Het startfähigkeit percentage is het startvermogen wat de accu nog heeft, dit is niet het laadvermogen zo ver ik weet. Dit is ook het geen dat ze testen wanneer ze de accu checken. Ze hangen er hierbij een apparaatje aan, geven de specificaties in (bij mij was het een CCA accu met 850A). Ze hebben bij mij een startvermogen gemeten van om nabij 400A, kortom 50% minder... Hoe de auto dan op een 34,xx % komt, geen idee.
Maar goed, zojuist een Varta Dynamic silver 110ah besteld
Heb overigens dat document gelezen, en verdomd... het klopt inderdaad wat Tom zegt. Maar wie/wat is de bron van dit document?
Citaat: "Optimum ChargingThe battery voltage can vary between 14 V and 15.5 V. The optimum charging
voltage is set by the power module as a function of the state of charge of the battery, the batterytemperature and the lamp resistance. The maximum charging voltage is 16V".
The power module detects the state of charge of the battery at all times by calculating the battery current while the vehicle is moving and by measuring the discharge current.When the vehicle is stationary, the state of charge is recalculated by means of a closed-circuit voltage measurement at the battery and adopted.
Maaaaar.... Op pagina 7 van het document wordt een model overview weergeven:
ModelsCharge
E60/E61 -
voltage increase Idle
YES
speed increase
YES
IBS
YES
Power module
-
Micro-powermodule
YES
Junctionbox
-
De lijst zegt dus dat de E60/E61 geen zogehete power module hebben. En nou net deze module wordt gebruikt wanneer een dynamo hogere voltages levert. Althans, zo zie ik het...
Ik lees wel dat de IBS om kan gaan met een spanning tussen 6 en 16,5V.