Beste lezer / BMW fan,
Ik heb sinds kort koelvloeistof probleem met mijn E39 525TD uit 1998.
Wanneer de auto normaal gebruikt wordt dus bij 100 km/p / 110 km/p gebeurt er helemaal niets, maar wanneer er flink mee doorgereden word dan gooit mijn expansievat al mijn koelvloeistof eruit maar temperatuur van auto blijft normaal. Bij het openen van me motorkap is het expansievat klets nat met koelvloeistof, als ik mijn expansie dop eraf draai hoor je een sissend / borrel geluid of als hij nou koud of warm is toch blijft dat geluid terug komen.
Ik heb zelf dit meerdere keren getest met normaal rijden en snel rijden het probleem treed alleen op bij flink gassen.
Mijn waterpomp en thermostaat zijn vorig jaar vervangen door een auto garage in Rotterdam. Ik heb zelf het idee dat het niet goed ontlucht is.
Veel mensen beweren mij dat het aan de koppakking kan liggen als dat het geval was moest hij wel flink gaan roken en de temperatuur zou niet stabiel blijven.
Vervangen onderdelen :
Thermostaat ( 1 jaar geleden )
Waterpomp ( 1 jaar geleden )
Radiateur ( 1,5 / 2 jaar geleden )
Visco fan ( 1,5 jaar geleden )
Ik hoop dat een BMW expert mij kan helpen met dit probleem.
Alvast bedankt
Met vriendelijke groet,
Turan
Moet telkens koelvloeistof bijvullen.
Re: Moet telkens koelvloeistof bijvullen.
- waterpomp checken op koelvloeistofverlies
- leidingen controleren op lekkage
- radiator idem dito.
- daarna fatsoenlijk ontluchten en kijken of het systeem dan wel stabiel blijft draaien.
- daarna checken of het systeem als het loeiheet wordt ook ingrijpt. De visco moet sneller draaien. Zo kun je bekijken of de thermostaat schakelt en het koelsysteem in het gareel blijft onder alle temperaturen.
- vergeet hierbij niet te checken of je verwarmingsinstallatie ook blijft werken en er geen kachelkraan blijft hangen. Warm moet warm zijn en mag niet transformeren naar koude lucht op de warme stand. Gewoon flink aan de tand voelen. Zowel links als rechts onafhankelijk van elkaar testen.
Is hier niks te vinden wijst het op een defecte koppakking. Daarbij hoeft het niet altijd gelijk een rookkanon te zijn. Dat komt vanzelf wel met de tijd maar kan nog een hele poos duren. Ben een beetje bang dat het hier het geval is omdat je onder vollast wel verlies hebt en bij normaal gebruik niet.
Het sissen bij het afdraaien van de dop is doodnormaal. Kijk wel uit bij een hete motor. Nooit de dop eraf bij een hete motor.
Controleren en zeker het bijvullen alleen bij een koude motor tot maximum peil. Dat is de uitgangspositie.
- leidingen controleren op lekkage
- radiator idem dito.
- daarna fatsoenlijk ontluchten en kijken of het systeem dan wel stabiel blijft draaien.
- daarna checken of het systeem als het loeiheet wordt ook ingrijpt. De visco moet sneller draaien. Zo kun je bekijken of de thermostaat schakelt en het koelsysteem in het gareel blijft onder alle temperaturen.
- vergeet hierbij niet te checken of je verwarmingsinstallatie ook blijft werken en er geen kachelkraan blijft hangen. Warm moet warm zijn en mag niet transformeren naar koude lucht op de warme stand. Gewoon flink aan de tand voelen. Zowel links als rechts onafhankelijk van elkaar testen.
Is hier niks te vinden wijst het op een defecte koppakking. Daarbij hoeft het niet altijd gelijk een rookkanon te zijn. Dat komt vanzelf wel met de tijd maar kan nog een hele poos duren. Ben een beetje bang dat het hier het geval is omdat je onder vollast wel verlies hebt en bij normaal gebruik niet.
Het sissen bij het afdraaien van de dop is doodnormaal. Kijk wel uit bij een hete motor. Nooit de dop eraf bij een hete motor.
Controleren en zeker het bijvullen alleen bij een koude motor tot maximum peil. Dat is de uitgangspositie.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 
Beste Dw70,
Als eerst bedankt voor uw reactie
Wanneer er koelvloeistof eruit is gegooid voel ik wel koude lucht in de auto ook al is hij op maximale temperatuur.
Heb jij enig idee hoe ik het systeem moet ontluchten? Of ken jij een goede auto garage in Rotterdam die dit voor me eventueel kan doen?
Met vriendelijke groet,
Turan
Als eerst bedankt voor uw reactie
Wanneer er koelvloeistof eruit is gegooid voel ik wel koude lucht in de auto ook al is hij op maximale temperatuur.
Heb jij enig idee hoe ik het systeem moet ontluchten? Of ken jij een goede auto garage in Rotterdam die dit voor me eventueel kan doen?
Met vriendelijke groet,
Turan
De dop van je expancievat moet bij een bepaalde druk openen.
Misschien is de dop kapot komt meer voor.???
Misschien is de dop kapot komt meer voor.???
Heb ik ook inderdaad gehoord, heb vandaag een monteur gesproken die gaf het zelfde aan.
Als het de dop was dan was het altijd het geval bij het op druk komen van je koel systeem , als je systeem koud is kan je dan gewoon de slangen in knijpen of staat er dan nog druk op?
Laat anders een CO2 test doen bij de garage .
Geen CO2 , dan is het waarschijnlijk niet goed ontucht.
Laat anders een CO2 test doen bij de garage .
Geen CO2 , dan is het waarschijnlijk niet goed ontucht.