DVD speler vervangen voor RaspBerry Pi

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
frazz

Re: DVD speler vervangen voor RaspBerry Pi

Bericht door frazz » 04 feb 2015, 09:37

Degids schreef:Ik heb gelezen dat Raspberry pi uitkomt met een nieuwe versie die vrijwel even duur is, maar wel ruwweg 6 x zo snel is.
Klopt een quadcore:

http://tweakers.net/nieuws/101136/raspb ... c-aan.html

frazz

Bericht door frazz » 04 feb 2015, 09:40

Quadrantz, ik zou er XBMC op zetten en een externe HD ergens verstoppen met een powered usb hub.
En dan er voor zorgen dat je de externe HD er makkelijk uit kan halen en er weer kan verbergen.

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 04 feb 2015, 10:02

Die RaspBerry Pi B heb ik vandaag terug gestuurd dus nu kan ik de nieuwste met quadcore idd bestellen :).

@frazz: ik had al even getest met OpenElec maar dan werkt de Pi UPS niet (die moet ervoor zorgen dat als de stroom eraf gaat (auto uit) de Pi netjes afsluit maar hij speelde gewoon door). XBMC werkt volgens mij wel icm de Pi UPS dus dan moet ik die maar installeren! Voorlopig kunnen we nog wel even vooruit met de 16gb USB stick (filmpjes zijn toch vrij klein) maar een externe HD is ook een optie nog. Ik kan er sowieso makkelijk bij want het is in de kofferbak en dan links achter een paneel die je er makkelijk uit kan halen ;).

frazz

Bericht door frazz » 04 feb 2015, 10:39

Ah, dat is slim, achterin, ofcourse. Ik wilde vorige jaar ook een RPi installeren voor de vakantie, maar had te weinig tijd en had net de BMW E60 Sedan, mijn allereerste BWM. Dus ja, het was nog nieuw allemaal zo een BMW.

OpenElec is inderdaad heel erg uitgekleed, dit om het zo licht mogelijk te laten draaien, maar met de RPi 2 B+ kan je makkelijk een RaspBMC of een RaspBian draaien, je zou zelfs gewoon Pidora of SNAPPY UBUNTU CORE kunnen draaien en daarna zelf XBMC installeren.

Om zo door te gaan zou je ook een camera module kunnen kopen voor de RPi en een rear view feed draaien.
Ach, ik ben een IT Engineer, gek op techniek, voor mij is het net een attractie park :)

Als je hulp nodig hebt met software, hardware etc, laat maar weten.

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 04 feb 2015, 10:57

Ik zit ook in de IT dus dit leek me een aardig leuk project ;). Daarnaast zaten er al schermen in en dan met zo'n ouderwetse DVD speler werken is ook niet alles. Zitten er bij jou ook al schermen in of wilde je die nog gaan inbouwen?

RaspBian heb ik ook al draaien op een ander (micro) sd kaartje :). Zo te lezen ben jij aardig bekend met de OSen van de RPi, welke zou je mij adviseren om te gebruiken? Ik vind het wel fijn om 1 goeie mediacenter OS te gebruiken voor filmpjes...deze zal nu toch het meest gebruikt worden voor de kids.

frazz

Bericht door frazz » 04 feb 2015, 12:28

Quadrantz schreef:Ik zit ook in de IT dus dit leek me een aardig leuk project ;). Daarnaast zaten er al schermen in en dan met zo'n ouderwetse DVD speler werken is ook niet alles. Zitten er bij jou ook al schermen in of wilde je die nog gaan inbouwen?

RaspBian heb ik ook al draaien op een ander (micro) sd kaartje :). Zo te lezen ben jij aardig bekend met de OSen van de RPi, welke zou je mij adviseren om te gebruiken? Ik vind het wel fijn om 1 goeie mediacenter OS te gebruiken voor filmpjes...deze zal nu toch het meest gebruikt worden voor de kids.
Ik ben te spreken over Raspbian, stabiel en ondersteund door een groot gemeenschap.
Het heeft ook een goede onderhouden repo. Ik zou wel voor RaspBMC gaan omdat deze gewoon Raspbian is met XBMC voor geinstalleerd en getweaked voor XBMC.

Ik werk dagelijks met Linux, voornamelijk met CentOS en heb zelf veel projectjes. Ik heb momenteel een MacMini met XBMC voor thuis met een 4-Bay QNAP erachter, maar weer on-topic.

Ik heb nog geen schermen, wilde ze er in bouwen vorig jaar, maar ben helemaal verliefd geworden op de F10.
Momenteel ben ik centjes aan het verzamelen voor een F10 uit Duitsland. Het blijkt toch de betere deal te zijn om èèn uit Duitsland te importeren.

Binnenkort doe ik mijn E60 (2006) weg en ga even een jaartje Mondeo rijden of zo. In de lente van 2016 wil ik een F10 gaan halen uit Duitsland, en daar wil ik echt wel schermen in hebben, zitten ze er niet in, dan bouw ik zel zelf er in :)

Ik wil ook ca 2 camera's in de F10 bouwen, die rear view en side view kunnen filmen, voor binnen gebruik ik dan gewoon een HD dashcam. De rear en side cam wil ik aansturen met een Pi (misschien wel een tweede Pi, dingen kosten geen drol), kan ook gewoon met een dashcam met dual cam. Wil weten of het mogelijk is om HD op te nemen met een Pi (met een MicroSD adapter in USB vorm en een Class 4 sd kaartje acht ik het wel mogelijk)

Waarom de camera's? Ik ga vaak op vakantie naar Marokko, door de bergen. En wat een adembenemende uitzicht heb je daar... pfff. Ik zal vandaag of morgen een filmpje uploaden van mijn vakantie vorig jaar met de E60.
Filmpje is van een Action cam (Sony AS30).

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 04 feb 2015, 14:02

De Raspbian vind ik ook wel fijn werken. Ik zal me eens verdiepen in RaspBMC aangezien OpenElec toch niet gaat werken.

Linux/Apple heb ik niet zoveel kaas van gegeten, ik zit juist in de Microsoft wereld ;). Ik ben (functioneel) consultant voor Dynamics AX (ERP pakket).

F10/F11 zijn zeker ERG mooi!! De F11 zou voor mij over X aantal jaren ook een leuke opvolger zijn maar dat gaat nog wel een hele tijd duren.

Ik kan me voorstellen dat je dan erg mooie beelden kan maken! Voor mij gaat het puur om de kids te entertainen ;).

Er loopt trouwens nog een Composiet (audio/video) kabel naar voren (denk ik), zie pagina 2 voor een foto. Deze zat ook aangesloten op het systeem, weet jij of het mogelijk is dat deze op de I-drive aangesloten zit? Ik heb zelf nog niks kunnen ontdekken in de I-drive (Entertainment) maar als ik de kabel los haal dan doen de schermen het achter nog perfect dus daar heeft het niks mee te maken....ook in het dashboard kastje zie ik geen kabel lopen om bijv. een schermpje aan te sluiten.

EDIT

Ik heb nog even het bedrijf gebeld die het ooit geinstalleerd heeft en via een afstandsbediening (moest wel ff nieuw batterijtje halen) kan ik switchen tussen I-Drive, DVD-speler (straks dus RaspBerry Pi) en nog meer apparaten als ik zou willen (als het goed is) :gekdoen: :duim:

Afbeelding

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 04 feb 2015, 15:46

Klinkt leuk allemaal maar dit is echt abracadabra voor me, als ik zoiets van plan ben kom ik wel een keertje bij jou langs Joost :whistle:

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 04 feb 2015, 16:14

Het systeem was bij mij al ingebouwd dus dat scheelt al wel ;). Wel een mooi systeem dat ook het beelscherm voor kan switchen qua invoer apparaat.

PCtje inbouwen stelt niet zoveel voor dus als je dat wilt dan kom maar langs ja :). Is het wel handig dat je ook al wat schermen hebt geinstalleerd in de hoofdsteunen ;).

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 04 feb 2015, 18:17

Haha, dat stond al met potlood in gedachten op mijn lijstje ergens onderaan :whistle:

frazz

Bericht door frazz » 04 feb 2015, 20:33

Heeft je huidige bimmer ooit een (custom) rear view camera gehad?
Die composiet lijkt mij Video in voor iets wat achterin heeft gezeten.

Dat klinkt wel gaaf, switchen met een AB, dan zou je inderdaad meerder apparaten kunnen installeren, erg interessant voor vakanties, trips.

Zo zou ik bijvoorbeeld een soort van camera station bouwen en switchen tussen cameras.

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 04 feb 2015, 21:06

@Bart70: dat kan er ook nog wel bij dan ;).

@Frazz: Nee volgens mij heeft die geen camera gehad. Dus puur een DVD speler achterin die aangesloten is op de DVD schermen in de hoofdsteunen en op het scherm voor aangesloten. Via een remote kan ik wisselen tussen IDrive en DVD speler (wat straks dus de RPi gaat worden).

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”