bmw 520d tourer start slecht

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
jaccostelt

bmw 520d tourer start slecht

Bericht door jaccostelt » 28 mar 2015, 09:27

Beste Allemaal,

Ik zit met een probleem.

Ik heb een bmw520D uit 2007 met ongeveer 243000 op de teller.

De ketting begon te rammelen en ik heb deze laten vervangen bij een garage die een vriend van me aanbevelende, het was een allround bedrijf met een goede reputatie , dus ik had er vertrouwen in.
Aangezien de hele motor er toch uit moest heb ik maar gelijk de koppelingsplaten en het vliegwiel ook laten vervangen ivm de km stand.

Nadat ik de auto terug heb gekregen ( is nu alweer 1,5 maand geleden) start de auto heel slecht, ik ben geen expert maar als ik vroeger een auto zou hebben gehad die zo starte zou ik zeggen hij krijgt te weinig benzine of lucht ... maar ja het is diesel ... en nogmaals ben geen expert dus weet niet wat het is .

Nu is de garage al 1,5 maand bezig om het probleem te vinden, even uit mijn hoofd hebben ze al het volgende vervangen en nagekeken :

verstuivers laten checken waren goed
druk bij starten is goed ( compressie)
sensor bij de roetfilter vervangen zou valse waardes hebben afgegeven
roetfilter laten schoonmaken ( was wel vuil maar gaf geen foutmelding)
lucht slangetjes vervangen

En nog een paar dingen meer wat ik even niet zo weet.

Laat het duidelijk zijn dat ik ervan geleerd heb en de volgende keer gewoon naar een bmw dealer / expert ga.

Hebben jullie een idee of tips.

Ik vergeet een van de belangrijkste dingen te vertellen , hij start alleen slecht bij een hele koude start, dus als hij bv hele nacht heeft stil gestaan ... is hij eenmaal gestart dan gaat het goed, maar als hij dan een nacht buiten staat en je moet hem starten dan schaam ik me rot om dat te doen ...

Laat duidelijk zijn dat ik de garage verantwoordelijk hou, en ik zit al te bedenken hoe ik verder moet hiermee, mijn geduld raakt ook op, ik weet ook dat die jongen van de garage ermee zit en hij is ook wel behulpzaam maar ik moet me ook nu zakelijk gaan opstellen vind ik.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jacco

jaccostelt

Re: bmw 520d tourer start slecht

Bericht door jaccostelt » 13 apr 2015, 20:12

Het lijkt nu gevonden ,zou de koppakking kunnen zijn.

Kreeg vandaag filmpje van de garage en daar zag je allemaal lucht bellen in het koelsysteem , zou dit kunnen kloppen ?

Kan de auto hierdoor slecht starten ? Even stomme vraag maar zou dit wat te maken kunnen hebben met het vervangen van de distributie ketting ?

Alvast bedankt .

Jacco

avdakker

Bericht door avdakker » 13 apr 2015, 20:44

Het is heeeeeeel lastig om hier iets van te zeggen zonder het te beleven. Slecht starten kan van alles zijn.
Loopt de wagen wel goed na het starten? Of loopt hij eerst wat rauw?
Het kan een afstelprobleem zijn, maar als er inderdaad luchtbellen in het koelwatersysteem zitten dan kan de pakking ook lek zijn. Hoe ziet de oliedop eruit vraag ik me dan af?

De koppakking heeft normaliter niets te maken met de ketting. De distributie ketting ligt achterop je blok zoals je het weet. Deze vervangen is het blok eruit, de kettingspanners los halen, de ketting eraf en dan de boel vervangen. Je koppakking blijft gewoon keurig zitten waar hij zit doordat er ook niets aan je kop zou mogen gebeuren. Of het blok heeft een tik gehad bij het eruit lepelen van dat ding, maar dat vermoed ik niet snel.

Lastig verhaal waar wij eigenlijk niet veel aan kunnen doen. Wat je wel kunt doen is het verhaal bij een concullega voorleggen en daar een oordeel laten vellen. Indien deze aangeeft dat de garage die je ketting gedaan heeft wel iets fout heeft gedaan, dat je dan ook verhaal kunt halen.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

jaccostelt

Bericht door jaccostelt » 19 apr 2015, 15:31

Hallo,

Lijkt inderdaad de koppakking te zijn of scheurtje in de kop, het is allemaal wel heel toevallig dat het net gebeurt nadat de motor eruit is geweest voor de ketting, motor starte echt altijd goed voordat de ketting veranderd is .

Kunnen we nog heel lang over discussiëren , maar moet maar even paar keer diep lucht halen en verder gaan.

Wil nu de auto wel eens terug ....

En dan ga ik hem van binnen eens goed schoon laten maken en er de hele zomer van genieten!!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”