilter bijna vol zat).
Ik denk zelf aan:
- brandstofpomp
- gaspedaal sensor
- aansturing kleine turbo
- ?
Iemand enig idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?
Re: 'Haperen' gaspedaal?
Inmiddels alweer 25.000 km verder gereden met deze klacht en ben er inmiddels al aardig aan gewend (wordt verder niet erger).
Nu heb ik deze week mijn auto uitgelezen met de app Torque Pro en kom deze foutmelding tegen:
P0545 - Exhaust Gas Temperature Sensor Circuit Low Bank 1 Sensor 1
Zou dit bovenstaande klachten wellicht kunnen veroorzaken?
Nu heb ik deze week mijn auto uitgelezen met de app Torque Pro en kom deze foutmelding tegen:
P0545 - Exhaust Gas Temperature Sensor Circuit Low Bank 1 Sensor 1
Zou dit bovenstaande klachten wellicht kunnen veroorzaken?
Ben er inmiddels achter wat dit probleem veroorzaakte.
Bleek de motortemperatuur te zijn die veel te laag was (ca. 60 gr) waardoor het regenereren van het roetfilter steeds niet lekker wilde lukken. Inmiddels heb ik beide thermostaten vervangen en heb ik dit probleem niet meer gehad.
Bleek de motortemperatuur te zijn die veel te laag was (ca. 60 gr) waardoor het regenereren van het roetfilter steeds niet lekker wilde lukken. Inmiddels heb ik beide thermostaten vervangen en heb ik dit probleem niet meer gehad.
Weer die verrotte thermostaten. Die hebben echt bij veel rijders al kleine of grote problemen opgeleverd.
Mooi dat het is opgelost.
Mooi dat het is opgelost.
Standaard instructie van BMW zou moeten zijn om elke maand een rit te doen met koelvloeistof temp. aan, uit het geheime menu.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Dat BMW daar zelf maar eens over nagedacht had.
Dus of:
Een themperatuurmeter op he dash
of
Een servicemelding als de thermostaat niet optimaal reageert.
Oplossen is vrij simpel en het kost je maar een paar uurtjes om ze beide zelf te vervangen maar toch.....
Dus of:
Een themperatuurmeter op he dash
of
Een servicemelding als de thermostaat niet optimaal reageert.
Oplossen is vrij simpel en het kost je maar een paar uurtjes om ze beide zelf te vervangen maar toch.....
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Ik zou maar eens controleren hoe het met het roetfilter zit.....niet dat er snel weer nieuwe problemen komen.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003