trillen ---> de boosdoener...
trillen ---> de boosdoener...
hi,
Mag ik jullie advies vragen over een nieuw probleem? Heb nu 3/4 jaar een E61 530 xD (automaat) uit 2008, waar sinds december winterbanden op velgen onder liggen. We zijn in februari weekje op wintersport geweest, waarbij er veel sneeuw lag en de 4 wielaandrijving zich van zijn beste kant heeft laten zien; heb - in tegenstelling tot velen anderen - geen sneeuwkettingen nodig gehad.
Ik vermoed na die reis begonnen de klachten: de auto trilt nogal tijdens het rijden, eigenlijk vooral van zo'n 80 tot 130 km/h. Daarbij valt op dat het stuur niet echt trilt, maar met name de stoelen (kinderstoeltje achter bijrijder het meest) en bijvoorbeeld de binnenspiegel, waarin je de trilling echt kunt zien. De trilling lijkt onafhankelijk van gasgeven en is zeker onafhankelijk van remmen.
Daarbij nog een heel apart fenomeen: als je tijdens het trillen de automaat in N zet, komt er een soort bonkend geluid bij en voelt het alsof de auto over hele kleine hobbels rijdt. Je hebt wel eens een stuk weg dat bestaat uit losse betonplaten, zo voelt het, maar dan veel korte betonplaten kort achter elkaar, alsof je elk overgangetje voelt. Zogauw je de automaat dan weer in D zet, verdwijnt dit laatste fenomeen binnen een paar tellen (maar het trillen niet, als je nog wel die snelheden rijdt). Overigens komt dit laatste fenomeen volgens mij bij alle snelheden voor, ook bij lagere.
Was van plan om eerst maar eens de zomerbanden / velgen terug te zetten, maar deze banden/velgen lagen er al paar maanden probleemloos op dus denk niet dat het daaraan ligt.
Heb het forum doorgespit, kom veel tegen over draagarmrubbers / homokineten. Kan uiteraard de motor zijn (motorsteunen), kan de transmissie zijn en de ophanging, maar omdat het zoveel kan zijn en alles uitproberen door vervanging heel duur is, hoop ik op een advies / goeie tip. Wat zegt het hierboven beschreven fenomeen van de autmaat in N? Is dat een tweede probleem / los van de trilling? Veel dank!
Mag ik jullie advies vragen over een nieuw probleem? Heb nu 3/4 jaar een E61 530 xD (automaat) uit 2008, waar sinds december winterbanden op velgen onder liggen. We zijn in februari weekje op wintersport geweest, waarbij er veel sneeuw lag en de 4 wielaandrijving zich van zijn beste kant heeft laten zien; heb - in tegenstelling tot velen anderen - geen sneeuwkettingen nodig gehad.
Ik vermoed na die reis begonnen de klachten: de auto trilt nogal tijdens het rijden, eigenlijk vooral van zo'n 80 tot 130 km/h. Daarbij valt op dat het stuur niet echt trilt, maar met name de stoelen (kinderstoeltje achter bijrijder het meest) en bijvoorbeeld de binnenspiegel, waarin je de trilling echt kunt zien. De trilling lijkt onafhankelijk van gasgeven en is zeker onafhankelijk van remmen.
Daarbij nog een heel apart fenomeen: als je tijdens het trillen de automaat in N zet, komt er een soort bonkend geluid bij en voelt het alsof de auto over hele kleine hobbels rijdt. Je hebt wel eens een stuk weg dat bestaat uit losse betonplaten, zo voelt het, maar dan veel korte betonplaten kort achter elkaar, alsof je elk overgangetje voelt. Zogauw je de automaat dan weer in D zet, verdwijnt dit laatste fenomeen binnen een paar tellen (maar het trillen niet, als je nog wel die snelheden rijdt). Overigens komt dit laatste fenomeen volgens mij bij alle snelheden voor, ook bij lagere.
Was van plan om eerst maar eens de zomerbanden / velgen terug te zetten, maar deze banden/velgen lagen er al paar maanden probleemloos op dus denk niet dat het daaraan ligt.
Heb het forum doorgespit, kom veel tegen over draagarmrubbers / homokineten. Kan uiteraard de motor zijn (motorsteunen), kan de transmissie zijn en de ophanging, maar omdat het zoveel kan zijn en alles uitproberen door vervanging heel duur is, hoop ik op een advies / goeie tip. Wat zegt het hierboven beschreven fenomeen van de autmaat in N? Is dat een tweede probleem / los van de trilling? Veel dank!
Laatst gewijzigd door BMWnewbie op 23 mar 2015, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: trillen
ik hoop dat het je 4x4 systeem niet is. Dat is supergevoelig met maatafwijkingen tussen de velgen/banden. BMW raad zelfs aan om steeds alle 4 banden gelijk te wisselen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: trillen
Niet je velg krom gereden ergens op? Dat zou nog niet verklaren waarom hij anders voelt in N maar ik heb een kromme velg gehad tijdens een proefrit en voelde precies hetzelfde. Velg laten richten en weg trilling.
Misschien iets om te laten checken.
Misschien iets om te laten checken.
Groetjes, Bjorn
E60 523i - Showroom vorige E60
E60 523i - Showroom vorige E60
-
rubbere ronnie
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 07 nov 2014, 18:55
Re: trillen
Vwb het trillen.
Ik had precies hetzelfde bij deze snelheden.
Had het bij mijn winterwielen.
Was van winter naar zomerbanden gegaan en nog steeds.
Toen eerst maar eens goed laten balanceren, en voila zo goed als weg.
Vreemde was dat het ook bij mijn winterwielen was, dus leek me onmogelijk dat het ook bij mijn zomerwielen kon zijn.
Maar toch opgelost.
En het grappige, hij trilde ook bij het remmen, dus ik dacht aan kromme schijven.
Maar ook dat is er uit gegaan met het balanceren.
Ik had precies hetzelfde bij deze snelheden.
Had het bij mijn winterwielen.
Was van winter naar zomerbanden gegaan en nog steeds.
Toen eerst maar eens goed laten balanceren, en voila zo goed als weg.
Vreemde was dat het ook bij mijn winterwielen was, dus leek me onmogelijk dat het ook bij mijn zomerwielen kon zijn.
Maar toch opgelost.
En het grappige, hij trilde ook bij het remmen, dus ik dacht aan kromme schijven.
Maar ook dat is er uit gegaan met het balanceren.
Re: trillen
gecupte banden door onjuiste uitlijning lijkt me ook een serieuze optie.
Zou ff langs een bandenspecialist gaan, die kunnen dat zo zien en voelen....
Zou ff langs een bandenspecialist gaan, die kunnen dat zo zien en voelen....
Re: trillen
Dank voor jullie reacties!
Denk zelf ook wel aan band/velg probleem, maar wat ik niet goed begrijp is waarom dit de laatste weken speelt, terwijl de winterbanden er al sinds december onderliggen. Dan zou ik denken (maar ik heet niet voor niets bmw Newbie
) dat een probleem op gebied van uitlijning / cuppen / balanceren zich meteen bij het overzetten naar winterbanden zou voordoen, niet een paar maanden later. Wil overigens niet eigenwijs zijn, laat dat duidelijk zijn dus ga toch de zomerbanden eronder leggen en dan kijken...
@tom_il: wat bedoel je precies met "supergevoelig met maatafwijkingen tussen de velgen/banden"? Wat ik weet is dat ik een setje banden en velgen voor winter en een voor zomer heb (beide setjes kwamen bij de auto toen ik hem kocht). Alle acht velgen zijn speciaal voor 4x4 / Xdrive en de banden ook. Ik heb de vier zomer banden met velg laten wisselen voor de vier winterbanden met velg; dat was in december...
Nog 1 observatie vanmorgen: ook als de auto heel langzaam uitrijdt, merk ik iets: het gaat dan om 20-30 km / uur en dan voelt het alsof de auto aan de rechter kant elke paar meter "over iets heenrijdt"...
Hoe dan ook, ik moet maar even een goede BMW specialist raadplegen (naast jullie natuurlijk, maar ik kan niet bij jullie langsrijden...). Weet iemand een goede in de omgeving Eindhoven?
Thanks!
Denk zelf ook wel aan band/velg probleem, maar wat ik niet goed begrijp is waarom dit de laatste weken speelt, terwijl de winterbanden er al sinds december onderliggen. Dan zou ik denken (maar ik heet niet voor niets bmw Newbie
@tom_il: wat bedoel je precies met "supergevoelig met maatafwijkingen tussen de velgen/banden"? Wat ik weet is dat ik een setje banden en velgen voor winter en een voor zomer heb (beide setjes kwamen bij de auto toen ik hem kocht). Alle acht velgen zijn speciaal voor 4x4 / Xdrive en de banden ook. Ik heb de vier zomer banden met velg laten wisselen voor de vier winterbanden met velg; dat was in december...
Nog 1 observatie vanmorgen: ook als de auto heel langzaam uitrijdt, merk ik iets: het gaat dan om 20-30 km / uur en dan voelt het alsof de auto aan de rechter kant elke paar meter "over iets heenrijdt"...
Hoe dan ook, ik moet maar even een goede BMW specialist raadplegen (naast jullie natuurlijk, maar ik kan niet bij jullie langsrijden...). Weet iemand een goede in de omgeving Eindhoven?
Thanks!
Re: trillen
Ik denk ook je banden/velgen, 1 keer een stoepje kan al genoeg zijn om dit te veroorzaken.
Elke bandenspecialist kan dit controleren.
Elke bandenspecialist kan dit controleren.
Re: trillen
Inderdaad, ik zou eens langs een bandenspecialist gaan. Zoals hierboven ook geschreven, een keer een stoep kan al voldoende zijn, dus dan maakt het niet uit als je banden er al sinds december onder liggen.
Groetjes, Bjorn
E60 523i - Showroom vorige E60
E60 523i - Showroom vorige E60
Re: trillen
Jullie hadden gelijk! Ben net bij bandenspecialist langsgereden en dit was de bevinding: (lukt me niet om foto 90 graden te draaien op tinypic, sorry....)

Hij had toevallig precies een losse band liggen van hetzelfde merk en type, 60 euro verder en geen enkel getril meer.
Oef, was bang voor ernstige zaken / hoge kosten...
Veel dank voor het meedenken; goed forum dit!

Hij had toevallig precies een losse band liggen van hetzelfde merk en type, 60 euro verder en geen enkel getril meer.
Oef, was bang voor ernstige zaken / hoge kosten...
Veel dank voor het meedenken; goed forum dit!
Re: trillen ---> de boosdoener...
Zo dan, dat kan niet veel gescheeld hebben. Was dat een runflat band?
Mooi dat et is opgelost in ieder geval.
Mooi dat et is opgelost in ieder geval.
Groetjes, Bjorn
E60 523i - Showroom vorige E60
E60 523i - Showroom vorige E60
Re: trillen ---> de boosdoener...
Ja was runflat....

