Airbag lampje

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Ibico

Airbag lampje

Bericht door Ibico » 18 apr 2014, 08:19

Hallo beste mensen,

Omdat ik hier al eerder een keer goed geholpen ben met een probleempje aan mijn BMW, ook deze vraag hier maar even neerleggen. Misschien dat iemand een oplossing heeft. Het gaat om een E39 528i Touring uit 1997

Ik heb volgend probleem. Het Airbag lampje brand al een paar maanden in het dashboard. Erg irritant natuurlijk. Dus ben ik op internet eens gaan lezen, en zoeken, en tot de conclusie gekomen dat de mat in de bestuurdersstoel kapot moest zijn. Dus op internet hiervoor een vervangend sensor besteld voor 10 Euro. En de fout uit de computer laten wissen.

Nu is het echter zo dat als ik de Auto start, brand het lampje eerst, dan gaat i uit (dat deed hij vroeger niet) , en naar een seconde of 5 begint het lampje weer te branden :s
Ik heb onder beide stoelen nog eens gekeken, alle stekkertjes die onder de stoelen zitten los gehaald, op beschadigingen gecontroleerd, en weer in elkaar gezet. Probleem blijft
Iemand enig idee wat dit kan zijn, en wat ik zelf nog zou kunnen doen?????? BMW Garage word me iets te duur. ;)
BMW E39 540i 2000 Touring
BMW E39 540i 1997 Sedan
BMW E39 535i 1999 Sedan

AdE39

Re: Airbag lampje

Bericht door AdE39 » 19 apr 2014, 01:27

Hallo beste Ibico,

Ja, dat kan wel eens voorkomen.
De enige goede optie is, toch echt even laten uitlezen, anders kom je er echt nooit achter.

Het gebruik van een dummy, tja, dat vind ik echter nooit geen hele goede oplossing, om een airbag lampje te doen uitschakelen!

Wat gebeurt er bij het gebruik van een dummy?
Het fout lampje zou gedoofd kunnen blijven, door het wissen/resetten van de fout/storing.
Echter nu staat de rechter stoel wel geregistreerd als bezet, dus die dure airbag, die gaat nu ook gewoon af, bij een aanrijding, terwijl dit echt niet nodig zou moeten zijn, dat is wel een hele dure oplossing dan!
De stoel was immers niet bezet, als er dus niemand plaats heeft genomen.
altijd eerst uitlezen, het probleem oplossen, dit kan soms een stoel matje zijn, maar het kan ook een stekker verbinding zijn, waar wat corrosie op de contacten kan zitten, dan is het erg simpel te verhelpen, om met contact spray de contacten in te spuiten, ook kan men gewoon WD-40 gebruiken.

De airbag van de onbezette stoel, die gaat bij een goed functionerende airbag systeem nooit af, daar is dat matje immers voor gemonteerd. Soms gebruikt men een dummy van € 10,00, maar de schade na het onnodig afgaan van de airbag bedraagt nu misschien wel € 1.000,00 want airbags zijn nu eenmaal erg prijzig, velen weten dit niet.

Dit zou dus niet gebeuren, als men de storing op correcte wijze zou hebben opgelost!
Door eerst te gaan uitlezen, en dan de storing op te lossen, die is aangegeven door de apparatuur, daarna te gaan resetten, waar mee het probleem is opgelost, en wel op de juiste wijze!

Verder geef ik u als tip mee, om dit soort zaken onder de technische zaken te plaatsen, en niet onder de DIY items.
Ik zag dus toevallig, dat u het probleem hier had geplaatst.

Ik hoop dat ik u een beetje weg wijs heb kunnen maken in het systeem van de airbags, het is niet enkel en alleen op te lossen door een simpele dummy te gebruiken, vaak geeft het bij schade die men niet eens wist, en dat wil ik altijd voorkomen. Het kost ook erg veel geld, om nu alles te moeten vervangen, dus beter altijd de originele onderdelen te gebruiken, en zeker geen dummy's bij de airbag systemen.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Ibico

Bericht door Ibico » 19 apr 2014, 09:36

Dank voor het antwoordt, kan iemand dit verplaatsen in het goede topic ?
BMW E39 540i 1997 Sedan
BMW E39 535i 1999 Sedan

AdE39

Bericht door AdE39 » 20 apr 2014, 10:40

Hallo beste Ibico,

Is graag gedaan, geen dank.

Als de moderator dit ziet, dan zal deze vaak het topic wel verplaatsen.

Komt wel goed.

Met vriendelijke groet,
Ad

Ibico

Bericht door Ibico » 28 dec 2014, 11:12

Even een kleine update,

Ben al even niet meer met de auto bezig geweest, druk met werk en zo.
Heb de auto uitgelezen, en deze geeft een melding van de gordel op de rechter voorstoel. Ik ga dus maar eens kijken of ik hier onderdelen voor kan vinden om dit te vervangen.
Maar moet eerst wat andere dingen aan de auto doen, dus dit staat even op de lange baan.
BMW E39 540i 1997 Sedan
BMW E39 535i 1999 Sedan

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 28 dec 2014, 11:45

Nu pas onder mijn ogen gekomen, topic hierheen verplaatst :duim:

AdE39

Bericht door AdE39 » 28 dec 2014, 16:30

Hallo beste Ibico,

Kunt u de stekker verbinding misschien eens los halen, en met een contact spray inspuiten, en daarna de storing laten wissen.

Komt deze later nog eens terug, dan kan het nodig zijn om deze gordel spanner te vervangen.
Daarna is het weer nodig om deze storing te laten wissen, want anders komt waarschijnlijk deze melding steeds weer terug.

Vaak ziet men dus, dat wanneer er een storing word weer gegeven, dat men steeds te snel een oordeel trekt, en dat de mat in de stoel de schuld krijgt, zoals het hier het geval was.
Daarom is het immers steeds erg belangrijk, dat men de auto eerst uit gaat lezen, voordat men een oordeel trekt wat het kan zijn.
En dan kan men wel eens onderdelen gaan vervangen, die helemaal niet defect zijn.

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Ibico

Bericht door Ibico » 11 apr 2015, 18:01

Nog een kleine update.

Afgelopen week had ik een beetje tijd over, Dus met de BMW aan de slag geweest. Ik heb alle kabels, onder de bijrijdersstoel los gehad, schoon gemaakt, gecontroleerd, beetje contactspray.

En Melding is weg, naar weet niet meer hoe lang, geen airbag lampje meer in het dashboard :gekdoen: :gekdoen: :gekdoen: :gekdoen: :gekdoen: :duimen:

Dank voor de goede tip AdE39
BMW E39 540i 1997 Sedan
BMW E39 535i 1999 Sedan

AdE39

Bericht door AdE39 » 13 apr 2015, 13:26

Hallo beste Ibico,

Kijk, dat is erg goed nieuws, het airbag lampje is gedoofd, mooi werk.

Het is erg graag gedaan, beste Ibico, geen dank verschuldigd.
Het gaat er om, dat we elkaar zo goed als mogelijk helpen.

En, mocht het lampje nog gaan branden, dan zal deze error even gewist dienen te worden.

Ik wens u veel rij plezier toe met uw BMW, en veel veilige km's. :driving:

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”