Of sproeiers nodig zijn laat ik in het midden, verplicht is het niet, maar raadzaam wel. Overigens vind ik wél dat Xenon verlichting aanpasbaar moet zijn op hoogte. Ze kunnen dan wel goed afgesteld zijn als de wagen onbelast is, maar met een (zware) aanhangen zoals een caravan gaat de neus omhoog en kan het zomaar zijn dat je mede-weggebruikers verblind. Ik geef je dus geen ongelijk Bart, want ik vind wel dat je gelijk hebt dat het er voor de veiligheid van anderen op moet zitten.
Originele Xenon koplampen inbouwen
Re: Originele Xenon koplampen inbouwen
Mijn vorige auto had een Xenon upgrade icm projectors en Angel Eyes en deze is destijds gewoon zonder problemen door de APK gekomen, inclusief steekproef. Dit is schijnbaar de reden en huidige regel.
Of sproeiers nodig zijn laat ik in het midden, verplicht is het niet, maar raadzaam wel. Overigens vind ik wél dat Xenon verlichting aanpasbaar moet zijn op hoogte. Ze kunnen dan wel goed afgesteld zijn als de wagen onbelast is, maar met een (zware) aanhangen zoals een caravan gaat de neus omhoog en kan het zomaar zijn dat je mede-weggebruikers verblind. Ik geef je dus geen ongelijk Bart, want ik vind wel dat je gelijk hebt dat het er voor de veiligheid van anderen op moet zitten.
Of sproeiers nodig zijn laat ik in het midden, verplicht is het niet, maar raadzaam wel. Overigens vind ik wél dat Xenon verlichting aanpasbaar moet zijn op hoogte. Ze kunnen dan wel goed afgesteld zijn als de wagen onbelast is, maar met een (zware) aanhangen zoals een caravan gaat de neus omhoog en kan het zomaar zijn dat je mede-weggebruikers verblind. Ik geef je dus geen ongelijk Bart, want ik vind wel dat je gelijk hebt dat het er voor de veiligheid van anderen op moet zitten.
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||
Re: Originele Xenon koplampen inbouwen
Ik dacht dat de sproeiers voor APK verplicht waren, maar weet ik niet zeker, de hoogteregeling ben ik wel vrij zeker van, althans, dit heeft een garagist mij eens verteld.
-
Patrick11021979
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 20 okt 2014, 11:44
Re: Originele Xenon koplampen inbouwen
Koplampsproeiers zijn niet meer verplicht bij xenon, was vroeger wel. Hoogteverstelling alleen verplicht bij gewone dimlicht als het erop zit. Bij xenon zit er fabrieksaf automatische hoogteregeling op. Wordt niet gecontroleerd tijdens apk....
Re: Originele Xenon koplampen inbouwen
Als je xenon in wilt bouwen mag dat, je krijgt alleen een bekeuring als je verlichting verblindend is.
Voor auto's vanaf 2007 is automatische hoogte verstelling en koplampsproeiers verplicht.
Als je auto dus van voor 2007 is, gewoon goed afstellen en no problemo
Zie stukje "Wetgeving Xenon verlichting" na het stukje over de dagrijverlichting.
https://autoverlichting.eu/wetgeving-xe ... erlichting
Voor auto's vanaf 2007 is automatische hoogte verstelling en koplampsproeiers verplicht.
Als je auto dus van voor 2007 is, gewoon goed afstellen en no problemo
Zie stukje "Wetgeving Xenon verlichting" na het stukje over de dagrijverlichting.
https://autoverlichting.eu/wetgeving-xe ... erlichting
- White magic
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 22 apr 2014, 18:43
- Locatie: omgeving Amersfoort
Re: Originele Xenon koplampen inbouwen
wel even doorlezen
:
Nieuwe wetgeving omtrent Xenon verlichting per 1-05-2009
Voor personenauto's en bedrijfsauto's vanaf bouwjaar 2007 die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslampen geldt dat deze dimlichten :
•Voorzien moeten zijn van een koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
•Ingeschakeld moeten blijven wanneer het grootlicht brandt
•Voorzien moeten zijn van een niveauregeling (let op, dus geen automatische niveauregeling vereist. Handmatige regeling is voldoende) die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.
Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.
APK Keuring vanaf 1 april 2012 (Nederland)
De keuringseisen (APK) dat voertuigen voorzien van dimlichten met gasontladingslampen (Xenon) en die verder in gebruik genomen zijn na 31 december 2006, moeten zijn voorzien van automatische hoogteregeling en een koplampreinigingsinstallatie, komen met ingang van 1 april 2012 te vervallen.
Deze 2 eisen komen vanaf dan te vervallen omdat ze niet langer meer actueel worden geacht, gezien de ontwikkelingen van gasontbrandingslampen (xenon) op de huidige markt. Door het vervallen van de eisen uit de Regeling Voertuigen, wordt dus voorkomen dat voertuigen onnodig aangepast zouden moeten worden.
Dit betekent dus voor menige automobilist dat bij het inbouwen danwel laten inbouwen van Xenon verlichting, onafhankelijk van de datum van ingebruikname van het voertuig en onafhankelijk van het aantal lumen geproduceerd, geen koplampreinigingsinstallatie en hoogteregeling meer ingebouwd hoeft te worden.
Het mag dus wel zonder alle poespas
Nieuwe wetgeving omtrent Xenon verlichting per 1-05-2009
Voor personenauto's en bedrijfsauto's vanaf bouwjaar 2007 die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslampen geldt dat deze dimlichten :
•Voorzien moeten zijn van een koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
•Ingeschakeld moeten blijven wanneer het grootlicht brandt
•Voorzien moeten zijn van een niveauregeling (let op, dus geen automatische niveauregeling vereist. Handmatige regeling is voldoende) die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.
Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.
APK Keuring vanaf 1 april 2012 (Nederland)
De keuringseisen (APK) dat voertuigen voorzien van dimlichten met gasontladingslampen (Xenon) en die verder in gebruik genomen zijn na 31 december 2006, moeten zijn voorzien van automatische hoogteregeling en een koplampreinigingsinstallatie, komen met ingang van 1 april 2012 te vervallen.
Deze 2 eisen komen vanaf dan te vervallen omdat ze niet langer meer actueel worden geacht, gezien de ontwikkelingen van gasontbrandingslampen (xenon) op de huidige markt. Door het vervallen van de eisen uit de Regeling Voertuigen, wordt dus voorkomen dat voertuigen onnodig aangepast zouden moeten worden.
Dit betekent dus voor menige automobilist dat bij het inbouwen danwel laten inbouwen van Xenon verlichting, onafhankelijk van de datum van ingebruikname van het voertuig en onafhankelijk van het aantal lumen geproduceerd, geen koplampreinigingsinstallatie en hoogteregeling meer ingebouwd hoeft te worden.
Het mag dus wel zonder alle poespas
- White magic
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 22 apr 2014, 18:43
- Locatie: omgeving Amersfoort
Re: Originele Xenon koplampen inbouwen
xenon lampen zijn ondertussen binnen en worden zo snel mogelijk gemonteerd
Re: Originele Xenon koplampen inbouwen
Damn, is het inmiddels alweer aangepast.White magic schreef:wel even doorlezen:
Het mag dus wel zonder alle poespas
Gewoon inbouwen dus. En als je geen boetes wil, er gewoon voor zorgen dat de boel niet verblindend afgesteld staat.
- White magic
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 22 apr 2014, 18:43
- Locatie: omgeving Amersfoort
Re: Originele Xenon koplampen inbouwen
Inderdaad! 
Laten installeren door een vakkundig bedrijf, voorkom je een hoop gezeik
Laten installeren door een vakkundig bedrijf, voorkom je een hoop gezeik
-
Mertim
Re: Originele Xenon koplampen inbouwen
Ik heb originele xenon koplampen storingsvrij werkend gekregen op mijn auto!
Het is wel wat werk. Maar het werkt wel! En storingsvrij.
Mijn totale ombouw kostte mij 550€ incl de 2 originele xenon koplampen.
Wat ik heb gedaan is de OEM lampen aangestuurd met een Pilot Xstor kabel, dmv 2 weerstanden en een relais wordt de stroom naar je koplampen direct van de plus en min gehaald. De stock weerstande. Heb ik geüpgraded naar veel betere weerstanden met dezelfde waardes maar met een veel betere warmteafvoer.

Ik heb nog 1 Pilot kabel liggen voor de liefhebber
Het is wel wat werk. Maar het werkt wel! En storingsvrij.
Mijn totale ombouw kostte mij 550€ incl de 2 originele xenon koplampen.
Wat ik heb gedaan is de OEM lampen aangestuurd met een Pilot Xstor kabel, dmv 2 weerstanden en een relais wordt de stroom naar je koplampen direct van de plus en min gehaald. De stock weerstande. Heb ik geüpgraded naar veel betere weerstanden met dezelfde waardes maar met een veel betere warmteafvoer.

Ik heb nog 1 Pilot kabel liggen voor de liefhebber
-
Mertim
Re: Originele Xenon koplampen inbouwen
Dus voor
30€ Voor een Pilot xstor kabel en 30€ üpgraded weerstanden en 3,5 uur aan werk kun je de ORIGINELE koplampen incl originele ballasten 100% storingsvrij aan het werk krijgen!!
Die kleine weerstand zit bij de originele Pilot kabel en is van twijfelachtige kwaliteit! Wordt pisheet.. De nieuwe weerstand werkt beduidend beter!
30€ Voor een Pilot xstor kabel en 30€ üpgraded weerstanden en 3,5 uur aan werk kun je de ORIGINELE koplampen incl originele ballasten 100% storingsvrij aan het werk krijgen!!
Die kleine weerstand zit bij de originele Pilot kabel en is van twijfelachtige kwaliteit! Wordt pisheet.. De nieuwe weerstand werkt beduidend beter!
-
Mertim
Re: Originele Xenon koplampen inbouwen
Voor de liefhebber heb ik nog een nieuwe Pilot Xstor kabel. Geupgrade met de juiste weerstanden!
De originele weerstanden heb ik er ook bij!
Hiermee werken je originele Xenon koplampen storingsvrij, zonder geknipper. Zonder coderen en zonder andere onderdelen.
Ik heb 1 Pilot kabel over, en mag weg voor 3 tientjes, de kabel en weerstand zijn gloednieuw en ongemonteerd! Nieuwprijs meer dan 60€

De originele weerstanden heb ik er ook bij!
Hiermee werken je originele Xenon koplampen storingsvrij, zonder geknipper. Zonder coderen en zonder andere onderdelen.
Ik heb 1 Pilot kabel over, en mag weg voor 3 tientjes, de kabel en weerstand zijn gloednieuw en ongemonteerd! Nieuwprijs meer dan 60€

Re: Originele Xenon koplampen inbouwen
onzien.
Als je xenon hebt en geen sproeiers is dat geen probleem.
Enige is, dat als je een auto hebt (volgens mij) 2007+ dan moeten je koplampen automatisch verstelbaar zijn, in de helingen en dalingen. maar sproeiers, neah. heb meerdere autos met xenon door APK heen gejaagd. nooit een punt geweest, zolang ze goed zijn afgesteld.
Als je xenon hebt en geen sproeiers is dat geen probleem.
Enige is, dat als je een auto hebt (volgens mij) 2007+ dan moeten je koplampen automatisch verstelbaar zijn, in de helingen en dalingen. maar sproeiers, neah. heb meerdere autos met xenon door APK heen gejaagd. nooit een punt geweest, zolang ze goed zijn afgesteld.
- White magic
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 22 apr 2014, 18:43
- Locatie: omgeving Amersfoort
Re: Originele Xenon koplampen inbouwen
Zie hierboven, daar werd alles al duidelijk beschreven 
-
emieltjuh
Re: Originele Xenon koplampen inbouwen
zonder sproeier komt gewoon door de APK, heeft niks met verkeersveiligheid, milieu en registratie te maken.

